Szabó
Katalin
Budapest
szeptember 19.
A Deák-tér egyik jellegzetes épülete,
az Anker-ház. Nevét építtetõjérõl,
az „Anker” élet-és járadékbiztosító
társaságról kapta, amely a múlt század
elsõévtizedében a Király utca és
a Vilmos császár út, ma Bajcsy-Zsilinszky
út, sarkán álló telken bérházat
kívánt építtetni. A tervek elkészítésére
1907-ben szûkebb (meghívásos) pályázatra
szólította fel Lechner Ödön, Alpár
Ignác budapesti és Sobotka bécsi építészeket.
A döntés még ugyanabban az esztendõben
megszületett. „Az Elöljáróság
az épület terveinek elkészítését
és kivitelét egyhangúlag Alpár Ignác
budapesti építészre bízza”,
áll a november 30-i ülés jegyzõkönyvében.
Miután a társaság figyelemfelkeltõ
reklámhomlokzatot akart, a pályaterv két
saroktoronnyal, sátortetõvel, és annak szobordíszes
lezárásával kívánt eleget tenni
a kérésnek. A kivitelezésben a sátortetõt
egy hatalmas piramis helyettesíti, kiváltva ezzel
a szakma és a városatyák bírálatát.
Bizonysága annak, hogy mennyire nem tudtak megbékélni
vele, egy meglehetõsen furcsa terv volt. 1941-ben a Fõvárosi
Közmunkák Tanácsa határozatot hozott,
melynek értelmében átépítteti
a forgalmas helyen álló, környezetükbõl
kirívó épületeket. Az akkori építészek
az Anker-palota „lefejezését” javasolták,
azaz a két saroktorony és a piramis visszabontását.
A terv azonban valamilyen okból nem valósult meg.
Az impozáns épület egykori eleganciájából
nem sok maradt. A külsõ homlokzatról szinte
már teljesen eltávolították a veszélyesen
meglazult vakolatot, a párkányzat téglái
közül az esõ lassan, de biztosan kimossa a maltert.
A lakók õszintén aggódnak, hogy hamarosan
téglák hullnak a járdára. Épületen
belül sem jobb a helyzet, nagyobb szélvihar után
vödörszámra söpörhetik a vakolat-törmeléket
a folyosókról és az udvarról. A lakások
vegyes tulajdonban vannak - 44 % önkormányzati, 56%
magántulajdon. A társasház közössége
természetesen keresi a felújítás lehetõségeit,
önerõbõl viszont nem lesznek képesek
elõteremteni a munkák anyagi fedezetét. Számítanak
a kerületi és a fõvárosi önkormányzat
segítségére, és nagyon bíznak
abban, hogy Alpár Ignác egyik fõmûvének
megóvása országos ügy.
A tömbház földszintjén sokféle
üzlet, gyorsétkezde, bank, ügyvédi iroda,
nyugdíjbiztosító stb., a padlástéren
pedig három mûterem van. Vendéglátónk,
Kiss László szobrászmûvész,
az egyik kupola melletti mûteremlakás tulajdonosa,
szívesen mesél a kezdetekrõl. „A fõvárosi
önkormányzat valamikor a 80-as évek elején
hozott határozata értelmében hárman
kaptunk lehetõséget arra, hogy mûtermet alakítsunk
ki itt a padlástérben. Nagy szó volt ez akkor
és boldogan vágtunk bele az építkezésbe.
Igazi önerõs építkezés volt ez,
hiszen mindent mi magunk, saját anyagi forrásainkból,
anyagi erõnk mértéke szerint csináltunk,
csináltattunk. Nem volt itt semmi más, csak maga
a padlás, sok galamb, szemét és sötétség.
Falat húztunk, vizet, villanyt, fûtést vezettünk
be. A mûterem és lakás, egyszerûbben
mûteremlakás, 1987-ben készült el, azóta
itt lakom, és itt dolgozom.
Körülnézve mûtermében,
egyaránt látni figuratív és non figuratív
szobrokat. Melyik irányzat áll szívéhez
közelebb?
Mindkettõ, és mind a kettõ én vagyok.
A non figuratív, a még meg nem formált, nyitott
struktúra, több lehetõséget kínál:
Nem figuratív, hanem egy belsõ jelrendszer segítségével
teremt új kifejezési formát. Hozzáteszem,
mind az egyik, mivel a másik ugyanazt a célt szolgálja:
megértetni a szemlélõvel valamit létünk
titkaiból.
