Március 12-én este
a torontói Magyar Kultúrközpontban a
világ legrangosabb koncerttermeire méretezett
előadásra került sor: Szokolay Balázs
és Szokolay Gergely zongorahangversenyére.
A két fiatal zongoraművész a kortárs opera- és
zeneirodalom kimagasló egyéniségének, a most Sopronban élő Szokolay
Sándornak és a szintén kiváló zongoraművésznőnek,
Szesztay Sárinak gyermeke.
A család zenei hagyományát nemcsak Balázs és
Gergely, hanem három másik testvérük is folytatja,
de szerencsésen testálódik át ez az örökség
a hetvenes éveiben járó nagyapa unokáira is. A torontói
hangversenyre készülő fiainak a következő
üzenetet küldte a vallásosságát, hazafiságát
nyíltan megvalló Szokolay Sándor:
"Életem elején azt kutattam, hogy mire mondhatok NEM-et, ma azt
keresem, hogy mire mondhatok "Igent" és ez Fontosabb. Nekem a nemzet
sorsa fontosabb, mint a legszemélyesebb MAGÁNÉLETEMÉ.
Csókol Apa."
Ilyen szülői üzenetnek mindenki életében súlya
van. A művészetek világába született
és abban nevelkedett Szokolay-fivérek játékát
ha nem is befolyásolta, de ismételten
ösztönzőleg hathatott rá, mert olyan élményt
nyújtott a közönségnek, amelyet az, mint ritka és
különleges ajándékot sokáig magában hordoz.
A hangverseny hangulati keretét Széplaki Aliz konferálása
biztosította, aki mint a Magyar Rádió egykori bemondója és
a Szokolay-család barátja megosztotta emlékeit a hallgatósággal.
Ily módon szinte emberközelbe hozta a zongoradarabok szerzőit,
azok szellemét, ugyanakkor bemutatta az előadóművészeket
is.
A Szokolay-fiúk nemcsak mint testvérek, hanem mint művészek
is nagyon közel
állnak egymáshoz. Noha pályájuk némileg
eltér egymástól, ars poeticájuk, emberi
értékrendszerük azonos. Összehangolt játékukban
az este folyamán két alkalommal gyönyörködhettünk:
a nyitó és a befejező számnál. Mind a Brahms-művet
- Magyar Táncok zongorára négy kézre, No. 1, 2,
5, 20, 21 -, mind Liszt Ferenc: Les Préludes, Szimfonikus Költemény
zongorára négy kézre című kompozícióját
káprázatos technikával, lendületes, férfias
tűzzel játszotta el a két fivér.
A program második száma Brahms: Magyar Tánc No. 7 c. darabja,
amelyet Dohnányi: C-dúr Rapszódiája követett
Szokolay Balázs szóló zongorajátékaként.
"A kitűnő zongorista és zeneszerző Dohnányi Ernőt
a magyar zenei élet mostoha gyerekének tekinthetjük", mesélte
Aliz. "1931-ben a Magyar Rádió zenei igazgatója, majd 1934-ben,
42 éves korában a Zeneakadémia vezetőjének nevezik
ki. Annak az intézménynek az élére kerül, ahol
előtte Liszt Ferenc tanult és igazgatott.
A sors tragédiája, hogy fia, János részt vett az
1944-es Hitler elleni merényletben, amiért a németek kivégezték.
Dohnányit ezzel szemben azzal vádolták meg, hogy együtt
működött a Magyarországot megszálló németekkel.
A zaklatások miatt végül elhagyta hazáját. Dohnányit
hosszú évekig nem volt szabad játszani Magyarországon.
Ezért külön öröm számomra, hogy Balázs
büszkén vette be a C-dúr Rapszódiát
repertoárjába".
A Rapszódia után a nagy tanítómesterre, "Kodály
Tanár Úrra" emlékezett a műsorvezető.
"Büszke vagyok arra, hogy személyesen többször is találkozhattam
vele.
Galyatetőn nyaraltam a Nagyszállóban, ahol ő ifjú,
második feleségével, Sárival töltötte szabadságát.
Névjegyet küldtem neki, Sárinak virágot és kértem,
hogy fogadjon. Másnap telefonon meghívott teára és
csodálatos délutánt töltöttünk együtt
a magyar nyelv akkor időszerű kérdéseiről beszélgetve.
Beszámolom erről a találkozásról a Rádió Újságban
jelent meg.
Következő emlékem sokkal szomorúbb. 1967. március
6-án reggel készültem a 10
órás híreket olvasni, amikor felfedeztem a bejelentést
Kodály Zoltán elhunytáról. A főhírek,
természetesen, mind politikai jellegűek voltak. Ebben az időben
a bemondónak tilos volt engedély nélkül bármit
is változtatnia a híreken. Ekkor azonban életemben először,
habozás nélkül megcseréltem a sorrendet és
első
hírként jelentettem be a tragikus eseményt. Máig
is büszke vagyok erre a bemondói rendbontásra."
Szokolay Balázs Kodálytól a Hét Zongoradarab Op.
11, No. 2, - Székely keserves, No. 3, ". esik a városban" című számokat
adta elő rendkívüli átéléssel.
Bartók Bélának, az egyetemes zenei világ kimagasló egyéniségének,
ebben az
évben ünnepeljük 125. születésnapját.
Bartók, aki "bátor ember, kitűnő zongorista
és zeneszerző, ugyanakkor nagy gondolkodó volt", hangsúlyozta
Aliz, "eldugott kicsi falvakba, hetedhétországba ment el népzenét
gyűjteni."
