A régiók és autonómiák Európája felé
Egy jó etnikai térképen (ami
ritkaság) Közép- és Dél-Kelet-Európa sok vidéke tarka mozaiknak
látszik. A mozaik, mint tudjuk, apró, színes darabkákból áll,
nem pedig különféle színeknek a palettán összekevert elegye. Vagyis
Európa e tája nem a népek olvasztótégelye, hanem egymás mellett,
sokfelé keverten élő, de önazonosságukra, nyelvükre, kultúrájukra
és vallásukra büszke, azon féltékenyen őrködő közösségekből tevődik
össze
Magyar Krónika, május
6. |
|
Jeszenszky Géza |
|
|
Budapest |
Amennyiben valaki erőszakkal próbálja összeolvasztani e csoportokat,
a mesterségesen létrehozott keverék könnyen felrobban. Az Egyesült
Államokkal ellentétben a világ legtöbb államában, sőt városában
a különböző etnikumok mindig ösztönösen is elkülönültek, külön
negyedekben, előjogokkal felruházott egységekben tömörültek. A
régi Magyarországon a szászoknak, jászoknak, cipszereknek, szerbeknek
stb. megvoltak az önkormányzattal, külön törvényekkel rendelkező
elkülönült területei. A népmozgások, kivált az iparosodás és az
urbanizálódás természetesen együtt járt az önkéntes asszimilációval,
de ezt nem szabad összetéveszteni az erőszakos be- és kitelepítésekkel,
az utóbbiak nyomában mindig feszültségek támadnak.
Európa nyugati és középső felében a modern nemzetek kialakulása,
a nyelvre és az etnikai-nemzeti tudatra épülő lojalitás uralkodóvá
válása a XIX. században lezajlott. A Balkánon a folyamat némileg
késett, de a XX. század elejére ott is kialakultak az etnikai
válaszvonalak, sajnos általában frontvonalak formájában. A XX.
század balkáni háborúinak az alapvető oka a szerbek és szomszédjaik
küzdelme volt egyes vegyesen lakott területek birtoklásáért, illetve
a kialakult etnikai arányok és határok megváltoztatására irányuló
kísérletek.
Az 1921-es jugoszláv alkotmány valódi föderáció helyett szerb
dominanciát, egyfajta Nagy-Szerbiát teremtett, még az évszázadok
óta fennálló horvát országgyűlést, a Szábort is megszüntette.
A II. világháború után Tito megérezte a királyi Jugoszlávia születési
hibáját és orvosolni próbálta azt, de az általa létrehozott autonómiák
alig különböztek a Szovjetunió területén létező hasonló konstrukcióktól,
mivel a diktatúrában helyi szinten sincs demokrácia, igazi önkormányzat.
Ezzel együtt a Vajdaság és Koszovó autonómiája az albánok ill.
a magyarok, horvátok, szlovákok, ruszinok, stb. számára biztosított
bizonyos kulturális jogokat. Amikor Milosevics 1989-ben ezt az
autonómiát megszüntette, ezzel megkondította a halálharangot Jugoszlávia
fölött.
A világ mára hajlamos elfelejteni, hogy amikor 1991 nyarán-oszén
a szerb vezetésű Jugoszláv Néphadsereg megtámadta Szlovéniát,
majd Horvátországot (az utóbbit az országban élő szerb kisebbség
védelmére hivatkozva), az európaiak sietős közvetítésének alapja
a horvátországi szerbek számára kínált területi autonómia, az
ún. Carrington-terv volt. Amíg azonban ez a horvátok számára túl
sok volt, a szerbek számára túl kevés. Így került sor a védtelen
emberek tízezreinek lemészárlására vagy elűzésére, az etnikai
tisztogatásnak nevezett etnikai alapú gyilkosságokra.
