"..
a kor intõ szavát követem.." (Orbán
Balázs)
május 12.
Dancs Rózsa
Az Erdélyi Hívogató a torontói
Orbán Balázs Társaság bálja
volt a hét végén, amelyet az újonnan
megválasztott vezetõség rendezett a Magyar
Kultúrközpontban. Akaratlanul is felébredt
az emberben az összehasonlítás szándéka,
hogy párhuzamba hozza az elmúlt évek
hasonló rendezvényeit az ideivel. Nos, a legújabb
bál is kiállta a próbát: a rendezés
kifogástalan volt, a terem díszítése,
a kitûnõ, többfogásos menü minden
igényt és ízlést kielégített,
a vacsorát megelõzõ mûsor pedig
éppenséggel köszönetet érdemel.
A "legnagyobb székely" nevével fémjelzett
szervezet új elnöke, Szabó András
köszöntõje - ez magában foglalta Orbán
Balázs életét és pályáját,
valamint a Társaság szerepét, célkitûzéseit
- rövid, pontos és frappáns volt. A Kecskeszem
Együttes erdélyi táncokat mutatott be.
Az est fénypontját Kilyén Ilka marosvásárhelyi
színmûvésznõ elõadása
jelentette, amelyet a közönség többszöri
fennálló tapssal jutalmazott. Valamikor éppen
a Magyar Élet hasábjain írtam, hogy "irigyelhetjük
vén Európától Kilyén Ilka
mûsorát" (utalván az Ágról
szakadt madár c. csángó témájú
összeállítására), és
arra gondoltam, hogy "... egyszer meghívhatnók
Kanadába is a mûvésznõt!".
Nos, az említett madár-mûsor még
nem jutott el hozzánk, de Ilka tehetségében
immár második alkalommal gyönyörködhettünk.
Mûsora idevarázsolta ha röpke ideig is a
hajdan-volt- otthon hangulatát, elhozta a hargitai
fenyõk üzenetét, a kínkeserves sorsot,
amellyel Erdélyt megáldotta a Fennvaló.
A mûvésznõ kristálytiszta hangja,
dalokból, folklor- és irodalmi kincstárunk
remekeibõl összeállított válogatása
sokáig emlékezetes marad azok számára,
akik jelen voltak a Magyar Házban. A szûnni nem
akaró tapsokra gondolva egy javaslatot sugallhatnék:
az erdélyi szellemet és hagyományokat
ápoló OBT szervezhetné jövendõ
táncos összejöveteleit az otthoni, régi
"színdarabos bálok" mintájára
- ne feltétlenül az eszem-iszom és a tánc
legyen a vonzóerõ, hanem egy-egy otthonról
meghívott hivatásos mûvész vagy
együttes elõadása, akik igazi mûvészettel
és nem olcsó ripacskodással, góbéskodással
töltenék ki a vacsora elõtti idõt,
mondjuk a két órát -, azután következhetnék
a vacsora, majd a hajnalig tartó tánc.
Valahogy így volt ez gyermekkorom erdélyi
falvaiban. A jószínvonalú mûvészetnek
mindig felbecsülhetetlen szerepe volt és mindmáig
van a tömegek nevelésében, a nemzet lelkiségének
megtartásában. Kilyén Ilka bizonyította,
hogy ha a szakavatottak nem a mûveletlenség igénytelenségéhez
hasonulnak, hanem az igényeket emelik fel az igazi
mûvészetek szférájába, akkor
egy-egy emigrációs magyar bál is messzemenõen
többet jelentene. A Magyar Ház halljában
megcsodálhattuk Paulovits Rudolf ötvös mester
remekeit, amelyeken régi idõk motívumait
örökítette meg. Veretes acél, ezüst
és arannyal futtatott tálak, kancsók
és egyéb apró tárgyak közül
igazgyöngyökkel díszített kardja emelkedett
ki, amelyik mindenkit lenyûgözött.
Egy asztalon ismeretlen népmûvész agyagszobrocskáit
állították ki a rendezõk Csomakõrösi
figurák címmel. Egy másik asztalt a sepsiszentgyörgyi
születésû, Svédországban élõ
Dániel Éva munkái foglalták el.
A Stockholmban agymûtéten átesett asszony
a hagyományos akvarellen és olajfestményeken
kívül el kezdett festeni üvegképeket,
majd kialakított egy újfajta festési
módszert, a Hillman technikát.
Az életét megmentõ orvosáról
elnevezett forma lényege, hogy három, illetõleg
négy dimenzióban villantja fel a vászonra
vetített figurákat. Az európai szakemberek
korszakalkotó újításnak nevezték
a Hillman technikát. Az Erdélyi Hívogató
nemcsak To-rontoból csalogatta be a Magyar Házba
az Erdélybõl, Dél-vidékrõl
vagy az anyaországból idekerült magyarokat,
hanem hangja elhallatszott messzebb tájakra is: Amerikából
és Ontario távoli részeibõl is
voltak vendégek a bálban, amelyen a Carneval
zenekar muzsikált.
|