Montreál, április 5.
Az Ausztráliai Magyar Szent Korona Társaság február 29-én tartotta
meg évi közgyűlését és hagyományos kultúr-délutánját, amely alkalommal
CSAPÓ ENDRE beszámolójában az alábbiakat mondta:
A Szent Korona tiszteletében egybegyűlt kedves Hallgatóim! Közeledünk
15-ik évfordulónkhoz, ennek okán is, meg új vendégeink tájékoztatására
is, mai előadásomat rövid visszaemlékezéssel kezdem.
Minden idők legnagyobb, leghosszabban tartó magyar emigrációjának
kettős feladata volt: hazánknak, népünknek jó hírét kelteni az
egyik feladat, a másik: nemzeti hagyományainkat ápolni, megtartani.
Említhettem volna politikai feladatot is, hiszen az értelmező
szótár szerint az emigráció célja visszakerülni a hatalomba.
Azonban az a többszázezres tömeg, amely a háború és a megszállás
következtében emigrációba kényszerült, soha sem volt a hatalom
birtokában. Voltak politikai emigránsok is, de a politikai hatalomból
kiüldözött néhány száz emigráns, ha keresett volna sem talált
volna olyan külhatalmat, amely felkarolta volna őket, azzal a
szándékkal, hogy visszasegítse őket az elvesztett hatalomba.
A győztes nagyhatalmaknak nem volt céljai között a háború előtti
magyar rendszer visszaállítása, de a háborút követő, rövid ideig
élt többpártrendszer elüldözött politikusai is csalódtak a nyugati
hatalmakban, és ugyanúgy csalódniuk kellett a szabadságharcot
követő megtorlás emigránsainak: Nyugat politikusai helyben hagyták
a november 4-én bekövetkezett változást, és a világ felháborodásának
elültével - hogy Albert Camust idézzem - igazolták a gyilkosokat.
Tehát szótári értelemben nem vagyunk politikai emigránsok, és
azt is tudomásul vesszük, hogy a sorsunkat oly nagy mértékben
irányító nagyhatalmaknak mindenben megfelel az a helyzet, ami
Magyarországra elkövetkezett 1945 óta, beleértve a közben megtörtént
változásokat, beleértve azt is, ami 15 évvel ezelőtt bekövetkezett.
Ezekbe a folyamatokba az emigrációt nem vonták be, ezekre a folyamatokra
az emigrációnak nem volt befolyása. Az emigrációnak más téreken
volt és van történelmi szerepe.
Említettem a hagyományok ápolását. Akik még a szovjet idők előtt
nevelkedtünk, tisztán érzékeljük a változást, ami 1945-ben és
azt követően bekövetkezett. A változás a mi szemléletünkben goromba
beavatkozás nemzeti életünk menetébe, aminek során megtörték
a nemzet alkotmányos életének folyamatát is, és mindent elkövettek,
hogy kiöljék az emberek tudatából a nemzeti múltat, a hitet,
a reményt.
1989-ben, amikor még csak alakulgatott Magyarországon az egypártrendszert
követő idők politikai térképe, megalakult Budapesten, Kállay
István professzor vezetésével, a Szent Korona Társaság. Ezt követően
1989. október 22-én - egy nappal a polgári köztársaság budapesti
kikiáltása előtt- ünnepeltük a magyar szabadságharcot 32-ik alkalommal.
Ezen az ünnepélyen megalakult Sydneyben a mi Szent Korona Társaságunk.
Éreztük, hogy szükség van hangunkra, a segítségre, mert láttuk,
hogy odahaza csalárd játék folyik a rendszerváltozással. Első
műsoros délutánunkat 1990. április 19-én tartottuk, mely alkalommal
elhangzott az a követelésünk, hogy "vissza kell helyezni a Szent
Koronát történelmi szerepébe".
Megfogalmaztuk, hogy "a Szent Korona maga a magyar nemzet, eleink
államalkotó géniusza alávetette a halandó embert, királyt, koronázó
püspököt és főurakat egy időálló objektumnak, amit nemcsak hogy
megszemélyesített, hanem égi tulajdonságokkal ékesített, a "szent"
jelzővel vitán felül álló fórummá magasztosított. Nem merész
állítás, ha azt mondjuk, hogy ez az eszmerendszer tartotta meg
a magyarok országát, Szent István államát nehéz időkön, megszállásokon
át, idegen származású királyaink ellenére is magyar királyságnak".
