Megemlékezés az orvosapostolról
Parlament szokásos hétfõi
ülésnapján Lezsák Sándor "Batthyány-Strattmann
László boldoggá avatásáról"
címmel tartott napirend elõtti felszólalást.
április 3.
Lezsák Sándor
Tisztelt Ház! Kedves Képviselõtársaim!
Tegnap Rómában, a Szent Péter téren
II. János Pál pápa boldoggá avatta
a rendkívüli képességekkel rendelkezõ
magyar szemorvost, a szegények orvosát, herceg Batthyány-Strattmann
Lászlót.
Történik mindez akkor, amikor a Tigris és
az Eufrátesz mentén ügyeletes orvosok állnak
készenlétben, s várnak az áldozatokra,
és ez az ügyeletes politikai katasztrófa minden
más eseményt a háttérbe szorít.
Történik mindez akkor, amikor éjszakánként
fönn a magosban tompán zúgnak, búgnak
a röpülõgépek, lelkiismeretünket
zaklatják a riadalmas rádióhírek,
villámposták, a képernyõn élõ
adásban rakétabombák hullnak, olajtüzek
égnek, s látjuk az odavezényelt katonák
tízezreit, s a magunk történelmi tapasztalataiból
tudjuk az ott élõ milliók kiszolgáltatottságát,
fenyegetettségét.
Történt tehát mindezek ellenére és
ellenében Rómában a Szent Péter téren,
több ezer magyar és osztrák zarándok
jelenlétében, hogy II. János Pál pápa
boldoggá avatta a szembetegek és a szegények
orvosát, a karizmatikus erejû herceg Batthyány-Strattmann
Lászlót. Batthyány-Strattmann a szegények
orvosa volt, minden vagyonát arra áldozta, hogy
kórház mûködhessék az édesapjától
örökölt köpcsényi kastélyban
s késõbb a körmendi várkastélyában
is. A Magyar Tudományos Akadémia tagja volt, aki
egyetemi katedra helyett vidéken, ahogy akkor is mondták:
az Isten háta mögött, de talán mégis
az Isten színe elõtt gyógyította a
betegek ezreit. Több mint húszezer mûtétet
hajtott végre.
Felesége, Coreth Mária Terézia grófnõ
társa volt a hitben, családban, gyógyításban.
Családi életük is példamutató
volt. Tizenhárom gyermeknek adtak életet, s olyan
családi otthont teremtettek, amelyben Krisztus szeretetparancsa
volt a legfõbb törvény. Batthyány-Strattmann
gyógyító híre messze vidékre,
országhatáron túlra is eljutott; nemcsak
azért, mert ingyen gyógyította a szegényeket,
és rendkívüli orvosi eredményeket ért
el, de talán azért is, mert szívjósága,
keresztényi emberszeretete olyan környezetet teremtett
maga körül, amely az isteni szeretet melegségét
sugározta mindenki felé.
Tisztelt Ház! A tegnapi boldoggá avató
ünnepi esemény nemcsak a katolikus világegyház
s nemcsak a Kárpát-medence, a történelmi
haza keresztény magyarságának példázatos
ünnepe. A Vatikán tegnap a világ orvosai és
a családapák elé egy magyar orvost állított
példaképül.
Batthyány-Strattmann társa lett a nõk becsületének
védelméért vértanúhalált
halt Apor Vilmos püspöknek s a Kárpátalján
mártíriumot szenvedett Romzsa Teodor görög
katolikus püspöknek.
Az igazi ünnep, tisztelt Ház, erõt és
feladatot jelent, a hétköznapokat erõsíti.
Ez a boldoggá avatás alkalmat ad arra, hogy itt,
a tisztelt Házban és e Ház falain kívül
családban, iskolában és helyi közösségben
újra és újra átgondoljuk az egymás
iránt viselt felelõsségünket, lehetõségeinket,
mert akinek az Égi Teremtõ többet adott, annak
itt a földön több a szolgálata is. A cselekvõ
szolidaritás azt jelenti, hogy a gazdag embernek kötelessége
segíteni a szegénynek, az egészséges
embernek gyógyító környezetet kell biztosítania,
a válságos helyzetbe sodródó embernek
pedig segítséget kell hogy adjon a család
és a helyi közösség. A tegnapi boldoggá
avatás megerosíti a cselekvõ szolidaritáson
alapuló egyházi intézményeket, és
bármennyire is nehezen tudjuk legyûrni magunkban
a világ háborús feszültségeit,
Batthyány-Strattmann boldoggá avatása mégis
reményt jelent, hogy ebben az anyagias, szeretet nélküli
életet leélõ, egymás mellett elrohanó
sorsok világában a józan eszünk megmaradhat.
E napirend elõtti egyetemes fõhajtásunk
arra biztatja a lelkileg erõseket, hogy kövessék
Batthyány-Strattmann életútját, s
ez a közös elismerés talán megvédelmezi
a korunkban divatos cinikus gúnytól és lekicsinyléstõl
a szegények orvosapostolát; s talán így
a józan eszünk is megmarad, mert ez a kötelességünk,
tisztelt Ház, hogy ebben a zaklatott világban különbséget
tudjunk tenni a jó és a rossz között,
a sarlatán és a gyógyító orvos
között, a terrorista és a szabadságharcos
között.
|