Templom
a tengeren túl
Magyar Krónika,
április 19. |
|
Ádám Christopher |
|
|
Montreál |
A keserû, sötét és hideg tél
lassan elvonult és végre megérkezett a régvárt
tavasz. Egy napsütéses, derûs reggel köszöntött
be Montreálba, Kanada akkori legnagyobb városába,
amikor 1928. április 22-án, elsõ alkalommal
gyûltek össze Szentmisén a nemrég menekült
magyar katolikusok. Elõször szólaltak meg
magyar nyelvû énekek Montreálban amikor egy
harminc fõs csoport összegyûlt egy kis harmadik
emeleti kápolnában. Az elsõ montreáli
magyarok a szegénység és nyomorból
menekülve ismét szegénység és
keserûségben találták magukat az atlani
oceán túlsó partján. A munkanélküliségben,
az éhinségben és egy idegen földön,
ez a kis menekült csoport helyezte el a Magyarok Nagyasszonya
Egyházközség alapköveit ezen a sorsdontõ reggelen.
Idén emlékszik vissza az Egyházközség
75 éves múltjára, mely nehézségek és
a körülvevõ szegénység ellenére évtizedek
során a montreáli magyar közösség
központi pillérévé vált.
Az Egyházközség kezdeteirõl és
fejlõdésérõl szóló história
a kanadai nagyváros tarsadalom történelmében
foglalja el helyét. Az elsõ montreáli
magyarok éppen a gazdasági depresszió éveiben
alapitották meg Egyházukat. A körülmények
aligha voltak kedvezõk ez irányú tevékenység
sikeres folytatására. Csak feltételezhetjük,
hogyan is érezték magukat a nagy részt
szegény és az elsõ világháború sulytotta
vidékekrõl érkezõ magyarok--akik
az óhazában szerzett szinte minden tulajdonukat értékesitették
az utiköltségek fedezésére--amikor
legjobb esetben ambivalens fogadtatságban részesültek
a franciául és angolul beszélõ városban.
A munkanélküliség, vagy éppen az
alig fizetõ kétkezi munka várta õket,
valamint a helyi munkások ellenszenves tekintete amikor
egy furcsa nyelvet beszélõk elvették
a kanadaiaktól a kevés munkalehetõségeiket.
A farmerok kevesebb mint óránkénti 20
centért dolgoztak, mig a gyárakban és épitkezéseknél
25-30 cent körül mozgott az órabér.
A magyarok gyakori látogatói voltak a közös
konyháknak és segélyt csak különbözõ katolikus
jótékonysági égyesületektõl
várhattak.
A kilátástalan és keserves körülményekben
különösen meglepõ, hogy a magyar menekültek
templom épitésben gondolkodtak. Talán
az Egyház 50. jubileumára készült
vers ad erre a konundrumra választ. "Ha már
a Haza messzetûnt a ködben, maradjon meg a Kereszt és
a Hit. Ez lesz a múltba süllyedt Otthon s az Újvilág
között a drága hid."
Még ha saját mindennapi kenyerük sem
volt biztositva, az "elsõ" magyarok elszánták
magukat a templom épitésre. Azonban szerencséjük
volt, hogy a jelentõs társadalmi, kulturális és
anyagi bázissal rendelkezõ francia-kanadai
katolikus egyházzal már megszületett az
elengedetetlen kapcsolat. 1932-ben magyar pap nélkül
maradt a csaknem 150 családból álló közösség.
Georges Gauthier, Montreál érseke elhatározta,
hogy nem hagyhatja elveszni az egyházközséget.
Igy került Henri Gaboury, egy francia-kanadai pap, a
magyar egyház élére. Gaboury alatt következett
be az egyházközség elsõ fellendülése.
A fiatal kanadai pap elszántáságról
tanuskodik az, hogy hosszú éjszakákat
töltött a magyar nyelv elsajátitásával és
végül annyi magyar nyelvtudást szerzett,
hogy magyar nyelven tudott gyóntatni. Az õ vezetése
alatt 155 magyar menekült család részesült
támogatásban, 15 ágy állt az újonnan érkezett
magyarok rendelkezésére és varrótermekben
szerezhettek fiatal magyar lányok a munkavállaláshoz
elengedetlen gyakorlatot a varrásban.
Gaboury volt az a hid, melyen keresztül megkezdõdhetett
a magyarok integrálódása a nagyobb montreáli és
kanadai társadalomba. A templom épitéshez
kulcsfontosságú volt a francia-kanadai pap.