Azt is megállapítottuk, hogy "a Szent Korona nem feltétlenül
kötődik a királyság intézményéhez, történelmünkben már három
kormányzóság volt, kiállja a próbát a szentkoronás magyar joggyakorlat
a demokrácia eszmerendjében is, mert gyakorlatilag szélesebb
körű demokráciát jelentett a magyar nép részére a községi, vármegyei
és országos önkormányzati rend, mint a ma dívó pártdiktatúrák.
Semmilyen magyar érdek sem kívánja ezeréves fejlődésünk eredményeinek
elvetését csak azért, mert köztársasági államformát kényszerültünk
felvenni. Kell, hogy legyen a politikai pártoktól megosztott
világban egy állandó, egy halhatatlan, egy pártatlan tekintély,
ami nemcsak szimbolizálja, de megtestesíti a nemzeti egységet.
Hogy milyen lesz a modern idő Szent Korona tana, azt nem tudhatjuk,
azt majd arra felkészült jogtudósok kidolgozzák. A mi feladatunk
hirdetni az örök nemzet jogát az élethez, hogy egyszer végre
felvirágozzék a hon évszázados szenvedések után a Kárpátok ölében,
a Szent Korona egységében."
Csak ennyit akartam elmondani a Társaság megalakulásáról, és
hogy a továbbiakban mit valósítottunk meg, azt most csak azzal
jellemzem, hogy tevékenységünk lényegében a bibliai mustármag
szerepe volt, miután nagyon korán és jó időben magyarországi
egyetemisták részére kiírt pályázattal, valamint két könyv megírását
szorgalmazva, és magyarországi megjelenését anyagi támogatásban
részesítve, szerencsésen elindítottunk egy - egyébként nagyon
időszerű - szellemi megmozdulást a Szentkorona-eszme népszerűsítése
érdekében.
Nem is kell, hogy mi magunk szóljunk tetteinkről, hiszen a magyarországi
Szent István Társulat által most kiadás alatt lévő könyv szerkesztője,
dr. Tóth Zoltán József a könyv bevezetőjében az alábbiakat írja
társulatunk tevékenységéről:
"Az Ausztráliai Magyar Szent Korona Társaság a millennium évében
a magyarországi egyetemek jogi tanuló egyetemistáknak A Szentkorona-eszme
időszerűsége címmel pályázatot hirdetett meg. A pályázat elsődleges
célja az európai jog, kultúra, és politikatörténetben egyedülálló
magyar Szentkorona-eszmeiség és -tan széles körben ismertté tétele,
és a magyar köztudatba történő visszaemelése. Ösztönözés arra,
hogy egyetemeink jogi, bölcsész, teológiai és más karain súlyának
és jelentőségének megfelelően foglalkozzanak nemzeti történelmünk,
öntudatunk elsőrendű kérdéseivel. Nemzeti sorsunk és állami,
történeti folytonosságunk szimbólumának, a magyar Szent Koronának
az Országgyűlés épületébe történő átvitelével egyidőben, azt
kiegészítve, a pályázat sikeres megvalósítása, lelki és szellemi
jelentőségű fontos cselekedet volt a XX. században durván megtagadott
közjogi, közéleti tradíciónak a Szentkorona-tannak felidézése.
A pályázatnak nemcsak az egyetemek jogi karain volt hatása, hanem
a magyar lét folytonosságában hívő jeles közéleti személyiségeknek
a figyelmét is felhívta, és támogató cselekvésre ösztönözte.
Az Ausztráliai Magyar Szent Korona Társaság a Szent Korona köré
épülő és a Szentkorona-tanhoz kötődő magyar jogrendet magáénak
valló magyar öntudat újjáépítése érdekében már több kiemelkedően
fontos tettet tudhat magáénak. Többek között Zétényi Zsolt és
Kocsis István a kérdésben meghatározó szerepet játszó, az 1990-es
években kiadott alapmunkájának megjelentetésének támogatását
is.
