Az újkori magyar történelem két legnagyobb
ünnepe 1848. március 15-hez és 1956. október 23-hoz kapcsolódik.
Mindkettő a szabadságért megindult nemzet világot megszégyenítő,
dicsőséges küzdelme volt. Évtizedeken, évszázadokon átragyogó
erkölcsi fölénye a győztesnek kikiáltott, többszörös erejű
csürhe nációkkal szemben. "A legázolt, bilincsbe vert
Magyarország
többet tett a szabadságért és igazságért, mint bármelyik
nép a világon az elmúlt húsz esztendőben", nyilatkozta Albert Camus. Németh László azt írta Emelkedő
nemzet c. cikkében, hogy "... ez a néhány nap mutatta meg, nemcsak nekem, de
az egész világnak, hogy a magyar nép erkölcsileg mekkorát emelkedett".
Idén félévszázados évfordulót ünnepelnek az ötvenhatosok,
és velük együtt minden jóérzésű magyar - otthoni határokon
belül és azokon kívül egyaránt. A Kárpát-medencében és az
egész világon, ahol magyarul dobban akár egyetlen szív is.
Az 56-os magyar forradalom és szabadságharc 50. évfordulójának
tiszteletére meghirdetett nagyszabású ünnepségsorozatba kapcsolódtak
be a Kanada különböző területén élő-alkotó képzőművészek
nagyszabású tárlatukkal, amelynek a meghirdetett címe: Reflections:
Canada-Hungary. Tizennégy magyar származású alkotó, a Kanadai
Magyar Művészek Egyesületének tizennégy tagja vett részt
a Montreal külvárosának tekinthető Point-Claire-ben megrendezett
emlékkiállításon. Festői környezetben, a St. Lawrence folyó
partján lévő Stewart Hall már messziről jelezte, hogy sok
látogatója lesz a délután kettőkor megnyitandó tárlatnak.
Valóban, nemcsak a művek alkotói, hanem a montreáli és
környékbeli magyar közösségek tagjai is megmutatták, mennyire
féltőn őrzik lelkükben a forradalom és szabadságharc emlékét.
A kiállítás megnyitásán hatalmas tömeg jelent meg március
19-én.
A Stewart Hall-ban megnyílt tárlat jelképe annak a hálaadásnak,
amellyel a magyar képzőművészek a szabadságot és biztonságot
adó második hazának adóznak. Zászlóhajtás egyben a csodaszarvas
jelképezte szabadság eszméje előtt, amelyért olyan sok magyar
vér folyt ki az évszázadok során, beleértve 1956-ot is.
A kiállítást Joyce Millar kurátor nyitotta meg értékelve
a szervezési időszakban kapott segítséget, a művészek tevékenységét,
a város támogatását, amelyben a magyar-kanadai kapcsolatok
minősége ölt testet. Pointe-Claire város polgármestere meleg
hangon köszöntött mindenkit, tolmácsolva saját és a város
vezetőségének őszinte elismerését a magyar alkotók munkája
iránt.
Bakos László, a Magyar Köztársaság kulturális attaséja Ottawából
érkezett. A következőket mondta: "Immár fél évszázad telt el azóta, hogy Kanada megnyitotta
kapuit azok előtt a magyar bevándorlók előtt, akik tömegesen menekültek el a
diktatúra és a megtorlások elől.
Ennek az országnak szabadsága és nyitottsága segítette
hozzá a menekülteket ahhoz, hogy tehetségüket kibontakoztassák,
és eredményesen dolgozzanak az élet minden területén. Ez
a kiállítás azt bizonyítja, hogy Kanada bevándorlási politikája
helyes és jó alapokon állott, amelyen kialakulhatott egy
szokatlanul új, nagyszerű építmény, a helybeli hagyományok
és a magyarok kulturális örökségének ötvözete. Ennek az izgalmasan
új fejleménynek legbeszédesebb bizonyítéka a művészet. Köszönöm
a kiállítás rendezőinek, Pointe-Claire város polgármesterének
és a képzőművészeknek, hogy ezt az üzenetet a világ elé tárták.
A gyönyörű alkotások jelképei annak az együttműködésnek és
megértésnek, amely Kanada és Magyarország között az idők
során kialakult."
Blanar Andrea, a Kanadai Magyar Művészek Egyesületének
elnöke azt hangsúlyozta, hogy Kanada lehetőséget nyújt a
tehetségek kibontakozására, nem nyomja el senkiben az alkotókedvet.
Az anyagi nehézségekkel, egzisztenciális gondokkal küzdő
képzőművészeknek lehetőségük van arra, hogy szabadidejükben
alkossanak, művészi elhivatottságuknak hódoljanak.
