Dr. Erdő Péter bíboros, Magyarország
prímása, esztergomi érsek Montrealba látogatott.
Kíséretében volt titkára, Mohos Gábor, és Androvich Tamás fiatal paptestvér,
ki a közeljövőben kapcsolódik be plébániánk lelkipásztori szolgálatába. Szintén
vendégünk volt P. Jaschko Balázs S.J. a Kanadában működő magyar jezsuiták elöljárója,
aki elkísérte a magyar főpásztort az itteni püspökségre, ahol plébániánk papi
szolgálatának jövő tervéről tárgyaltak. P. Jaschko ezelőtt 32 évvel vállalta
el a magyar jezsuiták szolgálatát, 10 éves szerződéssel. A jövőben a Magyar Püspöki
Kar vállalja ezt a feladatot.
A bíboros úr köszöntésére ifjúsági szervezeteink, a Magyar
Iskola, a Cserkész csapatok és tánc csoport a Kurátori testület
és sok önkéntes közreműködésével szép ünnepséget rendeztek,
amit egybekötöttek Anyák Napjának megünneplésével.
A Szentmise után, a Egyházközség nagyterme zsúfolásig megtelt
ünneplő közönséggel.
Dr. Erdő Péter bíboros beszédében örömmel hangsúlyozta,
hogy ilyen jól szervezett, aktív közösséget, még Magyarországon
sem igen talál a helyi egyházközségeknél. Ez határozottan
Deák atya érdeme, amiért oly sikeresen vezeti és fogja össze
gyülekezetét.
Alkalmunk adódott, hogy a bíboros úr pár kérdésünkre válaszoljon.
Miklósházi Attila püspök úr lemondásával megértettük,
hogy ezután nem lesz külön püspöksége a nyugati katolikus
magyaroknak, hanem a magyarországi püspöki kar hatásköre
lesz ezt a feladatot ellátni. Milyen változást észlelhetünk
mi itt és milyen esetleges nehézségekkel jár a változás?
Reméljük, hogy könnyebbséget hoz, hiszen az eddigi helyzet
arra a feltételezésre épült, hogy a magyar püspöki kar és
a nyugati szórványban élő magyarság között nincsenek szabad
kapcsolatok. Nos, ez az idők során szerencsére megváltozott
és a jövőben mi is a lengyelek, a szlovákok és a többi volt
szocialista országhoz hasonlóan, a püspöki kar segítségével
tartjuk a kapcsolatot a nyugati szórványban élő híveinkkel.
Amikor Miklósházi püspök úr lemondását a Szentatya elfogadta,
akkor a magyar püspöki konferencia hivatalos értesítést
kapott az államtitkárságtól, mely szerint, a többi országhoz
hasonlóan nálunk is át kell vennünk ennek a tevékenységnek
koordinálását.
Ezt pedig úgy szeretnénk megoldani mint a többi nemzet,
mégpedig egy megbízott utján. Egyenlőre, ideiglenesen, Cserháti
Ferenc atya, mint müncheni főlelkész lenne ez - később pedig,
azt hiszem, célszerű lesz, ha az állandó megbízott egy felszentelt
püspök, aki munkájában (pl. a szentségek kiszolgáltatásában)
és a helyi püspökségekkel is nagyobb súllyal tudja képviselni
a püspöki konferenciánkat.
Azt hiszem a feladat, amit Miklósházi püspök úr megvalósított
hasznos és folytatandó, még ha jogcíme és módja kicsit más
is lesz. A változásnak pozitív jelentősége is van. Elevenebb,
közvetlenebb kapcsolatok alakulhatnak majd ki a szórvány
magyarság és az otthoni katolikus közösség között.
Példának említeném a hétvégi iskolák rendszerét, ami Észak
Amerikában eléggé elterjedt, és az egyházközségekhez: katolikus,
protestánst és izraelita közösségekhez kapcsolódik. Ezeknek
tananyaga, a pedagógiai tapasztalattal, a mai Magyarországról
szóló konkrét információkkal való ellátás, esetleg csere
kapcsolatok kialakulása egyházi iskoláinkkal, mind a két
felet erősen gazdagíthatná. Gondolok itt pedagógusok látogatásaira,
vagy akár diák cserére is. Ma Magyarországon 320 katolikus
egyházi iskola van, tehát ha találunk egy-egy jó partner
iskolát egy-egy hétvégi iskola számára, akkor ez mindkét
félnek hasznos lehet.
Az újonnan megválasztott magyarországi kormány
és az egyház között milyen kapcsolat van, mire lehet
számítani?
Az új kormány még nem alakult meg, az előző négy évi koalíció
kapta meg a megerősítést a legutóbbi választás során, hogy
pontosan milyen összetételű lesz az új kormány, azt még nem
tudjuk. Mivel a koalíciós partnerek ugyanazok, feltehető,
hogy az előző négy évhez hasonlóan alakulnak az ügyek. Azt
hiszem, Magyarország, minden komoly nehézsége ellenére, mégiscsak
nyugati stílusú demokrácia lett. Ez azt jelenti, hogy van
alkotmányunk és vannak alkotmány erejű törvényeink, főleg
azok, amelyek az alapvető emberi jogok érvényesülését, így
a vallásszabadságot is szabályozzák. A kétharmados törvények
elég nagy garanciát jelentenek. Hasonlót mondhatok, részben
nemzetkőzi egyezményekre, részben a testvéregyházakkal kötött
közjogi típusú egyezményekre, mint amelyeket, a magyarországi
református egyházzal, az evangélikus egyházzal, a magyarországi
zsidó hitközségek szövetségével, vagy akár a szerb ortodox
egyházzal kötött a magyar kormány az előző évek során. Ezeknek
rendszere meghatározott, egyfajta működési módot ad számunkra.
Ezt nem mi harcoltuk ki magunknak, hanem az ország vezetése
az utóbbi tizenöt évben akarta, hogy ilyen legyen. Ennek
a modellje persze kormányzatonként kicsit változhat, a végrehajtásban
különböző értelmezések lehetségesek. Ezek azt okozhatják,
hogy főleg a közintézmények finanszírozásában lehetnek nézeteltérések.
Gondolok itt elsősorban az iskolák és a szociális intézmények
finanszírozására. Itt azonban kiváltságról egyáltalán nincs
szó, hanem mint ahogy azt a törvény kimondja, az egyházak
által fenntartott közszolgálati intézmények ugyanolyan állami
támogatást kapnak, mint a hasonló állami szektorba tartozó
intézmények. Nem is lehet ez másképpen, hiszen sem híveinknek
sem nekünk nincsenek olyan anyagi forrásaink, amiből ezt
működtetni tudnánk. Természetesen az, hogy a magániskolákat,
semlegesen, hogyan legyen finanszírozni, vagy hogy az egész
közoktatási rendszer finanszírozása egész Magyarországon
hogyan oldható meg, ez más kérdés. Az már nemcsak az állam
és egyház viszonyát, hanem - az egészségügy kérdéséhez hasonlóan,
- az egész ország átalakulását érinti.
A szocialista örökségből megmaradt az, hogy igen nagyok
a közterhek és igen nagyok az állami kötelezettségek ezen
a téren, viszont az állam nem vonulhat ki egyszerűen, nem
is merné megtenni, mert a társadalomban nincs annyi erő,
hogy ezt a terhet magára tudja vállalni.
Ez történelmi és nagyon tipikusan közép-európai helyzet.
Biztos, hogy ebben mindenki strukturális változásokra gondol,
de hogy milyen irányban alakul majd, azt majd meglátjuk.
|