A pályázatot követően a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen Szent
Korona és a Szentkorona-eszme címen szeminárium indult, amely
a múlt évben már hetedik alkalommal került meghirdetésre a karon.
A bizottság tagjai egyúttal előadói a két féléves szemináriumnak,
ahol jelenleg az ország jogi karai közül egyedül folyik képzés
e témakörben. Kocsis István, Tóth Zoltán József, és Zétényi Zsolt
mellett a szemináriumon még további szakértők több éves munkája
is hozzájárul a magyar közjogi hagyomány és örökség minél szélesebb
körű és mélyebb megismeréséhez. A lehetőség, hogy a szeminárium
oktatói, hallgatói (valamint az egyetem rektorának, Erdő Péternek,
és dékánjának Radnay Józsefnek támogatásával, akik lehetővé tették
a pályázat díjkiosztó ünnepségének az egyetem épületében történő
lebonyolítását) részt vehettek az Ausztráliai Magyar Szent Korona
Társaság által kezdeményezett és díjazott pályázatban, jelentősen
hozzájárult a tárgyban a karon évek óta folyó munka sikeréhez.
A pályázati díjátadó ünnepség védnöke és díszvendége Nemeskürty
István millenniumi kormánybiztos volt. A szeminárium előadóinak
(Molnár Tamás, Pap Gábor, Pecze Ferenc, Tóth Zoltán József, Vass
Csaba, Zlinszky János) írásaiból korábban már a Szent István
Társaság gondozásában 1999-ben megjelent egy kötet (A Magyar
Szent Korona és a Szentkorona-tan az ezredfordulón). A millennium
évében pedig a szeminárium oktatóinak és hallgatóinak részvételével
és támogatásával Tölgyesy Ágnes filmet is készített Jövőnk koronája
a múltunkban született címmel. (Megjegyzendő az is, hogy a pályázat
óta a karon számos magas színvonalú és egyedi, a tárgykörben
íródott évfolyam- és szakdolgozat készült el és került megvédésre.)
A Szent Korona és a Szentkorona-eszmeiség újbóli megismertetésében
a magyarországi szellemi átalakulást különböző módon támogató
emigrációba kényszerülő magyarok, valamint a hazai közélet jelentős
személyiségeinek együttműködése történelmi jelentőségű lehet
céljaink elérésében. A pályázatra beküldött színvonalas, és új
meglátásokat is felvető tanulmányok egy újabb lap a Szent Korona
és Szentkorona-eszme több évszázados, vagy még régebbi történetében.
Jele annak is, hogy felnőtt egy új generáció, amely jobban ismeri
történelmét és jelenét is, mint az őket megelőző korosztályok
többsége, és amely az ezeréves közjogi hagyományok ismeretének
több évtized után az újból megújuló folytonosság reményét hordozza."
Eddig szól az idézett rész a Szent István Társulat gondozásában
most kiadásra kerülő könyvből, amelynek címe: A Szent Korona
eszme időszerűsége. Ebben a kötetben az egyetemisták által elkészített
pályamunkák mellett három kiváló tanulmány jelenik meg. A szerzők:
dr. Zétényi Zsolt ügyvéd, történész, Társaságunk tisztelebeli
elnöke és magyarországi ügyvivője, Kocsis István drámaíró, történész,
akit könyve megjelentetése után, 1995-ben bemutattunk vendégelőadóként
Ausztrália nagyvárosai magyarságának, aki azóta további könyvekkel
gazdagította a témát, tartott előadást szerte az emigrációban,
valamint a Szent Korona-tan fiatal harcosa, dr. Tóth Zoltán József
történész, egyetemi tanár, aki szerezője volt pályázatunk díjkiosztásának.
Ez a három úr képezte a pályázat bíráló bizottságát.
Ennyi ismertetés után térjünk át mai feladatokra. A történelmi
magyar államszemlélet szöges ellentétben áll a nemzetállam-eszmével.
Nem is annyira a nemzetállam-eszmével van baj, hanem annak gyakorlatba
tételével. Közép-Európában úgy jöttek létre a nemzetállamok,
hogy vegyes népességű államokat szétszaggattak, és a háborús
győzelem zsákmányra éhes rendezésében nem is nemzetállamokat,
hanem ismét vegyes népességű államokat hoztak létre, amely államok
nem fogadják el a zsákmányolt terület lakosságát államalkotónak.