Boszniában három évnyi öldöklés, rablás, tömeges nemi erőszak
után a NATO beavatkozása véget vetett a háborúnak, a daytoni egyezmény
az ország három etnikai-vallási csoportjának a szétválasztásán
alapuló fegyvernyugvást hozott létre, de fönntartotta az egységes
állam fikcióját, azonban nem is próbálta hatástalanítani az időzített
bombát, Koszovó megoldatlan problémáját. Koszovóban az autonómia
megszüntetésére az albánok válasza majdnem tíz éven át a passzív
rezisztencia volt, majd az ebbe egyaránt belefáradt szerbek és
albánok fegyverrel próbálták eldönteni a vitát. Ez vezetett közel
egy millió albán elűzéséhez, aminek a nemzetközi közösség fegyveres
beavatkozással vetett véget. Az albánok visszatértek és az ott
maradt szerbek ellen fordultak, akiknek a többsége elmenekült,
a maradék egyetlen városba, Mitrovicába és környékére tömörült,
ahol most a NATO katonák védelme alatt tengeti napjait.
Macedónia esetében, amikor a világ (Görögország kivételével)
végre megtanulta, hogy létezik egy ilyen ország, rá kellett jönnie,
hogy az ország vezetése, közigazgatása, rendőrsége, a gazdasági
és politikai hatalom a lakosság 2/3-át kitevo szlávok kezében
van, a nyugati peremvidéken összefüggő területen élő albánok pedig
csak megtűrt, másodosztályú állampolgárok. Ráadásul a macedón
alkotmány – csakúgy, mint a szlovák és a román – egyetlen nemzetiség,
a „macedónok, ” azaz a szlávok országának tekintette az új államot.
Az albánok évek óta követeltek maguknak egyetemet, de ezt az
igényt, s annyi más nemzeti követelést a szláv többség meg sem
hallotta, mindaddig, amíg a koszovói eseményektől fölbátorítva,
s minden bizonnyal a fegyvereiket megtartó albán harcosoktól támogatva,
fegyveres úton nem próbáltak érvényt szerezni céljaiknak. Amikor
az is nyilvánvalóvá vált, hogy a szláv kormányerok ugyan szétlőttek
egy sereg albán falut, de a felkelésen nem tudtak úrrá lenni,
a világ is megmozdult. Az erőszakot ugyan elítélve, de közvetíteni
kezdtek a két fél között, s végül rávették a szlávok józanabb
képviselőit, hogy fogadják el az albán követelések többségét.
Végül az az érv hatott, hogy ellenkező esetben a NATO és az EU
magára hagyja az országot, s a polgárháború vége menthetetlenül
az ország kettéosztása lesz.
E szomorú történetek egybehangzóan bizonyítják, hogy a Balkánon
és máshol is, a kisebbségeket ma már nem lehet sem asszimilálni,
sem elűzni, sem legyilkolni. Élni akarnak őseik földjén, saját
szokásaik szerint, saját nyelvükön tanító iskolákba küldve gyermekeiket,
önmaguk közül választott vezetők alatt. Ennek intézményes formája
a helyi demokrácia, az önkormányzat, görög szóval az autonómia.
Két fő formája és megoldása a területi (kanton, megye vagy tartomány)
és a személyi elvű, ahol lakhelyétől függetlenül alkot egy szervezetet
egy közösség, mint az egyházfelekezetek esetében. Sajnos a világ
még nem jutott el addig a felismerésig, hogy a nemzeti hagyományaikhoz
ragaszkodó és azt joggal veszélyeztetve érző etnikumokat nem elégítik
ki az egyéni jogok, amiknek a betartására nincs is intézményes
garancia. Ideje a Balkán szomorú példájából megtanulni, hogy ahogy
a diszkrimináció alapja is mindig egy csoporthoz (azonos származáshoz
vagy valláshoz) tartozás, ennek ellenszere is csak a csoportjogok
biztosítása lehet.
Nyugat-Európa közelmúltja sokkal reményt keltőbb. 1997. szeptember
11-én Skócia lakossága népszavazáson igent mondott a brit munkáspárti
kormány ajánlatára, hogy Skócia, amely a 17. századig önálló királyság
volt, válasszon saját parlamentet, s így a jövőben ne Londonból
kormányozzák, hanem Edinburghból. Egy héttel később hasonló döntést
hoztak Wales lakói, az ő parlamentjük Cardiff városában ülésezik.
