Montreal Filmfesztivál 2002
A Világ Filmfesztiválra,
amelyet augusztus 22. és szeptember 2-a között
rendeztek meg, Montreálba érkezett Vajda Katalin,
a Magyar Filmunió képviseletében, Kamondi Zoltán
filmrendezõ, Kísértetek címû filmjével
és Gulyás Gyula filmredezõ, Fény hull
az arcodra címû alkotásával.
Magyar Krónika, szeptember
1. |
|
Montreál |
A filmeket az Eaton Center, valamint a Cinema Parisien filmszinházakban
mutatták be.
A montreáli magyar közösség kis összejövetelen
találkozott a küldöttekkel, amelyet az Ifjúsági
Otthon Kultúrtermében, augusztus 29-én rendeztek
meg.
|
Kamondy
Zoltán, Vajda Katalin, Gulyás Gyula |
A kötetlen beszélgetés során Vajda Katalin
köszönetet mondott a kedves fogadtatásért,
megemlítve a tavalyi kellemes találkozást
is. Elmondta, hogy a Magyar Filmúnió célja
az, hogy a magyar filmeket ne kereskedelmi, hanem a nemzetközi
kapcsolatok kialakítására használják,
egyúttal a magyar filmmûvészetnek és
az alkotóknak hírnevet szerezzenek a világban.
Kamondi Zoltánnak ez a harmadik mozifilmje. Elõször
a berlini filmfesztiválon mutatták be, és
ez a montreáli vetítés már a 23. külföldi
szereplés. Köszönetét fejezte ki a meghívásért
és elmondta, milyen kellemes tapasztalatokat szerzett itt.
Gulyás Gyula, aki elõször járt Montreálban,
elsõ játékfilmjét mutatta be.
Eddigi dokumentumfilmjei nagy sikert arattak és számára
komoly hírnevet jelentettek.
Filmjének témáját egy erdélyi
költõ novellája adta, amelynek érdekes
struktúrája több lehetõséget
és tért adott a film megvalósítására.
Végül is a megoldást stilizált formában
találta meg, és a cselekmény idõpontját
a XIX. század utolsó éveire tette.
Kérdésekre válaszolva a mûvészek
elmondták azt a sajnálatos tényt, hogy mûvészeti
ágazatukban, a filmgyártásban, az elmúlt
években igen mostoha körülmények között
voltak kénytelenek dolgozni, mert nagyon lecsökkent
az állami támogatás.
Az 1989-es rendszerváltás elõtt virágzó
filmgyártás drámaian megszûnt az állami
támogatás hiánya miatt. Azelõtt Magyarország,
mint minden kommunista blokkban élõ nemzet, kimagasló
eredményeket akart a nyugatnak felmutatni, ezt leginkább
a mûvészeti és kulturális vonalon lehetett
elérni, igy rengeteg pénzt költöttek a
filmkészítésre. Az itt élõ
filmrendezõ sokkal jobb helyzetben volt, mint nyugati kollégája.
A rendszerváltás után az állam minimális
anyagi támogatással állt a mûvészek
mellett. akik saját anyagi forrásaikra támaszkodva
tartják fenn ezt a mûvészeti ágat és
gondoskodnak termékeik eladásáról.
Most talán javul majd a helyzet. Az uniós európai
államok, mint Franciaország, Anglia, Németország,
rájöttek arra, hogy az európai filmgyártás
nem tudja felvenni a versenyt az amerikai filmgyártással
komoly állami támogatás nélkül.
Ezért óriási állami befektetéssel
ismét elindult ezekben az országokban a filmgyártás.
A mûvészek kifejezték azt a reményüket,
hogy erre a példára hivatkozva, és további
tárgyalásaik az új kormánnyal, - amely
nyitott ebben a kérdésben,- eredményre vezetnek
majd, és a magyar filmgyártás ismét
elõkelõ helyre kerül.
|