A kanadai derékhadnak
a közelmúltban elhunyt tehetséges költője, Csinger József
évtizedeken át Montreálban élt, majd a brit-columbiai Nanaimoba
költözött családjával. Kisbérpulapusztán született 1923-ban.
Versei otthon a Vasárnapi Újság, az Új Magyar Munkás,
a Magyar Katonaújság című lapokban jelentek meg.
1948-ban elhagyta Magyarországot, előbb Párizsban telepedett
le, s költeményeit közölte a londoni Irodalmi Újság és
a párizsi Ahogy lehet. Az ebből a korból származó
verseiből kitűnik, hogy a hazátlanság számkivetettséget,
a hontalanság megaláztatást vált ki a költőből. ,,Árad a
Szajna" c. versében lemondással gondol jövőtlen életére:
Azt hittem, itt majd leélem
száműzött életemet
savanyú olcsó boron,
s keserű kegyelemkenyéren,
de kár így tovább gyötrődnöm,
jobb lesz ha beletörődöm,
hogy itt sem jussom a béke...
1951-ben Kanadába vándorolt, s Montreálban telepedett le.
Tovább folytatta irodalmi tevékenységét, versei magyarul
újságokban jelentek meg, s hallhattuk azokat a Szabad Európa
rádió műsorain is. Angol nyelvű versei a Motreal Star c.
lapban láttak napvilágot, majd kötet formában is megjelentek.
1997-ben, Nanaimoba való áttelepülésük után
jelent meg első verseskötete, Emlékvitorla címmel.
Negyven év alkotásait foglalja magába ez a gyűjtemény, verseket
számkivetettsége első korszakából, s az azt követő évtizedekből,
a haza iránti ragaszkodásáról, új környezetéről, a nagyváros
lelket sikkasztó vad, süket voltáról, melynek utcái mint
vaskos ujjak fojtogatják lakóit (,,Pihenő", ,,Zord városkép"),
s ez a pogány környezet inkább megtűri, de egészen be nem
fogadja az új jövevényt (,,Jónás Ninivében"). A gyűjteményt
négy évszámhoz kötött ciklusba foglalja, Vesztegzár (1948-1960),
Jónás Ninivében (1960-1980), Úszó jégtáblán (1980-1990),
és Holtvágány (1990-1997).
Az időrendi beosztás lehetőséget nyújt számára
tematikai csoportosításra is. Az első és negyedik ciklusban
a haza emlékének adózik, vágyakozva hordja szülföldje képét
magában, s elbocsájtó kedvese emléke is az elveszett országot
jelképezi számára: (,,Te vagy az ország"). A negyedik ciklusban
közvetlenebb tárgyakkal, a hazát érintő erkölcsi, gazdasági,
társadalmi problémákkal foglalkozik. Itt közli ,,Trianoni
elégia" című versét, melyet együtt kellene szavalni Dsida
Jenő, Wass Albert, Kannás Alajos verseivel. A második és
harmadik ciklusban felenged érzelmi feszélyezettsége, kibővül
tárgyi köre az élet apróbb jelenségeire (,,Üvegrajz"), a
negatív jellemvonásokra (,,Hiúság"), az urbánus világ rideg
légkörére, a családi boldogságot s a természet békét ihlető
perceire (,,Tavasszal néha").
1998-ban jelent meg Keyhole in the Sky című
angol nyelvű gyűjteménye, melyben, a magyar nyelvűekhez hasonlóan,
az urbánus környezet barátságtalanságát, az új bevándorló
gyökéreresztésének nehézségeit, az egyén elidegenülését,
magányosságát mutatja be (,,Echo against Walls", ,,Skyline
at Sunrise," ,,Fable of New Babel.") Ezen verseivel irodalmi
díjakat nyert a The Poetry Institute of Canada és
az amerikai The National Library of Poetry intézményektől.
2000-ben jelent meg harmadik kötete, Űrrepülés címmel.
Bár ebben is jelen van az élet mostohaságát, fonákságait
kifejező irónia, a gyűjtemény egészében már több a múlttal,
a jelennel és a környezetével megbékülő vers, mint az előbbiekben.
Például az egykor kriptaként befalazó zord metropolis szinte
már üde színekben pompázik, toronyépületei hetyke felkiáltójelként
ágaskodnak (,,Városkép"), s negyedeit füves, virágos kiskertek
díszítik.
Írásait fegyelmezettség, érzelmi mértékletesség
jellemzi. Kerüli a pátoszt, idegen számára a nagy szavak
használata. Költészetét humánusság, mélységes alázat hatja
át: Nélküled nekem már nincsen sehol ország, / mely hazám lehet, csak hozzád
hív a honvágy... (,,Te vagy az ország.")Verstechnikáját
természetesség, közvetlenség jellemzi. Stílustani szempontból
otthonosan mozog a szabad vers és a hagyományos versformák
művelésében. Verseiben nyelvünk természetes dallamosságát
és ütemét követi. ,,Nem tagadom meg a költészet eszmei és
formai hagyományait - vallja. - Ellentétben az últramodern
kísérletezőkkel, a rímet és főleg a ritmust a vers díszének
tartom. Ugyanígy ragaszkodom az értelmi tisztasághoz és
a mondanivalót legjobban kifejező, tömör egyszerűséghez..."
Kedvelt műfaja az elemző líra, de van versei
között számos szonett és szatírikus epigramma is. Költői
képeit kristály-tisztaságuk teszi maradandóvá. A keresztanya
a másvilági kertjét holdfénnyel öntözi (,,Aszparágusz"),
az ,,Alkonyi átmenet" a ,,lámpafűzéres éjszaka" képét festi
az olvasó elé. Befelé tekintő, borús hangulata feloldódik
gyönyörű szerelmi lírájában. ,,Számomra szebb már nem lehetnél"
c. versében így adózik hitvesének: Életemben te vagy a fűszer, / te töltöd borom
tele tűzzel. / Te vagy a szívem dobbanása, / ereimben a vér futása. Áramkör vagy
idegeimben, / öröm szikrája, édes inger... A
páratlan ,,Emlékezzél meg" címűt biblikus képei, a kenyérszegés,
az áldozati ital, s az alábbihoz hasonló fennkölt képek
szinte zsoltárrá emelik:
Az én imádkozó tekintetem
templomi tisztasággal övezett.
Előtted szempilláim söprögették,
ha poros volt a járdakövezet.
A környezetével vajúdó költő emberi viszonylataiban talál
megváltást. Szomorú szívvel búcsúzunk Tőled, Jóska bátyánk.
Nyugodj békében, emléked és maradandó munkásságod híven megőrizzük.
|