A nagy francia napilapokban hivta fel a társadalom
figyelmét a magyar kisebbségre, magyar érdekekképviseleti
csoportokat alakitott, használt padokat szerzett egy
másik egyházközségtõl,
talált egy kanadai épitészt aki hajlandó volt önkéntesen
közremûködni a templom tervezésében és
elõleget szerzett a püspökségtõl
egy Montreál központjában lévõ megüresedett
Görög-Orthodox templom felvásárlásához és átalakitásához.
Gaboury 1936-ig volt a Magyarok Nagyasszonya Egyházközség élén és
az õ ideje alatt fonódtak össze az emigrációban
lévõ egyházközség két
tulajdonosságai: a hitközség, amely a
vallásra teszi a hangsulyt és a nemzeti, illetve
etnikai közösség, mely a magyar kulturát és
hagyományokat kivánja ápolni Kanadában.
Egymás mellett mûködött az Oltáregylet
valamint a nõegyesületek és a Szociális
Testvérek által vezetett Magyar Iskola. A szentmiséken
kivül közösségi ebédek, bankettek és
bálok gazdagitották az egyházközséget.
A gazdasági depresszió ellenére, a magyar
közösség egy bizonyos fellendülést élvezhetett
a kanadai papnak köszönhetõen. Gaboury 1939-ban
kapta meg a magyar kormány Vöröskereszt
Rend nagykeresztjét fáradhatatlan munkájáért.
A harmincas évek végétõl már
volt az Egyházközségnek magyar papja.
1937-tõl 23 évig vezette a plébániát
Horváth Miklós ferences atya és 1946-ra
285 családra növekedett az Egyház létszáma.
A folyamatosan növekvõ számokon kivül
Mindszenty József biboros1947-ben tett látogatása
ujabb erõt adott a közösségnek. Azonban
Magyarországgal lassan teljesen megszakadtak a kapcsolatok, és
1953-ra az összesen 1310 személybõl álló Egyházat
valamint az egész kanadai emigrációt
ellenségnek tekinthette a kommunista kormány.
Az 1956-os forradalom után szintén ujabb növekedést
mutatott az Egyházközség, de ezzel egyben
a közösségen belüli feszültségek
is kialakultak. Nem csak más volt a különbözõ menekült
csoportok élményei Magyarországon, hanem
egyre inkább különbözõ társadalmi
szférákból származtak. Ennek
ellenére, 1961-ban az egyház új "magneses"
papja, Hajdúsik Tarzicius szervita atya, egy újabb és
nagyobb templom épitését kezdeményezte.
Immár a közösség volt annyira erõs
, hogy a Montreáli Magyar Mérnökegyesület
megtervezte az új templomot és sikeresen megszerezték
a templomépitéshez szükséges csaknem
félmillió dollárt. 1963-ban felépült
az új 600 személyes templom, egy kisebb kápolna
valamint a templom alatti diszterem és a plébánia.
Az egyházközség növekedését
bizonyitotta az, hogy több mint 730-an vettek részt
az elsõ diszebéden.
A hetvenes évek jelentõs változásokat
hoztak az egyház életébe. 1973-ban az
idõs Mindszenty ismét misét tartott
az Egyházközségben és igy morális
erõt nyujott a közösségnek. Azonban
1975 augusztusában történt az egyik legjelentõsebb
változás. Három jezsuita atya-- Deák
Ferenc, Chilla Raymund és Csókay Károly--
vette át az Egyház irányitását. Õk
próbálták kulturális eseményeken és
egyesületeken keresztül a békét és
együttmûködést megõrizni valamint
a közösséget tovább bõviteni.
Köztük Deák Ferenc atya ma is az Egyház
plébánosa.
Az új templom és a növekvõ létszám
ellenére, a jövõ nehézségei és
kihivásai evidensek voltak. Már 1975-ben figyelmeztették
Deák atyát, hogy számithat az Egyházközség
10 éven belüli megszûnésére,
ugyanis a Magyarországról érkezõ emigráció lelassult és
az utóbbi évtized során a Québec
tartományi társadalom is átalakult.
Az 1960-as évek elején elkezdõdött
az ún. "Csendes Forradalom," amelyben modernizálták
Québec-t. A Katolikus Egyház a nyugati világban
szinte példa nélküli ereje rohamosan megszûnt
Québecben és helyét átvette a
szekulárizmus, egy sokkal nagyobb államapparátus és
a québeci nacionalizmus. Az angol kisebbség
valamint a gyakran ide húzó etnikai csoportok
elveszitették addigi prominens helyüket a társadalomban.
