Erről a kérdésről
már nagyon sokat írtak könyvekben, ujságokban,
képeslapokban, beszéltek róla előadásokon,
rádión, televízión. Írtak,
beszéltek róla szakemberek, tudósok,
amatőrök, egyetemi tanárok és iskolát
sohasem látott analfabéták, védték
a vallást és védték a tudományt,
babonának, népámításnak
nevezték a hitet és gőgös hőzöngésnek
a tudományt. Kinek van hát igaza?
A baj ott van, hogy erre a kérdésre
nem lehet felelni. A kérdés, amit különben
igen gyakran hallunk, úgy van megfogalmazva, hogy
tulajdonképpen nincs tartalma, nem kérdez
semmit. Olyan, mintha valaki azt kérdezné, csütörtök
van-e ma, vagy süt a Nap?. Tehát két
egymástól független tétel vagy
tény igazságát állítja
egymással szembe, pedig mindkettő lehet ugyanakkor
igaz vagy hamis csak éppen ellentmondani
nem tudnak egymásnak.
Amit a nagy vita résztvevői elfelejtenek
(vagy sohasem eszméltek rá) az az, hogy bár
mind a vallás, mind a tudomány az élet és
a létezés nagy kérdéseivel
foglalkozik, alapvetően különböző szemszögből
vizsgálják azokat.. A tudomány azt
kérdezi, hogyan?. Elöttünk
van a világ, hogyan működik? Hogyan fejlődött
eddig a pontig? Mik az összefüggések?
Ha Madách Ember Tragédiáját
akarnánk idézni, amiben az Úr azt
mondja, Be van fejezve a nagy mű, igen,/ A gép
forog, az alkotó pihen./ Év-milliókig
eljár tengelyén, /míg egy kerékfogát
javítni kell, azt kellene mondanunk, a tudomány
azt kutatja, hogyan is működik ez a gép,
nem azt, hogy miért.
A vallás (vagy hit) pedig éppen arra
kérdésre keres választ, miért?
Miért van egyáltalán valami is? Miért
van ember? Miért vagyok én, és miért
vagyok olyan, amilyen vagyok? Ezekre a kérdésekre
a tudomány ugyanannyira képtelen válaszolni,.
mint a vallás arra, hogyan működik a világ.
Természetesen mindkét
terület, amikor egy-egy választ talál,
abból gyakorlati következtetéseket is
levon. A tudomány megmondja, hogy, mivel a szív úgy
működik, hogy az azt alkotó
izmoknak szabad mozgás a legjobb, tehát nem
jó, ha elhízom és a szivemet zsírpárnával
veszem körül. A keresztény vallás
ezt sohasem tudná megállapítani, azt
azonban megmondja, hogy, mivel a megváltás
története azt mutatja, hogy Isten engem szeret,
ezt legjobban úgy tudom meghálálni,
ha szeretem a másik embert, mert Isten őt is
szereti.
Kár, hogy annyi ember összetéveszti
a két kérdést, pedig, ha megkérdezem,
miért jöttél?, aligha válaszolná, buszon.
Mind a tudomány, mind a vallás (hit) kimondhatatlanul
fontos és értékes része emberi
létünknek. Ez igaz akkor is, ha valaki nem
hisz Isten létében, hiszen az ugyanannyira
hit, mint azé, aki Istenhívő és
az ateista erre kell alapozza életét. A tudomány
nem képes sem ezt, sem azt a hitet alátámasztani
vagy megcáfolni, amint a vallás sem tudja
megcáfolni a tudomány tételeit. Isten
léte vagy nemléte teljesen más kérdés.
Ezt minden embernek magának kell eldöntenie.
Mennyivel okosabb lenne azonban, ha ahelyett, hogy energiánkat haszontalan
vitákra pazarolnánk, arra fordítanánk,
hogy felhasználva a tudomány csodálatos
eredményeit és vívmányait,
hitünk és meggyőződésünk
szerint azon igyekeznénk, hogy szebb, jobb világot
építsünk együtt! |