Élettel
megtölteni a mûvészetet, mûvészettel
pedig az életet
Vallja az ARS
& VITA Alapítvány életrehívója,
a Galéria & Editio M tulajdonosa, Marghescuné
Hunor Mária, akit gazdag életpályájának
állomásairól és arról kérdeztünk,
mi húzódik meg a VITA és mi az ARS szó
mögött.
Magyar Krónika, szeptember
15. |
|
Szabó
Katalin |
|
|
|
Mikor és milyen céllal hozta létre az alapítványt?
Mielõtt válaszolnék a kérdésre,
kis kitérõt kell tennem. Ugyanis a 70es évek
végén Németországban, baráti
körünkben ugyanezen a néven beindítottunk
egy még ma is muködõ egyesületet: Nemzetközi,
kulturális kommunikáció támogatása
volt a célja, súlypontjában pedig Magyarország
állt. A világ körülöttünk nagyot
változott, a cél maradt. A kezdeményezés
velem együtt hazatelepült, arculata nem, csak jogi formája
módosult, ugyanis itthon alapítványként
jegyezték be. Nincs nagy szervezeti adminisztrációja,
közvetlen emberi kapcsolatok mûködtetik. Azokat
akarjuk megszólítani, akikkel összehoz minket
az élet. Igyekszünk a kultúra széles
spektrumát felölelni, minél többet hazajuttatni
mindabból a szépbõl, jóból
és hasznosból, amivel a külföldön
töltött évtizedek során találkoztunk,
és felhívni külhoni barátaink figyelmét
a magyar étékekre. Zenei, irodalmi és képzõmûvészeti
rendezvények mellett kisiparosoknak is szervezünk
tapasztalatcseréket. Miután a kommunikáció
alapfeltétele a nyelvtudás, támogatjuk -
Németországban és itthon is - a nyelvtanulást,
kedvezményes vagy ingyenes nyelvtanfolyamok, külföldi
utazások formájában.
Milyen rendezvényei voltak az alapítványnak?
A vállalkozások ötleteit, a mit és
hogyant, az élet adja. Mondok rá egy példát:
Hamvas Béla életében Szentendre, Szentendre
életében a képzõmûvészetek,
a képzõmûvészek alkotásaiban
pedig Hamvas Béla hatása meghatározó.
Ezek voltak azok az érvek, amelyekkel sikerült meggyõznöm
az illetékeseket, hogy kiállítással
emlékezzenek Hamvas Bélára. A Pest megyei
Múzeumok Igazgatósága a Szentendrei Képtárban
Tremendum címmel rendezett tárlatán egyrészt
olyan mûvészek munkáit állította
ki, akikrõl Hamvas írt a Forradalom a mûvészetben
címû könyvében, másrészt
olyan kortárs alkotókét, akiknek munkájára,
szellemi fejlõdésére hatással volt
Hamvas tanítása. Az alapítvány közvetítésének
és szervezésének köszönhetõen
a Bodeni tó melletti városka, Kressbronn, ebbõl
az anyagból válogatást mutatott be galériájában,
majd pedig a bregenzi színház közremûködésével
Hamvas Béla estet állított össze németre
lefordított írásaiból. A múlt
hónapban egyébként volt megint egy Hamvas-matiné
Kressbronnban. Külön örömömre szolgál,
hogy azóta már többször meghívtak
szentendrei mûvészeket csoportos kiállításaikra.
Ilyenkor hozzájárulunk a szállítás,
utazás, illetve a külföldi vendégek itteni
elszállásolásának költségeihez.
Kis lépések ezek, de tovább visznek egymás
jobb megértése felé.
Általában elmondhatom, hogy tevékenységünk
egyik súlypontja Hamvas Béla életmuvének
idegen nyelvekre fordíttatása és terjesztése
külföldön. Ezt a cél szolgálta az
a Goethe-Intézettel közösen rendezett színvonalas
márciusi megemlékezés is, ahol a marburgi
egyetem egyik professzora méltatta Hamvas Béla munkásságát.
