"Nyitva
van az aranykapu
"
Makai Rita grafikai kiállításáról
június 21.
Dancs Rózsa
Szerencsésnek mondhatja magát a torontói
mûvészetkedvelõ közönség,
mert van egy belvárosi kávéháza,
a patinás Coffee Mill, amely nemcsak meghitt, barátságos
hangulatával, hagyományosan magyaros menüjével
vonzza mind a magyar származású, mind
a más ajkú látogatókat, hanem
a szellemi szépre és újra való
ráhangoltságával is. Az európai
atmoszféra idevarázsolásában nem
szorítkozik a népi díszítõelemek
használatára, hanem otthoni "szokás"
szerint, irodalmi arcképsarokkal gazdagítja
falait, irodalmi és zenés összeállításoknak,
könyvbemutatóknak, szerzõi estéknek,
képzõmûvészeti kiállításoknak
ad helyet. Többször neveztük afféle
torontói Pilvax-nak, amelybe szívesen betér
az ember egy bécsiszeletre, gesztenyepürére,
cseresznyés rétesre vagy akár csupán
egy kávéra.
Emri István egyik angol üzletember szavait idézte
minap, aki azzal fogadta az új torontói fõkonzult,
hogy ne mulassza el minél hamarabb meglátogatni
"Toronto legjobb vendéglõjét",
megnevezve a Yorkville Avenue-n található kávéházat.
Ez a nemzeti büszkeségünket is dédelgetõ
történet Makai Rita fiatal képzõmûvész
képkiállításának megnyitóján
hangzott el a helyiségben május 28-án
este. Körülbelül egy esztendõvel ezelõtt
ismertük meg ugyanitt a tehetséges, Berettyóújfaluban
született alkotó nevét és munkáit,
és már akkor nagy érdeklõdés
követte bemutatkozását. Azóta Rita
mint a torontói magyar közösség egyfajta
üdvöskéje állandóan jelen van
a rendezvényeken, miközben fáradhatatlanul
dolgozik.
"Legújabb munkáim között sok
az önálló grafika", közli az
érdeklõdõkkel a nyíregyházi
Bessenyei Gyögy Fõiskolán diplomázott
tanár-mûvész, és elmondja, hogy
a merített papíron vibráló színgazdagság
forrása gyakran a természet ajándéka.
Sokféle anyagot használ és többféle
technikai eljárással dolgozik. Sokan meglepõdnek
azon, hogy a festékek, amelyek között a nemesveretû
arany és az ezüst vezetõ szerepet játszik,
olyan szerény anyagok is hangsúlyozott helyet
kapnak, mint a kávé, tea vagy a céklalé.
A kézzel készült, merített papír
maga is szerepet játszik a téma, a képkompozíció
kialakulásában, sõt mondhatnók,
hogy azután dönti el, mit fog "rajzolni",
miután az alapanyag megmutatta, mit rejt a rostjaiban,
mire szövetkezik a ráömlõ -szétfolyó
alapozó lével, festékkel. Anekdotaként
meséli el, hogyan lett sajátja ez az alkotási
módszer:
Tokajban szervezett alkotótáborban egy reggel
ráborult a kávéja a papírra. Bosszankodását
azonban csakhamar meglepõ felfedezés oszlatta
szét: a találkozó két anyag érdekesen
egészítette ki egymást, valami titokzatosat
sejtetve. Ennek megfejtésére idõt engedélyezett
magának Rita, hagyta, hogy a kávét elnyelje
a papír rostos felülete. Csak azután kereste
meg azokat a vonalakat, amelyek az alapra épülve
körvonalba fogták a mûvész álmait.
Talán ez a magyarázata annak, hogy képeknek
lelki kisugárzásuk van, egyfajta álomvilágot
villantanak fel. Ilyen az Álmom Afrikáról
címû alkotása, de ez mondható el
a meseszerû Tündérváros, Elvarázsolt
percek, Õsztündér címet viselõ
munkáiról is. Fiatalos jókedv és
derû váltakozik hangulatilag egy álomszerû
elkívánkozással, a mindent érteni,
befogadni akaró lélek nyitottságával.
Mozgás, dinamika figyelhetõ meg a legtöbb
képén. Beszélgetésünk során
az is kiderült, hogy Rita nem zárkózik
el a testvérmûvészetektõl, sokkal
inkább engedi, hogy a zene, a vers, a kép, építmény
vagy szobor saját érzéseinek képi
kivetítésére ihlesse.
Makai Rita öntudatos, magabiztos mûvész
, aki a feléje sugárzó szeretetet pártfogóinak
- Sass Kati, Rékai Kati, Heczey Márta, Branyiczky
Katalin, Joó Tamás, Rohánszky Apolka,
Laurier, Maurice, Császár Pál - egyre
több kellemes meglepetést okozó képekkel
hálálja meg.
"A legegyszerûbb alapanyagok felhasználásával
alakította ki a maga sajátos, komplex stílusát,
amely szerencsésen juttatja kifejezésre az ember
érzelmeinek és mozgásának egymással
feleselõ ritmusát", fogalmazta meg ennek
az ígéretes alkotói pályának
a lényegét megnyitó beszédében
Emri István.
|