A nacionalizmussal együtt megjelent Montreálban
a terrorizmus is, amelyben elõször levélbombákkal
próbálták megfélelmiteni az angol
kisebbséget aztán 1970 októberében
pedig egy kormány miniszter elrablásával és
meggyilkolásával. 1976-ban a helyzet méginkább
kilátástalannak tûnt amikor megbukott
a választásokon a kisebbségek szinte
teljes támogatását élvezõ Liberális
Párt és hatalomra kerültek a szeparatizmust és
nacionalizmust hirdetõ erõk. Ettõl kezde
folyamatos elvándorlás sulytotta az Egyházközséget,
ahogy egyre többen nyugatra, fõleg Torontoba,
költöztek, igy menekülve a romló gazdasági
helyzet és a bizonytalanság elõl.
A nyolcvanas évben egy kisebb bevándorlási
hullam egy resze szintén bekapcsolódott az
Egyházközség életébe és
többen közülük anyagi támogatásban és
egyéb segitségben részesültek a
Egyház jóvoltából. A bizonytalan
jövõ és a közösségen
belüli jelentõs viták ellenére
1984-ben, Deák Ferenc erõteljes kezdeményezésére
felépült, a plébánia melleti ifjúsági
otthon, ahol 5 osztályteremben és egy könyvtárban
elhelyezkedett a hétvégi Magyar Iskola valamint
a Cserkészet, ezzel folytatva az Egyház magyar
kultúra terjesztésében végzett
tevékenységét. Ekkor már egyre
fontosabb szerepet játszottak az ifjúsági
szervezetek a második generációs kanadai-magyarok
tanitásában. De az új épület
ellenére a közösség láthatóan öregedett és
egy új kihivás volt az idõsebb emberek
gondozása és segitése. A magyar református
egyházközség közremûködésével
ekkor épült fel a Magyar Otthon, mely elõször
100, majd egy bõvités után 180 teljesen
felszerelt lakást biztositott két hét
emeletes épületben a fõleg alacsony nyugdijjal
rendelkezõ idõsebb magyaroknak.
Az 1990-es években az Egyházközség
létszáma tovább csökkent. Az évtized
során a szeparatizmus és egy Québec
leválásáról kihirdetett referendumot
megelõzõen ismét jelentõs számban
elköltöztek Montreálból nyugat felé.
Ma 700 alatt áll az Egyházat támogató családok
száma és a vasárnapi szentmisék
csak ünnepek alkalmából haladják
meg a 100 résztvevõt. A keresztelések
számának drasztikus csökkenése,
az ehhez képest többszörösen magasabb
elhalálozás valamint a második és
fõleg a harmadik generációkban érezhetõ asszimiláció a
folyamatos csokkenést tovább növeli. A
létszám visszaesése ellenére,
azonban az utóbbi években több Erdélybõl érkezett
család kapcsolódott be a közösség életébe,
de ugyanakkor a Magyarországról érkezettek
nagy része távol maradt minden egyházhoz
kötõdõ kulturális rendezvénytõl és
a magyar társadalmi egyesületektõl.
Még ha idén õsszel a montreáli
Egyházközség az érzékelhetõ létszám
csökkenés arnyékában ünnepli
a 75. Jubileumi évfordulóját, az Egyház
akkor sem veszitette el jelentõségét
a montreáli magyar közösségben. Ma
is nyitott és befogadó közösség,
melyben 15 különbözõ szervezet talál
otthont. Az Egyházban mûködõ egyesületekben
részt vesznek hivõk és nem hivõk,
katolikusok és más vallásuak, a kárpát-medencébõl érkezettek és
ma már egyre nagyobb arányban az itt született
második és harmadik generációs
valamint vegyes házasságból származó magyarok.
Az Egyházközség tehát nem homogén
gettó, hanem sokszinûségében integrált
része a montreáli társadalomnak.
A Magyarok Nagyasszonya Egyházközség életében
közremûködõk, és különosen
a 78 éves Deák plébános, nagyobb
erõvel és kevesebb létszámmal
kell dolgozzanak azon, hogy tovább mûködjenek
az Egyházközség vallási, karitativ és
kulturális tevékenységei. Ennek a munkának
köszönhetõen még ma is van mise minden
hétköznap, kétszer vasárnaponként és
folytatják tevékenységeiket a lelkiségi
csoportok, a nõszövetségek és az
ifjúsági szervezetek. Még ma is alkalmanként
csaknem 400 magyarral telnek meg a diszebédek, nemzeti ünnepek,
bálok és vásárok. De ezen kivül
van az Egyházközségnek még egy
fontos feladata: a múltot megõrizni és
történetét nem hagyni elveszni a történelem
bonyolult labirintusaiban. Talán azért is készült
a jubileumra egy videofilm, emlékkönyv és
egy képkiállitás az Egyház életérõl,
hogy legyen jel a múltról és ezzel a
történetek és emlékek egy részét
megõrizzék a jövõben |