Vásáry Tamás zongorajátéka
után bemutattuk az érdeklõdõknek Fák
címû esszékötetének német
fordítását.
Mi a fontosabb életében, a mûvészetek
vagy segíteni másoknak?
A kettõ elválaszthatatlan számomra, hiszen
a mûvészet, ha helyesen élünk vele, redkívüli
módon segít megbirkózni az élet nehézségeivel,
megtanít örülni annak, hogy élünk.
Ez a kettõs érdeklõdés egyébként
mindig is megvolt bennem. Érettségi után
az Iparmûvészetire és az orvosi egyetemre
jelentkeztem, ez utóbbira vettek fel. 1956-ban már
orvostanhallgatóként csöppentem bele az eseményekbe;
október 23-tól kezdve két héten át
az Üllõi úti Klinikán éltem,
medikus társaimmal ápoltuk a sebesülteket.
Az elsõ felvonást - gyõztes forradalom -
hamar követõ második felvonás - a tankok
bevonulása - érlelte meg bennem az elhatározást,
hogy elhagyom az országot. Elõször Franciaországba
kerültem, az ötvenes évek végének
Párizsába, a modern muvészetek akkori központjába,
nagyon intenzíven mûvészet-közelben éltem.
Amikor évekkel késõbb professzionálisan
kezdtem foglalkozni a mûvészetekkel, ezekre a kapcsolatokra
tudtam visszanyúlni. Ugyancsak Párizsban találkoztam
késõbbi férjemmel, akit egyébként
még a Klinikán ismertem meg. Összeházasodtunk,
áttelepültünk Németországba, a
Ruhr-vidékre, ugyanis ott kapott munkát. Jöttek
a gyerekek, majd egy újabb állomás, a marburgi
egyetemi Klinika. Történt ekkor, hogy egy kedves barátunk
magyar rokona megérkezett egy volkswagennyi képpel.
Szerveztünk egy kiállítást, eladtuk
képeit, a képek árából bevásárolt
- fõleg gyerekruhát vett, kilenc gyereke volt -
és hazajött. A mutatványt éveken át
megismételtük: otthon, a lakásban kiállítottuk
képeit, meghívtuk barátainkat, a kollégákat.
Aztán Bajorországba kerültünk, itt már
egy üres üzlethelyiséget alakítottunk
ki galériának. Kiváltottam az engedélyt,
és valahogy így kezdõdött.
Mûértõnek születni kell, vagy meg lehet
tanulni?
Azt mondják, mindenki kap valamit a bölcsõjébe,
nekem úgy látszik „látásom"
van. Teljesen naivan, igazi szakképzettség nélkül
ráéreztem, kiválogattam olyan nagy mûvészeket,
hogyha tudtam volna kicsodák, meg sem merem szólítani
õket. Kérdésére válaszolva,
meg lehet és meg is kell tanulni. Az eredményért
mint minden más szakmában, keményen meg kell
dolgozni, az ösztönösség elony, de önmagában
nem elég.
Az átlag galéria-látogató valljuk
be, értetlenül áll a kortárs képzomuvészeti
remekek elott. Mit tanácsol nekünk, „értetleneknek"?
Meg kell tanulni látni - ez a legfontosabb. A képértés
ugyanúgy megtanulható, mint a zenehallgatás.
Nem az a kérdés, mit ábrázol a kép,
hanem milyen asszociációt vált ki bennünk.
Próbáljunk megnyílni a kép elõtt,
igyekezünk ráhangolódni, engedjük, hogy
hasson ránk. A mûvész a képzõmûvészet
eszközeivel mond valamit, a mi dolgunk az, hogy vevõkészülékünkkel
vegyük az adást. A vétel nem elsõsorban
az intellektuson keresztül megy. Nem csak egyszerûen
látok egy képet, hanem a többi érzékszervemre
áttéve valahogy ízlelem, hallom és
tapintom is, egész lényem viszonyul hozzá,
kapcsolatba kerül vele. Az intellektus már csak összegzi,
rendszerbe rakja azt, amit észleltem, amit intuitív
módon megsejtettem. A képek nem a vásznon
vannak, hanem a szemlélõ lelkében.