Nagy-Britannia és a számunkra elsősorban költőink jóvoltából ismert
és rokonszenves két tartománya, Burns és a bárdok népe tehát csatlakozik
az európai országok bővülő köréhez, ahol a központi országgyűlés
és kormány mellett komoly hatáskörrel rendelkező tartományi parlamentek
biztosítják a demokrácia jól érzékelhető helyi gyakorlását, azt,
hogy a nagyobb történelmi és földrajzi régiók sajátos érdekeit
a polgárokhoz közel álló politikusok és hatóságok képviseljék,
ügyeiket helyben intézzék.
Noha a felületes szemlélő számára az Európai Unióban csökkeni
látszik a nemzeti érzés, a kisebb népek önazonosságának a tudata,
a valóságban ennek az ellenkezője tapasztalható.
Az Európai Unió már sok évvel ezelőtt rájött, hogy a jövőt nem
a centralizált és bürokratikus, a nemzeti sajátosságokat lenéző
kormányzás jelenti, hanem a minden szinten érvényesülő helyi demokrácia.
Tőlünk nyugatra mára alapelvvé vált az ún. „szubszidiaritás,”
vagyis az, hogy minden döntést a lehető legalacsonyabb szinten,
a polgárokhoz közel kell meghozni, a befizetett adókat érzékelhető
módon a polgárok javára, az ő döntéseik alapján kell felhasználni,
hogy a falvak, városok és tartományok saját ügyeiket az általuk
választott képviselők és hatóságok útján tudják közmegelégedésre
intézni.
A korábbi konzervatív kormányzat ellenezte a központi hatalom
hatásköreinek lebontását, a „devolúció”-t, mert attól tartott,
hogy ezzel megindulhat az Egyesült Királyság szétesése, de a munkáspárti
politikusok, az elemzők és az érdekelt lakosság többsége pont
az ellenkezőjét állította. A tekintélyes hetilap, az Economist
megfogalmazása szerint a nagyobb tartományi önállóság, a Home
Rule (önálló, „hazai” kormányzat) „nem fenyegetést jelent az Unió
[az Egyesült Királyság] számára, hanem biztosítja annak jövőjét.”
Azóta eltelt öt év, és nem bomlott föl az Egyesült Királyság.
Ma a skót és velszi lakosság maga rendelkezik adója fölhasználásáról
és a mindennapi életüket meghatározó ügyekben a döntést nem a
távoli fováros minisztériumai hozzák, hanem saját helyi képviselőik.
Nagyon jól működik az önálló, saját irányítás alatt álló és saját
tanterveket alkalmazó skót oktatási rendszer. Ennél is kézzelfoghatóbb,
hogy a közpénzekből, az adókból és az állami jövedelmekből Skócia
lakói évente 14 milliárd font összeget kapnak vissza, ez egy főre
vetítve 1/5-del több, mint az egyesült királyságbeli átlag. A
129 fős edinburghi parlament maga dönt az említett 14 milliárd
elköltéséről. Ugyancsak hatáskörébe tartozik a csak Skóciára érvényes
törvények meghozatala, továbbá a helyi önkormányzat és közigazgatás,
a rendőrség és az igazságszolgáltatás, a kozúti közlekedés, az
egészségügy, a kultúra és természetesen az oktatás. A központi
hatalom jogköre maradt az alkotmány, a honvédelem, a külpolitika,
az adórendszer, a társadalombiztosítás és a gazdaság irányítása.
Egészében véve az országrész önállósága nagyjából akkora, mint
Bajorországé a Német Szövetségi Köztársaságon belül. A skót miniszterek
az országukat érintő ügyekben az Európai Uniónál is önállóan járhatnak
el.
A 60 képviselőből álló velszi parlament hatásköre szerényebb,
de több, mint szép beszédek elmondására alkalmas fórum, ellenőrzi
a tartománynak járó közpénzek - jelenleg hét milliárd font - elköltését.
A két országrész lehetőséget kap arra is, hogy bizonyítsa, önálló
gazdaságpolitikával jobb gazdasági teljesítményt tud nyújtani
és így a ma még elmaradottnak számító területeken gyorsabban nohet
az életszínvonal.
