Mi a Magyar?
Mostanában gyakran találkoztam
e fenti kérdéssel pl. a Magyar Nemzet mellékletében, A magyaronline
– az internetes magyarok világkapcsolata, pályázatot indított
a nyáron ezzel a címmel és a könyvespolcomon is van egy könyv,
Szekfű Gyula szerkesztésében Mi a magyar című tanulmány, melyben
tizenkét neves magyar munkája szerepel, többek között: Babits
Mihályé, Eckhardt Sándoré, Kodály Zoltáné és Ravasz László püspöké.
január 10.
Bencsics Klára
A könyvet 1939-ben adták ki, második kiadása 1992-ben volt.
Az évszámok beszélnek magukról, egyben magyarázatot adnak a könyv
témájának fontosságáról.
Az újév kezdetén úgy érzem, mi távolba szakadt magyarok is sokat
tanulhatunk ennek a könyvnek üzenetéből, s ha az olvasónak megfelel,
továbbra is hoznám a Krónika lapjaira a könyv egy-egy fejezetének
részleteit.
Az első fejezetből részletek, Ravasz László: A Magyarság című
munkájából.
„Ma többet foglakozunk azzal, hogy mi a magyar, mint eddig. Azért,
mert megéreztük: sürgősen szükséges a magyarság öntudatosítása.
Sem a honfoglalók, sem a kurucok nem kérdezték, mi a magyar. Tudták,
hogy magyarok, létük egy volt magyarságukkal, s érezték, hogy
bennük a magyarságot pusztítanák el, s a magyarságban őket.
Ma azonban finom repedés választja el egymástól a magyarság és
az exisztencia fogalmát. Felbukkant itt is, ott is az életkérdés
világosságával az a nagy kérdés, hogy vajon kell-e a magyarságért
a létet, illetve a létért a magyarságot feláldozni?
Érthetően, egyre általánosabbá válik az a felismerés, hogy nemzetünk
fennmaradása öntudatosabb és erősebb magyarság kialakulásától
függ. Szükséges tehát a magyarságot erősíteni: Jobban kell ismernünk
mi a magyar és jobban kell akarnunk, ami magyar. Megértés és becslés
az a két tevékenység, mellyel létünk gyökerét, a magyarságot megerősíthetjük,
nemzetünket megmenthetjük és felvirágoztathatjuk.
Ezek után megpróbálom elmondani, hogy milyennek látom a magyarságot.
A nép, mielőtt idejött volna, már eros keveredésen ment keresztül,
itt pedig ezer esztendőn keresztül szakadatlanul rajta szűrődött
át a germán, szláv és török néprétegek közlekedése. Mégis magába
olvasztott teméntelen idegenséget és magyar szellemiséget rányomta
a beolvadt elemekre. Ma már nem lehet megmondani, hogy a legtisztább
és legtörzsökösebb magyar rétegek közül is melyik volt idegen
származású.
Társadalmában különböző rétegek alakultak ki. Katonanemzet, pásztornemzet,
földművelőnemzet, politikusnemzet egyképpen a magyar.
Ha azt nézzük, hogy történetének mi volt az a végső hatása,
mely lelkületét különösképpen alakította, azt mondom: mindig árvának
érezte magát a nagy világban, mindig idegen volt számára a körülötte
lévő világ és ő is a körülötte való világ számára:
Mindig a lét és nem lét kérdésével volt elfoglalva, az élet és
halál kockajátékát játszotta,
Valami megfoghatatlan végzettszerűség jellemezte történetét: ha
egy kicsit megépült, elbukott, viszont legmélyebb elbukásból is
hamar lábra állott: mindig készen állt a legrosszabbra is, de
azért nyugodtan végezte a munkáját…
Nem panaszkodnak, nem jajgatnak, távol áll tolük a képzelődés,
aggodalmaskodás. Ezzel valami nyugodt egykedvűség alakul ki bennök
élettel és halállal.
S ha közelebbről nézzük s megkérdezzük, hogy milyen ennek a népnek
a szellemi alkata, észjárása, azt mondhatjuk, hogy a magyar szellem
tagolt, nagy egységekben dolgozó, egyenletes, egyszerű, tömör.
Tömör annyiból, hogy gondolkodása és kifejezése súlyos, nincs
meg benne a könnyűség, még akkor sem ha a játékos kedve egészen
kifejlődött. Reálisnak kell mondani a magyar szellemiséget és
józannak. Egészen távol áll tole a spekuláció, nem hajlamos az
ábrándozásra. A realitás viszont nem teljes: minden magyarba beleszakadt
egy foszlány a puszták tündéri igézetéből, a délibábból. Napsütötte
pusztákon, fénnyel betöltött völgyekben, kedves sugárzó dombokban
élte le életét, Közép-Európának legszárazabb és legnapfényesebb
földjén: nem csoda, ha tiszta, erős színeivel mély és igaz távlat,
zavartalan valóságlátása nagy világossággal kapcsolódik. Szellemiségében
is sok a napfény, nem mosódnak el az alakok: lényét öntudatlanul
világosságból valónak tartja a magyar. Amit nem ért meg, neki
meg kell magyarázni: magyarrá és világossá tenni. Mindehhez hozzájárul
szellemiségének egyszerűsége. A magyar lélek nem bonyolult, nem
dekadens. Egészben véve férfias nép.