Szokolay Balázs briliáns virtuozitással játszotta
el a Három Csíkmegyei Népdalt, Siratóénekek,
No. 1, 2-t és a Román Népi Táncokat. A zongorahangversenynek
ezt a részét akár a Bartók-év torontói
nyitányának is tekinthetjük.
A hangverseny második felét a Vérnász szvit vezette
be.
A hatalmas sikerű Vérnász c. opera keletkezéséről
Aliz a következőket mesélte el: "1964 márciusában
készítettem interjút Szokolay Sándorral 33. születésnapját
köszöntve. Akkor már több hazai és nemzetközi
díj nyertese volt és mi, kortársai tudtuk, hogy istenadta
tehetséggel van megáldva, csak még azt nem, hogy mekkorával.
1964 október végén az Operaház bemutatta Vérnász
című operáját, amit Federico Garcia Lorca drámájára
komponált. Szokolay így emlékezik a Vérnász
bemutatójának 40. évfordulóján: "Bevallom,
hogy a Vérnász sikersorozatára nem számítottam.
Az 1964-es első bemutató Mikó András rendezésében
a Komlossy-Házi-Faragó telitalálatot jelentő előadása
megdöbbentett".
De mi lehet a Vérnász sikerének a titka?
"Lorca szimbolista elemekkel átitatott, népi realizmusa szerencsés
módon találkozott a fiatal Szokolay vulkanikus alkatával,
alapvetően ösztönös zenéjével. Az opera igen
sokféle stíluselem egységét valósítja
meg: Bartók, Stravinsky és Schönberg zenéjének
eszközeit az egyéni megoldások gazdag változatosságával ötvözi.
Az
ábrázolás szolgálatában találkozik
itt a késő romantika öröksége és a népies
hang, az alaphármasok használata és az atonalitásba
hajló dús kromatika, a primitív népek egzotikuma,
a jazz-hatás, a gyermekdal, a melizmatikus magyar siratódallamok és
a spanyol kolorit. Utóbbi a folklórból kölcsönzött
ritmikai elemekben és záróformulákban, valamint
az ütőhangszerek használatában jelentkezik. Helyet
kap azonban a szabadon értelmezett dodekafónia is a halál
tematikájához kapcsolódóan... A zene drámai
feszültségét fokozza, hogy a darabban sűrűn váltakoznak
a szabad ritmusok a makacs osztinátókkal, a nagyívű díszített
dallamok és az ariózus recitativók a ritmikus prózához
közelítő melodráma-szakaszokkal és e különböző elemek
gyakran egy időben, egymás fölött szólalnak meg
a szólisták, a kórus és a zenekar előadásában.
Az operát a visszatérő témák és dallamfordulatok
sokrétű hálója fonja át, de ezek a wagneri vezérmotívumokkal
ellentétben többnyire nem személyekhez vagy egyéb verbális
tartalomhoz, hanem a szituációktól független, érzelmi és
indulati helyzetekhez kapcsolódnak. A kivételek közé tartozik
a kés motívuma: a mű elején az Anya óvja a Vőlegényt
mindentől, ami eleven ember húsába hasíthat, de a 2.
felvonás végén, amikor a szerelmeseket üldözők
kórusában a korábbi téma indulóvá válik, éppen ő adja
fia kezébe a gyilkos szerszámot. A 3. felvonás elejének
szürreális jelenetében a Hold éneke ismét a
kést idézi: ő teszi láthatóvá
a menekülőket az erdőben a Vőlegény és a
Halál számára.
A gondosan kidolgozott zenei és dramaturgiai ábrázolás
mellett a főszereplők
általános emberi vonásokat, funkciókat testesítenek
meg, személynévvel egyedül Leonardo rendelkezik. A legszebb,
izzó szenvedéllyel telített dallamok természetesen
az ő szólamában jelennek meg, de a vetélytárs,
a Vőlegény is jelentékeny melodikus profillal rendelkezik,
hiszen a Menyasszony számára komoly döntést igényel
a választás.", írja Gombos László a Mágus
Kiadó gondozásában megjelent Magyar zeneszerzők-sorozatban.
Szokolay Balázs költői izzású, mély átéléssel
előadott Vérnász szvit című darabja ugyanerre
az operára alapul, aminek szerelmi háromszög a motívuma,
ahol a menyasszony az esküvője napján megszökik volt szeretőjével.
A szerző ezt így magyarázta meg Gergelynek: "Míg
a társadalmak forradalmakkal változtatnak a fennálló
társadalmi renden, az egyén kitörése sokkal nehezebb és
sokszor csak botrányokkal oldható meg."
Az est fénypontjaként jelentette be Aliz a már említett
Liszt-négy kézre írott zongoradarabjának előadását,
a Les Préludes-t. Összekötő szövegében
a következőket mondta: "A magyar zenei élet egyik legszínesebb
egyénisége kétségtelenül Liszt Ferenc volt.
Egyik leghíresebb műve a Les Préludes, szimfonikus költemény,
amit Lamartine verse inspirált. A cím előjátékokat
jelent. Ő maga írta meg, hogy mire is gondolt: "Az emberi élet
nem más, mint a halál előjátéka."
Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc évfordulóján
ennél a hangversenynél színvonalasabban és magasztosabb
módon nem ünnepelhetett volna a kanadai magyar diaszpóra.
Reméljük, hogy a Szokolay-zenészdinasztia tagjainak Magyar
Házi szereplése nem volt egyszeri, lesz folytatása is.
|