Mikor kezdett el képeket gyûjteni?
A galéria és a mûgyûjtés egymással
párhuzamosan haladt. Eleinte nem volt pénzünk,
hogy vásároljunk. Amikor már jobban ment
a galéria, azaz a bevétel nemcsak fedezte a kiadásokat,
hanem maradt is valami, meg tudtam venni egy-egy a kiállításon
szereplõ képet, grafikát.
Elsõsorban kiknek a munkáit gyûjtötte,
állította ki?
Részben azoknak a már híres mûvészeknek
az alkotásait, akikkel Párizsban találkoztam,
így például a spanyol, pontosabban katalán
Mirót és Tapiest, a baszk szobrászt, Chillidát,
aztán a modern német absztrakt festészet
nagyjai közül Emil Schumachert, Hoehmet, Ueckert. Az
emigrációban élõ magyar festõk
közül Hollán Sándor, Márkus Anna,
Bér János munkáit, nõés olyan
fiatal festõkét, akiket tehetségesnek tartottam
és segíteni akartam elindulásukat. Eleinte
magam sem láttam igazán, mi az, ami vonz, mi határozza
meg választásomat, mígnem egyértelmûen
kiderült számomra, hogy mintegy vörös vonalként
vonul végig a programon, a kiválasztott anyagon
egy spirituálisnak nevezhetõ tartalom.
Hogyan vezetett haza az útjuk?
Amikor jött a nagy fordulat, teljesen természetes
volt, hogy hazajövünk, hiszen mindig is magyarnak érzetük
magunkat. Szentendrén telepedtünk le, mert ez város
az én életemnek is fontos állomása
volt. A gimnáziumot végeztem itt, a ferenceseknél.
Nagyon szép diákéveket töltöttem
itt. Magyarország nekem mindig Szentendrét jelentette.
Itt keresendõ tehát az oka annak, hogy nem csak
a mûvészetek, de a spiritualitás is nagyon
fontos szerepet kapott életében.
Belsõ utamban meghatározó természetesen
a gyermekkor is. Apám nem annyira vallásosságra,
mint inkább egyenességre, bátorságra,
egymás iránti felelõsségre, a munka
szeretetére nevelt. A ferenceseknél kapott hitoktatás
vallási rendszerbe építette be ezeket az
alapelveket. A lét metafizikai dimenzióját
a mûvészeteken keresztül értettem meg.
Egy japán mûvész munkáin és
Antoni Tapies írásain keresztül ismertem meg
a keleti filozófiákat, a misztikus spiritualitást,
a zent, egészen pontosan az imádság teljes
kiüresedésen alapuló, szavak nélküli
formáját. A kiüresedett tudat, lélek
elmerül Isten teljességében, megtelik, eggyé
válik vele. „Vízzel telt korsó a vízben,
kint víz, bent víz …"mondja Kabír,
egy 15. századi misztikus. Mint mindenki, én is
kerestem a választ az örök kérdésre,
az életigazság és az élet értelmének
kérdésére. Megnyugtató megoldást
Willigis Jäger, bencés szerzetes és zen mester,
a spiritualitás talán legismertebb német
mesterének lelkisége adott. Tole tanultam meg a
zen-meditáció módszerét. A zen ugyanis
technika, amit bármely más valláshoz tartozó
ember is gyakorolhat.
Miben és hogyan segíthet zaklatott korunk agyonhajszolt
emberének a zen-meditáció?
Elsõsorban megtanít kilépni a „mókuskerék"
forgásából, a szünet nélkül
ránk szakadó ingerek bombázásából.
Ennek, a több évszázad tapasztalatán
kikristályosodott módszernek jellemformáló
hatása van, koncentrációra, kitartásra,
pontosságra, toleranciára, az élet nehézségeit
derûs nyugalommal eltûrni tudásra nevel. Kitartó,
rendszeres gyakorlásának legnagyobb ajándéka
az az egységélmény, amely a minden élõlény
felé sugárzó, túláradó
szeretetben nyilvánul meg.
|