Rid, rid ,rid, rid, rid, rid, ráj!
Magyar Krónika, február
7. |
|
Rencsik Pál Marcell |
|
|
Montreál |
No, kezít csókolom, nem kell megijedni a fenti címtől, egyszerűen
csak Sándor Csaba szóhasználatát idéztem, amit a táncoktatás alatt
használt az ütem jobb érzékeltetésére. Ez ízelítőnek illet be
egy kiadós reggeli után, de ami délután következett, az még ennél
is jobban ki volt a fonákjára fordítva. Ott volt ihaj, csuhaj,
haide, zdub s még ki tudja, milyen bekiabálások törtek utat a
nagy zenebonában, ahol megszólalt egy cimbalom, s másfél tucat
vonós hangszer, amikorra már az ablakok is bepárásodtak a nagy
mozgolódásban, hiszen olykor egyetlen embert sem lehetett látni
a székekben görnyedni, mert mindeki a lábbelijét koptatta, megállás
nélkül, feltéve, ha szólt a zene (de a zenére nem lehetett panasz
,mert állandóan hallhattuk).
Egy másik hangnemre áttérve, én most egy táborról adok egy rövidke
beszámolót, ahol élő zene mellett lehetett mulatni négy napig,
amíg szét nem ment a cipőd, vagy el nem fogyott az erőd a sűrű
tempótól (az most csak elhanyagolandó apróság, hogy egyesek éppenséggel
az elfogyaszott alkoholtól fáradtak el).
Ha valakinek mond valamit Csíkszentdomokos, akkor máris egy
hullámhosszon beszélhetünk. Akinek esetleg nem lenne világos,
annak elárulom, hogy ez a tábornak a neve volt. A táncoktatók
onnan érkeztek, hogy első kézből tanulhassuk meg tőlük a kezest,
a medvetáncot, a hajszát, a gólyásat, az öreg zsidót, a változtatóst
és persze a domokosi csárdást. Oktatóból nem egy volt, hanem legalább
négy, kezdve a táncoktatókkal: Sándor Csabával és Ágnessel, utána
a csípős humorú Domokos Lászlóval, a prímással és befejezve a
mindig vidám Duduj Rozáliával, az ütőgardon mesterével.
Szóval: ha szólt a zene, akkor kötelezően „minden tartozéka”
a teremnek belemozgott a táncba, hiszen másfél tucat vonós mellett
még egy ütőgardon is megszólalt, dobogó ritmust kölcsönözve a
muzsikának, ami nagy változás volt, hiszen talán az utolsó mestere
szólaltatta meg. A cimbalmot sem kell elfelejteni, amit egyedül
Rozália tudott szóra bírni. Ezt a hangszert csak nehéz munka árán
tudták beszerezni a szervezők, hiszen az nem lehetett benne Rozália
útipoggyászában. S még ezen túl, mennyit bajlódtak a felhangolásával.
A napok már nem is számítottak, mert általában másnap hajnali
ötkor fejeződtek be, hepajokkal egybekötve. A negyedik nap már
a szívek is meghasadtak az újév köszöntésekor, elhullatva néhány
örömkönnyet. Ekkor már a tömeg is nagyobb volt, s a hangulat is
a tetőfokra hágott. A meghívott zenészek keményen húzták a talpalávalót.
De ez sem volt elég, hiszen ellátogatott a táborba a Kecskeszem
is, meg az Életfa, magukkal hozva különböző kacatokat, furulyákat,
s persze jókedvet.
Sokan nagy reményeket fűztek ehhez az összeröffenéshez, ami
meg is hozta az eredményét, hiszen volt mindenkinek alkalma tanulni,
s ugyanakkor kitombolnia is magát. A tábort Camp Bleu et Blanc-on
Dreisziger Dénes és Santayana Gizella szervezték.
Végezetül megköszönöm a Bokréta tánccsoport támogatását, hiszen
enélkül valószínűleg, nem jutottam volna el a néptánctáborba.
|