A korlátozott önállóság, a belső önrendelkezés előnyeit a jelenlegi
európai példák is igazolják. Nyugat-Európában a II. világháború
óta a legtöbb ország rátért a decentralizáció, a hatalom vertikális
megosztása, alsóbb szintekre vitele útjára. E folyamat vitathatatlanul
jelentős politikai és gazdasági előnyökkel járt: csökkentek a
regionális - részben etnikai és történelmi - feszültségek és a
belső önállóság birtokában sok korábban hátrányos helyzetű térség
gazdaságilag fellendült. Belgium flamand területei jelentik az
egyik leglátványosabb, noha kevéssé ismert példát. 1945 óta Németországban
széleskörű jogokkal, önálló parlamenttel és kormánnyal rendelkeznek
a tartományok (Länder), ez is hozzájárult a Szövetségi Köztársaság
gazdasági és politikai sikereihez.
Franco diktatúrája idején a spanyolországi katalánok és a baszkok
még nyelvüket sem használhatták, ezért a kormányzat esküdt ellenfelei
voltak, de a demokratikus fordulat nyomán elnyert helyi önállóság
jórészt megszüntette a régi ellentéteket, és az állami egységét
megorző Hispánia addig elmaradott tartományaiban is páratlan fellendülés
bontakozott ki. Az 1980-as években a két évszázad óta a központosítás
fellegvárának számító Franciaország is decentralizálta közigazgatását,
s ez is egyre jobban beválik. Megállapítható, hogy Európa nyugati
felében a különféle szintű önkormányzatok jellemzővé váltak, ezért
joggal beszélhetünk a régiók és autonómiák Európájáról.
A magyar határokon kívülre rekesztett magyar közösségek nyolc
évtized alatt igen sokat veszítettek létszámban, intézményekben,
ingatlanokban, gazdasági erőben, szervezettségben. Az autonómia
célja a fogyás, a romlás, a kétségbeesés megállítása, a szülőföldön
történő maradás és boldogulás elomozdítása, vagyis a béke és a
nyugalom megőrzése. Ez egyaránt szolgálja a többség és a kisebbség
érdekeit. Mi, magyarok, sorolni tudjuk a példákat a jól muködő
autonómiákról: Aland-szigetek, Dél-Tirol, Katalónia, legújabban
pedig Skócia és Wales. Vannak még kisebb csoportokat érintő, kevésbé
ismert példák is, mint a belgiumi vagy dániai pár tízezer német
autonómiája. Kanada esete is azt mutatja, hogy az angol és a francia
etnikum különválasztása, az utóbbi tartományi autonómiája tudja
a leginkább egyben tartani az országot. Számunkra még kézenfekvőban
élő németek, franciák, olaszok és rétorománok békés együttélését.
A Magyarországon kívülre került kisebb-nagyobb magyar etnikai
tömbök alapvető célja a megmaradás, ehhez azonban jogokra, elfogadható
gazdasági viszonyokra van szükségük, mindenekelőtt arra, hogy
otthon érezzék magukat. A Balkán mai helyzete is bizonyítja az
autonómia szükségességét, illetve azt, hogy autonómia nélkül nem
lesz béke azon a tájon, legfeljebb a sír békéje. Arnold Toynbee,
a múlt század nagy történetfilozófusa 1915-ben túlságosan is jó
jósnak bizonyult, amikor azt mondta, hogy a primitív népek kiirtják
kisebbségeiket, míg a civilizált népek gyűjtik a kisebbségek elégedettségének
jeleit. Hogyan vizsgáztak Közép- és Délkelet-Európa országai Toynbee
kritériumai szerint?
Ma már nem utópia, hanem jól muködő realitás az európai integráció,
maholnap eljut oda, ami Közép-Európában száz éve már megvalósult,
a közös pénzhez és a légiesített, alig érzékelheto határokhoz.
Az etnikai mozaikok számára az autonómia legbiztosabb kerete nem
a magát nemzetinek deklaráló centralizált állam, hanem egy olyan
Európa, ahol a határok nyitottak, szabad a mozgás, szabadon áramlik
a tőke, de megmaradnak a nemzetek, akár nyolc országba szétosztva.
Nekünk, magyarok számára az egyetlen megoldás ez a Határtalan
Haza.
|