Mi az, ami képzeletét
megtermékenyíti, alkotásra serkenti?
Ha arra gondol, mitõl jön az ihlet, azt nem tudom
pontosan meghatározni. Be kell vallanom, olyan nincs, hogy
megszáll az ihlet, és akkor nekilátok dolgozni.
Kétségtelenül vannak napok, amikor nagyon jól,
máskor meg nehezebben megy a munka. Nyitott szemmel járok
a világban, jártamban-keltemben eszembe jut, megfogalmazódik
bennem valami, amit másnap, de megesik, hogy csak hosszú
idõ elteltével dolgozok fel, mégis, már
ott munkál bennem . Maga az alkotói folyamat az
érzékeléstol a „lappangási”
idõn át vezet a kidolgozásig.
Mi a nehezebb, kitalálni,
vagy „megcsinálni” a mûvet?
Átültetni azt a valamit, amirõl az imént
beszéltünk, gondolati síkról a gyakorlatba,
nagyon leegyszerûsítve annyit tesz, mint anyaghoz
kötni a formát, formához kötni az anyagot.
Egyik sem létezhet a másik nélkül, egyformán
hozzátartoznak a mûhöz.
A mûvészetnek is megvannak
a maga divatirányzatai. Mennyire kell követni a divatot
az érvényesüléshez?
Attól függ, ki mit ért érvényesülés
alatt. Ha mûvészi önmegvalósítást,
önérvényesítést, akkor szerintem
a független, szabad szellem fontosabb. Ha az értékteremtést
helyezzük elsõ helyre, akkor is körülbelül
ugyanoda lyukadunk ki, hiszen a mûvészet nem olcsó
hatásvadászat. Ha az érvényesülés
piacképességet jelent, a portéka kelendõségéhez
inkább a közízlésnek szokás megfelelni.
Ki mekkora engedményt hajlandó tenni, hajlandó-e
rá egyáltalán, azt egyénisége
szabja meg. Szerintem pontosan itt húzódik a határ
az árú és mûvészi alkotás,
árútermelõ és mûvész
között. A mûvészetben pedig nem piaci törvények
uralkodnak.
Kapott-e igazi nagy megbízást?
Igen. Szülõvárosom, Putnok, 1999-ben felkért
gróf Serényi Béla szobrának újbóli
megformálására. Az eredetit – Kisfaludy
Stróbl Zsigmond alkotását, 1929-ben avatták
fel. Húsz esztendeig „vigyázta” a város
lakóit, míg nem 1949-ben ledöntötték,
és ismeretlen helyre szállították.
A helybéliek közül egyesek tudni vélik,
hogy a városháza pincéjében van befalazva,
mások szerint, mint fémhulladékot a MÉH-be
szállították, majd beolvasztották.
Nem kell mondanom, milyen érzés volt a nagy elõd
után, hazai pályán, szoborba önteni
azt a képet, ami bennem élt errõl az emberrõl,
akit a városban mindig is nagyon tiszteltek, olyannyira,
hogy Putnok Széchenyijeként emlegetik.
Ha jól tudom, tanít
is?
Igen, a Táncmûvészeti Fõiskolán
rajzot és vizuális kultúrát. Bevallom,
szükségem van a rendszeres havi jövedelemre,
csak a mûvészetbõl megélni, akárcsak
sokan mások, én sem tudok. Az is igaz, hogy szeretek
tanítani, gyerekekkel foglalkozni. Nehéz és
hálás dolog is egyszerre, hiszen ebben a korban
nagyon fogékonyak a mûvészetek iránt,
vágynak a szépre. Kevesebb görccsel, természetesebben
közelítenek a mûvészet jel- és
formarendszeréhez, megsejtik a „titkot”. A
rajzolás, festés, mintázás sokszor
olyan eszköz számukra, amellyel elmondhatják
azt, amit szavakkal nem tudnak, vagy nem mernek elmondani. Igyekszem
segíteni nekik a magam mûfaján át,
hogy meglássák, értsék, értékeljék
környezetükben a szépet. A szépérzék
hiányából fakad ugyanis a nemtörõdömség,
a környezetünkkel és önmagunkkal szembeni
igénytelenség.
Köszönjük a beszélgetést.
|