A jelenlegi kiállítás meglepően változatos, gazdag mind formailag,
mind tematikailag, egészében tükrözi nemcsak a jelenkori
kanadai képzőművészet sokszínűségét, hanem a magyarok ragaszkodását
is saját kulturális örökségükhöz.
A torontói szobrászművész, Bényei András alakjaiban
a látogatók sajátmagukra ismerhetnek. A mindennapok hivatalnokainak,
a rohanó világ tipikus, gyakran kedves humorral ábrázolt
figuráinak megformálásában Bényei a köznapi embert emeli
hősies szerepbe, aki a mechanizált, ideák nélküli társadalomban
is megőrzi a lélek méltóságát.
Blanar Andrea színes, helybeli
hagyományokat keleti motívumokkal összefonódó,
múltat és jelent egymásba kapcsoló alkotásaival
van jelen a kiállításon.
Az alkotási szabadság végtelenségét, a műfajok találkozásának
korlátlan lehetőségeit aknázta ki Dávid Vera. Tér
és forma, a személytelen, az álarc mögé rejtőzött univerzum,
titokzatosság, álom és valóság találkozása, félelem és fájdalom
mind benne izzik a kiállított munkában. Kompozíciója gondolatokat,
érzéseket felkavaró.
Fekete Sofie a magyar történelem
sorsfordító jelenetein vezeti végig a
nézőt fekete-fehér kockákból kirakott
kompozícióján, hogy aztán hatalmas méretű
olajfestményen örökítse meg apját mint
a magyar erő, az újrateremtésre képes
nemzeti géniusz szimbólumát.
Horváth Péter a
film sokféle lehetőségét
használta ki. Vetített
képei a mozgó film
rajongói körében váltottak
ki osztatlan sikert.
Klugerman Judith finom
pasztellszínű, tetszetős, mai lakások falára
kívánkozó kompozícióit mutatja be.
Kun Emília nagyszabású textíliával
és az 1956 c. digitális munkájával jelent
meg. A látogatók nagy érdeklődéssel és
szeretettel elemezték sokhúrú, sokszínű,
lírai fogantatású alkotásait.
Schweitzer John A. absztrakt,
a kollázs technikát alkalmazó alkotássorozata,
a változatos formák, színek, anyagok felhasználásával
az élet rejtett titkait, a kanadai természet
gazdagságát sejteti.
Singer Yvonne bronzba
öntött végtagokkal, a
kéz és a láb ritmikájával
sorsokat idéz meg. Az
idő végtelenségéből villan
elénk egy-egy arc, mozdulat
- az összekulcsolt kéz, az egymásba fonódó ujjak elfáradt
vagy gyöngéd simogatásokat társítanak személyekhez,
lábak, lépések kísérnek emlékeink zugaiba, mert nemcsak
egész van - a világ dolgai, a pillanatok részek sorozatából
állnak, vallja a művész.
Szilasi Gábor fekete-fehér fotósorozatban
idézi fel az 50-es évek Magyarországát.
Életének rövid szakasza - 1955-től a
kanadai partraszállásig - egy egész nemzedék
megkapó, "beszédes" dokumentuma.
Szilasi Andrea fotókkal van
jelen a seregszemlén. Andreát elsősorban
az emberi test érdekli , a tér és a mozgás
viszonyában viselkedő aktban rejlő szépség,
erő, és szexualitás.
New Brunswick-ból egy egész művészdinasztia érkezett, a Torma-Zsakó-trió. Zsakó
István bronz szobrainak csoportjával jelent meg. Modern,
játékos, kisebb-nagyobb figurái megtestesítői a szerelemnek,
szexualitásnak, kiemelt gondot fordítva az alakok nőiességének,
illetőleg férfias vonásainak.
Zsakó Bálint az emberi test
titkait kutatja képsorozatában. Finom
vonalú, színes tusrajzaiban egészséges
erotika lüktet. Fiatalos kíváncsiság vezeti egyre mélyebbre
a kitapintható felületek alá, de - saját vallomása szerint
- igazi területének a fotózást tekinti, amelynek kis
ideig hátat fordított.
Az alkotó család igazi, szinte bravúrosnak nevezhető fordulatát Torma Anna munkássága
hozta. Technikailag is, tematikailag is megújult, tovább
lépett. Mesélő textilképeit dokumentumképek váltották fel.
Történelmi jeleneteket, családi leveleket, korabeli eseményeket
idéző újság- és könyvrészleteket felsorakoztató faliszőnyegei
drámai komorságú üzenetet közvetítenek. A szabályos, egyméretű
kockák ritmikája rapszodikus erejű.
Amint megtudtuk Joyce Millartól, a tárlat vándorútra indul.
Kanada több városában, majd Magyarországon is bemutatják
az itt élő magyar származású alkotók munkáit.
|