A felosztott Magyarország utódállamai nemzetállamot erőltetnek
vegyes nemzetiségű területeken. Ebben az állapotban telt el immár
85 év a Kárpát-medencében, folyamatos békétlenségben. Most, amiként
bekerülnek a közép-európai államok az Európai Unióba, természetesen
bekerül vele a békétlenség is, hiszen az unió a jelenlegi államok
valamilyen, ma még meg sem határozott szövetsége lesz.
A Magyar Életben folyamatosan követjük az erdélyi magyarság
körében most zajló politikai fejleményeket. Másfél évtizedes
sikertelenség után népes mozgalom indult az autonómia erélyes
követelésével. Másfél évtizedet elveszítettek abban a reményben,
hogy a magyar párt részvétele a román parlamentben és kormányban
eredményre vezet az autonómia dolgában. Nem vezetett eredményre,
a román politikai platform mereven elzárkózott, de a magyar párt
sem folytatott erélyes küzdelmet, inkább megalkuvó politikát
vitt végbe. Másfél évtized magyar kormányainak nem volt semmiféle
nemzetpolitikája, csak egy gyenge utalás az alkotmányban késztette
őket valamelyes jótékonyságra, de a nemzettel való törődés megállt
az országhatárokon. Azt mondták, fogalmazza meg a határon túli
magyarság a követeléseket, csak akkor tudjuk támogatni.
Most megfogalmazták. Két hónappal ezelőtt megalakult a Székely
Nemzeti Tanács és az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács. Mindkét szervezet
a demokrácia írott és elfogadott elvei és szabályai szerint akarja
elérni célját, követeli a helyi önkormányzati rendszer érvényesítését.
Itt van tehát az alkalom helytállni az ígéretnek, és érvényesíteni
az oly sokáig megtagadott nemzeti szolidaritást.
Hölgyeim és Uraim! Erdélyi nemzettársaink olyan valamit követelnek,
amit a demokrácia útjára lépő Románia kormánya nemzetközi botrány
nélkül nem utasíthatna vissza. Olyan demokratikus alapjogot követelnek,
amit a mai nagyhatalmi politika brüsszeli irodája hangos elismeréssel
kellene fogadjon, mint olyan kezdeményezést, amely követi a hatalommegosztásról
szóló jelenkori politikai elveket. Sajnos ezekhez az elvekhez
a brüsszeli iroda, és az irodát működtető nagyhatalmak még nem
nőttek fel. Olyan követelést fogalmaztak meg erdélyi testvéreink,
amelynek megvalósításához nevéhez méltó magyar kormány a legteljesebb
támogatást kellene, hogy nyújtsa. Nézzük hát, hogyan is viszonyulnak
ezek a politikai szervek az erdélyi magyarság alapvető demokratikus
jogai követeléséhez. Románia azon fáradozik, hogy hazaárulási
pert akasszon a szervezők nyakába, méregeti, meddig mehet el
ezen az úton. A Romániai Magyar Demokratikus Szövetség, az ottani
magyarság összefogó nagy politikai szerve - tessék jól figyelni
- elítéli a demokratikus kezdeményezést. Sajnos, most napvilágra
jött, hogy nem méltó sem a magyar sem a demokratikus névre, vezetői
a magyarellenes román politika kiszolgálói. De mit mondjunk a
magyarországi kormányra? Teljes egészében követi azt a gyakorlatot,
amit Rákosi és Kádár fejlesztett magas színvonalra, nekik fontosabb
az elvtársi jó viszony a magyarokat sanyargató szomszédos diktatórikus
kormányokkal, mint az erdélyi magyarság jelen élete és jövője.
Egyelőre ismeretlen az Európai Unió, illetve a nagyhatalmi politika
álláspontja ebben a kérdésben, mert még nem történt ezen a téren
részükről megnyilatkozás. Ám nagy reményeink velük kapcsolatban
sem lehetnek. Sok mindent megtapasztaltunk már részükről a demokrácia
nevében, de annak ellenében végbevitt cselekedeteik során. Azonban
van egy keskeny, járható út, hivatkozás a nagyhatalmak, és az
Európai Unió által már deklarált közösségi jogokra, illetve a
demokrácia általánosan elfogadott elveire, amelyek arról szólnak,
hogy a társadalom alsó szerveinek döntési jogot kell adni saját
dolgaik intézésében.
