Kálmán
Attila
beszéde
az Észak-Komáromban a Klapka-szobor koszorúzása
alkalmával. 2007. október 6.-án
Boldog az a nemzet, amelynek unalmas történelme
van. A múltját nem szabdalták szét
háborúk, forradalmak, véres megtorlások,
hanem békében élhetett, gyarapodhatott
évszázadokon keresztül.
Boldog az a nemzet is, amelynek csak egyféle történelme
van. Ugyanazt tanítják az iskolákban,
ugyanazt írják az újságok, amiről
beszélnek a szülők, nagyszülők
a gyermekeiknek, unokáiknak.
És boldog az a nemzet, amelyik ezt az egyféle
történelmet nyugodtan vállalhatja. Akinek
hősei nem háborús bűnösök,
papjai nem a klerikális reakció képviselői,
legszorgalmasabb gazdáit nem kell kulákoknak
neveznie.
Nekünk, magyaroknak egyik sem adatott meg.
Igaza van azonban Mitterand, néhai francia köztársasági
elnöknek, aki szerint tisztelni kell a magyarokat,
mert bár évszázadokon keresztül
minden megmozdulásukat sárba taposták,
mindig újra föl tudtak emelkedni.
158 év után is tisztelettel emlékezünk
a 13 hős tábornokunkra: Aulich Lajos, Damjanich
János, Dessewffy Arisztid, Kiss Ernő, Knezié Károly,
Láhner György, Lázár Vilmos,
Leiningen Károly, Nagysándor József,
Poeltenberg Ernő, Schweidel József, Török
Ignác és Vécsey Károly. Ugyancsak
tisztelettel emlékezünk a velük egy napon
Pesten kivégzett Batthyány Lajos miniszterelnökre,
az Aradon október 25-én főbelőtt
Kazinczy Lajos tábornokra, Kazinczy Ferenc legkisebb
fiára,
és mindazokra, akiket az 1848/49-es forradalom és
szabadságharc bukása utáni hónapokban
kivégeztek (összesen 106-nak a nevét
ismerjük), és azokra is, akik börtönbe
kerültek, akiket megbotoztak, s akiket közlegényként
besoroztak az osztrák seregbe.
Kik álltak egymással szemben? Haynau osztrák
tábornok, a kegyetlenkedésben gyönyört
talált. Idézek néhány leveléből: "Egész
Európának példát fogok mutatni,
hogyan kell bánni a lázadókkal, hogyan
kell a rendet, nyugalmat és békességet
biztosítani." . "A lázadók minden
főnökét föl kell akasztani. Mindazokat,
akik a felkelők sorai közt harcoltak, s azelőtt
az osztrák hadseregben szolgáltak, agyon
kell lőni." "Egy évszázadig nem
lesz több forradalom Magyarországon, ha kell
a fejemmel szavatolok érte, mert gyökerestől
irtom ki a gazt."
Állítsuk szembe vele Damjanich tábornok
imáját, amelyet az október 6-ra virradó
éjjel írt: "Mindenség ura! Hozzád
fohászkodom! Te erősítettél engem
a nőmtől való elválás borzasztó óráiban,
adj erőt továbbra is, hogy a kemény
próbát: a becstelen, gyalázatos halált
erősen és férfiasan állhassam
ki. Hallgasd meg,
ó, Legfőbb Jó, vágyteli kérésemet!
Te vezettél, Atyám, a csatákban és
az ütközetekben. Te engedted, hogy azokat kiállhassam, és
a Te védelmező karod segített némely
kétes küzdelemből sértetlenül
kilábolni. Dicsértessék a Te neved
mindörökké! Oltalmazd meg, Mindenható,
az én különben is szerencsétlen
hazámat a további veszedelemtől!"
Négy tábornokot: Dessewffy Arisztidet,
Kiss Ernőt, Lázár Vilmost és
Schweidel Józsefet "kegyelemből" főbe
lőtték. Feljegyezték, hogy Kiss Ernő nem
engedte bekötni a szemét. Az első sortűz
csak a vállát érte, ezért a
vezénylő tiszt parancsára egy gránátos
közelről a fülébe lőve végezte
ki őt.
A 9 akasztófa egy épülő ház
gerendáiból került ki. Nagyon vizenyős
volt a talaj, mélyre kellett ásni azokat.
A magasabb vértanuknak -elsősorban Damjanich
Jánosnak
és Leiningen Károlynak- leért a lábuk
a földre, így a hóhér csak nehezen
tudta megfojtani őket, a haláluk kínos és
lassú volt.
Az áldozatokat meztelenül földelték
el a vesztőhelyen. A drága halottakat a hozzátartozók,
barátok, tisztelők próbálták
megszerezni, s tisztességgel eltemetni. Akkor csak
néhányat sikerült. Az utolsó feltárása
1933-ban volt. A tragédia 125. évfordulóján,
1974-ben 11 mártír Aradon vagy környékén
fellelt maradványait az emlékoszlopuk közelében
lévő újonnan létesített
kriptában helyezték el. Kiss Ernő hamvai
a ma Szerbiához tartozó bánsági
faluban, az alsóeleméri családi sírboltban
nyugszanak. Dessewffy Arisztidé pedig - gondolom
a jelenlévők mindegyike előtt ismert -
itt, a ma Szlovákiához tartozó, most
Marhan nevet viselő Margonyán. Tehát
egyikük sem nyugszik a mai Magyarországon.
