Magyar Krónika
Montreál, július 19.
Dancs Rózsa
Közel fél évszázadon keresztül közvetíti a halhatatlan névadó
Kodály Zoltán szellemét a torontói táncegyüttes, amely tulajdonképpen
egy férfikórusból nőtte ki magát. Zadubán György karmester, zenetanár
és zeneszerző, az egykori Kodály-tanítvány, 1960-ban hozta létre
a férfiakból álló énekkart, amelyhez két év alatt vegyes kórus,
zenekar és tánccsoport is társult. Ekkor, azaz 1962-ben vette fel
a Kodály Együttes nevet is.
Kodály elképzelését, hogy "legyen a zene mindenkié!", a nemrég
elhúnyt Zadubán György egész életében gyakorlatként követte.
A 2005. június 18-án megtartott gálakoncert a tanítványok, a
követők főhajtása volt az ő emléke előtt is.
Dobi Andrea művészeti vezető a gálaelőadásra készült műsorfüzetben
ezeket írja: a "Maradandó örökség" nem csupán a Kodály Együttes
életét mutatja be, hanem arra is ösztönöz engem, hogy bemutassam
mindazokat a hatásokat, amelyek az idők folyamán bennünket értek,
befolyásolták fejlődésünket és jelenlegi létezésünket. Kodály
Zoltán munkássága, az ő kutatásai, népdalgyűjtései adták meg
azt az alapot, amelyre Zadubán György felépítette az együttest.
Az ő örökségük ugyanúgy tovább él, mint az együttes több tánc-nemzedékének
öröksége, akik a színpadot olyan emlékezetes számokkal színesítették,
mint a Fonó, az Ecseri lakodalmas vagy a
nyolcvanas és kilencvenes évek táncházmozgalom által ihletett
koreográfiái. A vágy, hogy felfedezzük kultúránkat a zenén, dalon
és táncon keresztül, a Kárpát-medencében lakó magyar emberek
közösségéhez köt minket. Ezeknek a mélyben gyökerező népi kincseknek
művelésén keresztül teljesedik be a mi küldetésünk., kétségtelenül
formálva és gazdagítva ezzel kanadai-magyar identitásunkat."
Kirec László elnök szerint sokuknak ez az együttes nemcsak
művészcsoportot jelent, hanem inkább családi közösséget, hiszen
életre szóló barátságok, házasságok születtek tagjai között.
A tánccsoporton keresztül nagyon sok fiatal találta meg a maga
helyét az új hazában. "A lelkesedés és a csapatszellem kovácsolta
össze az együttest, így adjuk tovább ezt az örökséget generációkon
keresztül a jövőben is."
Zadubán György kezdeményezését bevándorló magyarok támogatták,
ők voltak az együttes alapító tagjai is. A kezdeti kórus műsorában
népdalok, népdalfeldolgozások, klasszikus zenedarabok szerepeltek,
de természetesen, kanadai zeneszerzők műveire is odafigyeltek.
Tekintélyüket és az előadások színvonalát illusztrálja az,
hogy a Kanadai Operatársaság két évadra szerződtette őket az
Aida és a Turandot kórusbetéteinek előadására.
A tánccsoport első koreográfusa, Prommer Gyula hasonló sikerekre
vezette az együttest. European Holidays alkalmával való bemutatkozásuk
után éveken át Észak-Amerika egyik legnépszerűbb, a hivatalos
sajtó által is elismert népi tánccsoportja volt a Kodály.
A hetvenes években Dreisziger Kálmán vette át a koreográfiát,
aki bevezette a táncházmozgalmat, ifjúsági és gyermekcsoportokat
létesített, és kiépítette kapcsolatait Kelet-Kanada magyar közösségeivel.
Nem elégedett meg helyi fellépésekkel, turnék sorát szervezte
meg, hogy megszerettesse a népi táncot más vidékek fiataljaival
is. Tevékenysége idején az együttes újabb virágkorát élte.
Dreisziger Kálmán visszaemlékezéseiben elmondja, hogy 1962-ben
látta először színpadon a Kodály-táncosokat, akik elsöprő sikerrel
szerepeltek a "Nemzetépítők" című soknemzetiségi rendezvényen.
A következő évben maga is belépett az együttesbe, ahol neves
mesterek, művészek tanítottak. Első szereplésének emlékét nagy
szeretettel idézi, amelyre a Massey Hall-ban került sor, és amelyiknek
egyik csúcspontja az Este a faluban volt. Zadubán zenéjével,
Prommer Gyula-Koncz György-Pokoly Enikő-koreográfus csapat rendezésében
ez valóságos mega-szám volt, amelyet kiegészített egy Rábai Miklós-tanitotta
tánc is. Ezt követték a kiszállások Cleveland-ba, Montreal-ba,
Winnipeg-be és Észak-Amerika más helységeibe.
Mint Kodáy új koreográfusa, Dreisziger sokat tanult,
de sikerre vitte kitűzött céljait, és olyan táncokat tanított
meg, mint Béres: Mikepércsi csárdás, Nafrádi: Pásztortánc,
Vadasi: Nyírségi táncok, valamint egy nagyszabású Rába-közi
koreográfiát, a Szüretet.
A táncházmozgalom nevelte ki a vezetői utánpótlást.
A kilencvenes években már a fiatal Dobi Gábor lett művészeti
vezető, aki figyelmét az eredeti, ősi táncok felé fordította.
A gálaesten nemcsak a felnőtt csoport szebbnél szebb táncaiban
gyönyörködhetett a közönség, hanem az ifjúsági és kisgyerekcsoportok
mozgásában is. Őket mint a tehetséges utánpótlás letéteményeseit
Fekete Ágnes, Pál Csaba és Somodi Mónika oktatja.
A régi, vagyis az "egykori Kodály táncosok" fellépése ezúttal
is fergeteges sikert aratott. Az egykori koreográfusok tanítványaikkal
együtt ropták a táncot, szívet-lelket beleadva a tüzes ritmusba.
A táncokat a Szent Erzsébet Scola Cantorum nevű, huszonöt fős
kamarakórusának énekszámai, valamint a Feketeföld, Dűvő, Életfa
és Kecskeszem együttesek zene- és énekszámai egészítették ki.
Mintha soha nem is lett volna apálya Kodálynak, olyan nagyszabású
előadást láttunk június 18-án a MacMillan Theatre-ban.
Ezt a véget nem érő vastaps is bizonyította. Monumentális jelenet
zárta a gálaműsort, amikor mindenki, akinek valaha is valami
köze volt Kodályhoz, megjelent a színpadon.
Egymásba kulcsolt kézzel, összefonódó karral bizonyították,
hogy egységben, összefogásban az erő, a megtartó, amelyikbe kapaszkodva
a világ bármely pontján megmaradhatunk magyarnak.
Az előadás után sem a közönség, sem a Kodály-család nem akart
hazasietni. Mintha az emlékezés, a közös nosztalgia valamilyen
láthatatlan súllyal szállt volna a lelkekre, folytatásra várva.
Reménykedve tekintünk az 50. évfordulós gálaest elé, bízva
abban, hogy az "egykoriak" közül akkor azok is táncolnnak és
énekelnek majd, akik ez alkalommal távol- vagy kimaradtak a közös
szereplésből. |