Ezt a keskeny utat az államhatalom, minden államhatalom általában
igyekszik elzárni, igyekszik a döntési területeket magának megtartani.
Ez nagyonis jellemzi Romániát, de jellemző Magyarországra is.
Románia 2,5 millió magyar nemzetiségű polgársága, és különösen
az egy tagban lakó székelyek országa mintaesete és mintaterülete
lehetne az autonómia érvényesítésének kiharcolására a központi
állam ellenében. Ilyen törekvés az általánosan elfogadott haladás
irányában történik, és ez nagy erkölcsi erőt ad a küzdelemben.
Nagyon fontos, hogy Magyarországon olyan kormányzat jöjjön létre,
amely felkarolja ezt a törekvést és nemzetközi súlyával lendületet
ad neki.
Erdély nem először mutatott példát Európának a humanista haladás
útján. Emlékezzünk a vallási békét meghirdető tordai országgyűlési
határozatra 1568-ban, de gondoljunk arra is, hogy a székelyföld
autonómiája sok évszázados emlékeivel ma is eleven nyugtalanságként
él a lelkekben. És nem szabad engedni, hogy ez a nyugtalanság
elhamvadjon, nekünk ezt az alkotó nyugtalanságot segítenünk kell.
Az emberi társadalom haladása mindigis szükségszerűen a mindenkori
hatalom hátráltató politikája ellenében valósult meg. Azt is
megtanultuk a történelemből, hogy csak az jut előre, aki elszántan
kiáll érdekeiért.
Azt mondják, 15 millió magyar van a világon. Most 2,5 millió
magyar nevében történelmi jelentőségű lépést tettek felelős erdélyi
vezetők. Európa nagy szerkezeti változás folyamatában van. Hosszú
idők után a nagy változásokat végre nem háborús eszközökkel akarják
létrehozni. Nekünk minden háború csak borzalmakat és mindenféle
szerencsétlenséget hozott. Itt az ideje, hogy az új elrendezésben
hallassuk szavunkat, ezeréves olyan államszerkezet gyakorlati
ismeretében, amely nemzetiségi, faji, vallási türelmet biztosított
Európa nagyon veszélyeztetett pontján. A türelmetlen nemzetállam
helyébe tudjuk ajánlani az együttélés szentistváni és szentkoronás
államfilozófiáját, ami nem ismert Herrenvolkot, kiváltságos államalkotó
nemzetet, de nem hallott bozgorokról és betolakodó ázsiai barbárokról
sem.
Hölgyeim és Uraim! Miért is foglalkozunk mi ezekkel a dolgokkal?
Lelkünkben elkötelezettséggel a Szentkorona-tan iránt azért foglalkozunk
a Kárpát-medence botrányos helyzetével, mert talán egyetlen hely
Európában, Európa közepén, ahol nem tud megnyugodni a háborús
gyűlölet és a folyamatos nemzetellenes tevékenység. A Kárpát-medence
békéje, a Szent Korona egykori országa nem maradhat a nacionalista
üldözések völgye. Tíz évvel ezelőtt elindítottuk az Egy a Nemzet
Mozgalmat. Ennek lényege, hogy követeljük a nemzet fogalmának
olyan alkotmányjogi szintre emelését Magyarországon, mint amivel
felszerelte a polgári liberális államfelfogás az állampolgár
fogalmát a XIX. században. Kimondtuk 1993. február 28-án ebben
a teremben: "Azt akarjuk elérni, hogy hozzon a magyar országgyűlés
olyan törvényeket, amik törvényes és jogi keretet adnak az egész
magyar nemzetnek az államhatároktól függetlenül!"
Ezt a követelést látjuk körvonalazódni a Székely Nemzeti Tanács
és az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács szervezeti rendjében, és
ezért javasolom, hogy az Ausztráliai Magyar Szent Korona Társaság
mai gyülekezete üdvözölje ezt a két szervezetet, kívánva a magyarok
Istene áldását, és megígérve Társaságunk tőlünk telhető segítségét. |