Dessewffy tetemét 1850 tavaszán szerzi meg
egy osztrák őrnagy segítségével
három unokatestvér: Dessewffy Kálmán,
Bánó Miklós és Bydeskúthy
Ernő. Az osztrák
örnagy követelésére, és
a feltunés elkerülésére, nem
koporsóban, hanem egy kis ládikában,
kettéfűrészelve szállították
Sáros megyébe, a margonyai Dessewffy-birtokra.
Temetőkápolnájára 1977-ben a
magyar állam emléktáblát tétetett.
Mit üzennek nekünk ma, 2007-ben az
aradi hősök?
Mindenek előtt arra hívják fel a figyelmet,
hogy ki a magyar. Közülük volt aki nem tudott
kifogástalanul magyarul beszélni, volt, aki örmény,
szerb, osztrák vagy egyéb származású volt,
mégis a magyar szabadságért áldozták az életüket.
Megerősítve Illyés Gyula mondását, "nem
az számít öcsém, hogy honnan
jössz, hanem az, hogy hová mész". Vagy
Karácsony Sándor véleményét: "Nem
az a magyar, akinek a nagyszülei azok voltak, hanem
az a magyar, akinek az unokái magyarok".
Klebelsberg Kúnót, az 1920-as évek
kiváló kultuszminiszterét idézem: "A
meggyőződéses embert el lehet pusztítani,
de a meggyőződésétől eltávolítani
nem lehet.Lehet egy nemzetet szegénnyé, koldussá tenni,
de ha a nemzetben lakozó szellemi és erkölcsi
erőket megtartani képesek vagyunk, akkor a
nemzet nincs elveszve.. Pesszimista nemzet nem tud emelkedni.Egészséges
nemzetek, mint a visszanyesett fa, a katasztrófák
után kétszeres erővel fejlődnek."
Mindezt az a személy üzeni nekünk a
3. évezred küszöbén, aki 3 egyetemet,
21 klinikát, 3 főiskolát és ötezer
népiskolát alapított tíz év
alatt, és akinek minisztersége utolsó évében
a nemzeti jövedelem 15 %-át fordították
Magyarországon kultúrára, oktatásra,
tudományra.
A legfontosabb az, hogy egyáltalán legyenek
utódaink, Hiszen a gyermek Isten
áldása. S gyermekeink legyenek megfelelően
műveltek, csodálatosan szép és
gazdag nyelvünket, kultúránkat ismerjék,
szeressék. Ismét Illyést idézem: "a
szél kihívásaira a fa a gyökereivel
válaszol."
Sok szülő azt hiszi, hogy gyermekeit a többség
nyelvén kell taníttatnia, akkor biztosabb,
hogy eljut az egyetemig. A tapasztalat azt mutatja, hogy
pont fordítva van. Azok a gyerekek jutnak el az
egyetemig, akik anyanyelven kezdték a tanulmányaikat.
Akik magyar nyelvű óvodába és
iskolába jártak, mert ők az első perctől
kezdve mindent tökéletesen megértettek,
s így pontosabban tudtak megtanulni. Lehetett rá építeni.
Akik pedig nem az anyanyelvükön tanulnak többnyire
felszínesebb tudást szereznek, könnyebben
lemaradnak.
Meggyőződésem tehát: az a tény,
hogy a Kárpát medencében 14 nemzeti,
etnikai, nyelvi közösség él együtt,
az nem hátrány, hanem előny, ha nem
hagyjuk, hogy a politikusok egymás ellen fordítsák
a közösségeket. Bárdos Lajostól
hallottam:
"A gyűlölet öl. Benne van a nevében:
gyűl - öl. Összegyűlik az indulat,
s megöl. Nem azt, akire haragszom, hanem engem. Minden
gyűlölet még nagyobb gyűlöletet
gerjeszt, mint ahogy a szeretet is szeretetet, csak lassabban." Aki
fél, aki nem biztos a dolgában, akinek nincs
erős identitása, ellenségképet
gyárt magának, hogy a saját táborát összetartsa.
Gyakorta idézzük Bibó Istvánt: "Demokratának
lenni annyi, mint nem félni"
Nem félni a más nyelvet beszélőktől,
a másként gondolkodóktól. Mert
nincsenek bűnös népek, nemzetek, csak
megtévesztettek, félrevezetettek vannak.
Ugyanaz a tömeg kiáltott Nagypénteken "feszítsd
meg"-et, amelyik néhány nappal korábban,
Virágvasárnap hozsannával fogadta
Krisztust.
A demokráciát újra meg kell tanulnunk
az ókori görögöktől. Már
Platon megmondta:
"ha a bölcsek és tisztességesek nem
mennek el szavazni, azt kapják büntetésül,
hogy buták és gazemberek fognak uralkodni
rajtuk"
Természetesen nem azt mondom, hogy ha bántanak,
akkor ne védekezzünk, hanem azt, hogy vigyázzunk
arra nagyon, hogy miközben védekezünk,
nehogy megsértsünk másokat. Számomra
alapigazság az illyési mondat: Nemzeti, aki
jogot véd; nacionalista, aki jogot sért."
Azt szoktam mondani, hogy azt nem tudjuk megakadályozni,
hogy az ellenfeleink a bűneink bolháiból
elefántot csináljanak. Nekünk arra kell
vigyáznunk, hogy bolháink se legyenek.
Látszólag messze kanyarodtam az aradi vértanuktól.
Pedig nem. Végig a helytállásról
beszéltem.
A kor szégyene, ha mártírjai vannak.
Rajtunk is múlik, hogy életben maradjunk.
Ne csak egyénileg.
A gyémánt és a közösség
egyben megegyezik: ha kettévágják,
az értéke a tizedére csökken. |