Kedélyét tekintve, a magyar lélek uralkodó vonása a nyugodt,
talán egykedvű külszín alatt elraktározott és rendbentartott érzelmesség.
Ezért van benne valami ellenmondó, néha meglepő. Komolyságát néha
átüti meglepő jókedve. Jókedvében mindig van valami komoly és
fájó vonás.
/ Úgy megdalol, táncol, vígad, / Hogy a szíve majd megszakad!
/
A magyar erkölcsöt nézve, uralkodó vonását a férfiasságában
látjuk. Közeli szomszédság ide a büszkeség, a rátartiság. A rátartiságból
következik, hogy szeret imponálni, bár neki, alapjában véve nem
imponál senki. Büszkeségből fényűző is tud lenni. A magyar ember
szemérmes, legbelsőbb valójában nem szeret mások előtt megjelenni
s mivel nagyon komolyan veszi érzéseit, szereti elrejteni. Mind
ezeket ismerve, természetesnek találjuk a magyar virtuskodást.
A magyarnak rendkívüli a jogérzéke, ez építette ki a magyar
alkotmányt, a közjogi vonatkozású hatáskörök megállapításának
nagyszerű intézményét. A hadviselést és igazgatást a magyar férfi
fofoglalkozásképpen űzte és ez éppúgy katonanemzetté tette, mint
politikusnemzetté.
Soha senki nem állította az ellenkezőjét, akár barát, akár ellenség,
hogy a magyar egyike a legjobb katonáknak. Ebben páratlan volt
a magyar az ezeréves történelem során.
Van egy másik sorozata is a különös magyar életformának. Ezek
között első helyen említem a magyar türelmet: ”Nem az a legény,
aki üti, hanem, aki állja!” Ez az ismerős mondás fejezi ki a magyarság
rendkívüli passzív hősiességét. Nem az élhetetlen, gyáva, lemondó
türelem ez, hanem az elemekkel harcoló magyar lélek eropróbája,
amely példátlan terheket tud elhordozni. Ennek a türelemnek az
elfajulása beletörődés, a patópálos lelki magatartás. Ez is magyar
vonás, szomorúan magyar: az egykedvűségnek olyan foka, amely a
világon semmit sem tart érdemesnek, hogy megmozduljon érte.
A magyar nemcsak valóság, hanem érték is. A magyarság értékét
biztosítja az is, hogy az emberi szellemnek sajátságos minőségét
adja, olyat, amelyet a világon senki más nem ád, csak a magyar
és a magyarral az emberi szellem gazdagabbá és változatosabbá
lesz.
Ezért érezte ösztönszerűen Széchenyi, hogy az emberiséget meg
kell ajándékoznunk egy nemzettel: a magyarral.
Ezt meg is tette a magyar. E nagy mű megalkotásánál nagy erkölcsi
és szellemi erőkről tett tanúbizonyságot. Keményen dolgozott,
bátran verekedett „tékozolva híven életét” és vérével öntözte
ezt a földet. Létrehozott, kifejlesztett egy nyelvet, e nyelvben
egy európai mértékkel megbecsült irodalmat.
A magyarság nemcsak állapot, hanem feladat is, nemcsak olyasvalami
ami létezik, hanem olyasvalami aminek lennie kell. Ezért olyan
mély Széchenyi látása: ”Magyarország nem volt, hanem lesz”. Ezt
Széchenyi eredetileg így mondta: ”lennie kell”!
Amikor magyarokká lettünk, nem szabad választásunkból lettünk
magyarokká; ezt így vettük, létünknek, sorsunknak alkotórésze
a magyarság. A magyarság szeretetében tehát az Amor Fati végzetszerűség
rejlik...Szeretnünk kell a magyarságot, mint ajándékot, akár sors,
akár küldetés.
Mindebből az is következik, hogy a magyarság nemcsak valóság
és érték, tény és szabály, hanem ezenkívül hivatás, küldetés is.
Művészi szenvedély, alkotó vállalkozás, megvalósítandó életcél.
Mondhatom tehát, hogy nagy összeesküvés, titkos forradalom, vérszerződés
arra, hogy a döntés pillanatában uralkodó gondolattá válik bennünk,
amitől magyarabbá lesz a magyar, s a magyar szellemiség becsületesebbé
és nemesebbé válik....”
|