Gondolatok Szent István ünnepén
Magyar Krónika, augusztus
11. |
|
Simándi Ágnes |
|
|
Toronto |
Szent István, államalapító
királyunk ünnepén kimeríthetetlen témákat
talál az emlékezõ. Számomra, 2003.
nyarán, egyetlen kérdés fontos, megmaradunk-e
magyaroknak itt az emigrációban, a Trianonban elszakított
területeken és az anyaországban?
Hogyan lehetséges önazonossági válságunkból
kilábalni és megújulni?
“Mindaz, amit a világ akarhat tõled, alkú,
félmegoldás. Csak az számít, amire
te szerzõdtél önmagaddal, és ebben a
szerzõdésben nincsen alkú.” Ezt a Márai
Sándor idézetet Orbán Viktor, magyar miniszterelnök
beszédeiben gyakran említi. Emlékeztetésnek
és felhívásnak szánja egy olyan korban,
mikor a magyarság – nem elõször a történelemben
– önazonossági zavarokkal küzd. A magyar
történelem véresen bizonyítja, hogy
éppen ezért semmi sem sürgetõbb, mint
az állandó alkuk és félmegoldások
után végre megérteni itt és most egyéni
felelõsségünket és tennivalónkat.
Ebben, egyedül önmagunkra számíthatunk.
Sajátos történelmünkbõl fakadó
ügyeink tisztázását sem Amerika, sem
az Európai Unió nem oldhatja meg helyettünk.
Helyettünk senki sem láttatja meg a világgal,
hogy a 15 milliónyi maroknyi magyar egységes nemzet,
éljen bárhol, a világ bármelyik sarkában
kényszerbõl vagy önként.
Szent István szívén viselte népe
jövõjének sorsát, és nem csak
kötelezettségét, hanem lehetõségét
is felismerve kezdett az államalapítás nagy
munkájába. De az államalapítás
csak kezdete a mûnek, amit a mindenkor élõ
magyarok a saját koruknak megfelelõen tovább
építenek. A XX. század különösen
fájdalmas veszteségei sürgetõ megújulást,
megtisztulást követelnek tõlünk.
Az ország természet adta központi fekvése
Európában nem csak szimbolikusan, hanem konkrétan
is meghatározta évszázadokra helyzetünket
és feladatainkat. Voltunk ennek okán a “Nyugat
védõbástyája” a törökök
ellen, és gyakorlatilag olyan “átjáró”,
ahol mindenki nyomot hagyva átgázolhatott, átutazhatott,
sõt le is telepedhetett saját érdekei szerint.
Természetesen ennek pozitív oldalát is látnunk
kell: a magyar, mint befogadó nemzet erõsebbnek
bizonyulva magába olvasztott más népeket,
akikkel így végsõ fokon gazdagabbá
vált. Ez nem csak erejét, hanem másokkal
szemben tanúsított türelmes magatartását
is erõsítette. Ez a magatartás-forma valószínûleg
már Szent István idejében sem volt új,
magunkkal hoztuk a hosszú utazásokból az
ázsiai sztyeppékrõl.
Szent István “Intelmei”-ben olvassuk: “A
türelem és igaz ítélet a királyi
korona ötödik cifrázata. … A türelmes
királyok királykodnak, a türelmetlenek pedig
zsarnokoskodnak. … A vendégek s a jövevények
akkora hasznot hajtanak, hogy méltán állhatnak
a királyi méltóság hatodik helyén.
… Mert amiként különb-különb
tájakról és tartományokból
jönnek a vendégek, úgy különb-különb
nyelvet és szokást, különb-különb
példát és fegyvert hoznak magukkal, s mindez
az országot díszíti, az udvar fényét
emeli, s a külföldieket a pöffeszkedéstõl
elrettenti. Mert az egynyelvûés egyszokású
ország gyenge és esendõ.”
Egyértelmû: Szent István erõs, magabiztos
országot akart, mert ismerte fajtáját, hogy
már megszerzett kincseit nem adja olcsón, sõt,
gyûjti az újabbakat, és általuk teljesedik
egésszé. Karácsony Sándor ezt úgy
fejezi ki, hogy a magyar észjárás mindig
is “mellérendelõ” volt: nem az alá-
és fölérendelõdés elszakítottsága
szerint bánt másokkal, hanem a társi, mellérendelõ
viszony híveként fogadott eszmét, utazót,
-- de még ellenséget is. Ez utóbbi, -- ne
szépítsük, -- sokszor vált kárára
is. Mégis: ha a magyar történelem viharos évszázadait
nézem, számomra nem csak a bukások sorozatát
jelentik veszteségeink, hanem egy életképes,
erõs nemzet küzdelmét a megmaradásra.
Egyetlen példaként: a mohácsi vész
után, mikor az ország lakosságának
kétharmada elpusztult, a király által betelepített
idegenek magyarrá váltak az évszázadok
során. Volt tehát egy mag, amely kipusztíthatatlanul
újra gyökeret vert és virágba bomlott
még az idegen lelkekben is. A magyarokat nem õrizték,
takargatták, segítették testvéri népek,
- irigyeivel és ellenségeivel a magyar mindig maga
nézett farkasszemet. Bukáson, veszteségeken,
elnyomáson át vezetett az út.
A szentistváni örökség, az idegenek
befogadása, más nyelvek megtanulása és
a türelem, néha már-már torkára
szorították a nemzetnek a szót. És
akkor, mindig elõlépett egy nyelvújító,
költõ vagy politikus, akit nem a becsvágy,
hanem a haza iránt érzett elkötelezettség
tüzelt. Ilyenkor fél Európa lángba borult,
a magyar nyelv újra szárnyakra kapott, s még
többen telepedtek le a Kárpát medencében.
Nincsen olyan nép, mely saját élete védelmében
ne hozott volna döntõ megszorításokat,
vagy ne keveredett volna buta és értelmetlen háborúkba.
Tagadhatatlan, hogy vezetõink, gondolkodóink hibáiból
sokszor kerültünk szolgaságba. De büntetésként
olyan szenvedést nagyon kevés nép élt
át s maradt életben, mint amit a trianoni békediktátum
követelt tõlünk. Szent István országa
ott lett földönfutó, gerincét ott roppantotta
szét a történelem. Minden, ami utána
jött, már csak a gyávák és megalkuvók
félmegoldásait tükrözi. Az én korosztályom
tragédiája is ott pecsételõdött
meg, hiszen felnõtt Magyarországon egy nemzedék,
mely történelmét vagy hézagosan, vagy
egyáltalán nem ismeri…
Trianon tragédiája kétségtelenné
tette ugyanakkor, hogy a magyar nemzet nem szorítható
a jelenlegi magyar országhatár övezte területre.
A magyar nemzet tagja mindenki – aki õsei jogán,
saját hite szerint magyarnak vallja magát. Így
lett Szent István országa területi birtokok
helyett szellemi nemzet. Olyan lélek, mely bár egynek
tudja magát, mégis különbözõ
országokban szétszakítva jelenik meg. A szívünkben
és gondolkodásunkban létezõ magyar
nemzet csak akkor lesz életképes, ha a jövõben
történelmünk diktálta tapasztalatainkat
nagyon komolyan vesszük. Önismeretünk elmélyítése
egyben önbizalmunk erõsödése is. Gyermekeinknek
és unokáinknak nem adhatunk ennél több
és értékesebb kincset.
Magyarságuk megõrzésének kulcsa a
mi kezünkben van.
|