Magyar Krónika
Montreál, augusztus 29.
Dancs Rózsa
A világ csodái között is tekintélyes helye van a Niagara-vízesésnek,
amely köré a pénzköltésnek, vidám szórakozásoknak végtelen lehetőségeit
építette ki a helybeli turizmusból élő leleményesség. Ám nem minden
korosztályt csábít a kaszinók fergetege vagy a Marineland zaja.
A Vízesés, a Niagara-folyó, a Welland-csatorna nagyszerű látványa
mellett többek között, helybeli történelmet, földrajzot, kertművészetet
is tanulhat az ember, a farmok gazdag árukínálata és a helyi borfajták
széles skálája pedig éppolyan felejthetetlen élményt nyújt a látogatónak,
mint az Upper Canada - Felső Kanada - egykori fővárosa, a tartomány
legelső parlamentjének színhelye, Niagara-on-the-Lake. Ez a kisváros
a maga sokarcúságával Dél-Ontario valóságos kulturális oázisa.
A Shaw Fesztivál és a Niagara Nemzetközi Kamarazene Fesztivál kimagasló
tekintélyt élvez a nyaranta idelátogató turisták körében.
A Kamarazene Fesztivál művészeti igazgatója, a világszerte
elismert hegedűművész, Atis Bankas elmondta, hogy harmincöt koncertet
terveztek az idei szezonra, amely az eredeti célkitűzések jegyében,
világszínvonalon álló, egyedi, változatos és a legmesszebbmenő
zenei igényeket is kielégítő. Az előadóművészek nemcsak Észak-Amerikában,
hanem az egész világon elismert személyiségek, akik halhatatlan
klasszikusokat szólaltatnak meg.
Az előző évekhez viszonyítva
újdonságnak számít a Kanadai Nagy Zongoristák sorozat, amelynek
keretében a Mendelssohn-, Brahms- és Schubert darabokat játszó
nagyhírű, osztrák származású Anton Kuerti mellett gyönyörködhet
a közönség a nagyszerű cseh zongoraművész, Antonin Kubálek
és a Fesztivál kedvencének számító Robert Silverman játékában
is. A hangversenyek tematikailag kötődnek a környék gazdag hagyományaihoz,
így műsort szentelnek a bornak, G. B. Shaw emlékének, a testvérművészeteknek,
a művészettörténet különböző korszakainak, Mozart születése
250., Bach halála 255., Shostakovich halála harmincadik évfordulójának.
Egy szóval, az idei műsor is nagyon változatos: a középkori
egyházi zenétől a klasszikusokon át a dzsesszig és a latin gitárig
nagyon széles sávon mozog.
A Bor és a zene égisze alatt került sor július 31-én
napjaink legjobb gitárművészeként elismert Jeffrey McFadden hangversenyére
a Peller-borgazdaság dísztermében. Latin gitár megjelöléssel
szerepelt az előadás a Fesztivál programjában. A bódító, meleg,
gyümölcsillattal teli délután egyszeriben varázslatos ragyogást
kapott, mihelyt McFadden megpendítette gitárján a húrokat. A
kezdő számot, Fernando Sor: Variations sur l'aire Malbrough
Op. 28 darabját James McGuire népies stílusú 2. számú szvitje
követte, majd Barrios Négy kompozícióját hallhattuk, a Tango
no. 2, Vals Tropical, Medallon Antiguo, Caazapa című szerzeményeket.
Hangszerének búgó hangjain életre kelt andalító, édes muzsika
messze röpítette a lelkeket. A szünet után Richard Charlton Valses
Melodiques-jét és Jorge Morel Sonatina-ját játszotta
el.
Egyszemélyű hangversenye a legmaradandóbb élmények közé tartozik,
olyan hatással, amelyet hosszú ideig magával visz az ember,
hogy biztassa, vigasztalja, gyönyörködtesse. Az ezüstéremmel
kitüntetett Jeffrey McFadden nagy művész, a legnagyobbak közül
való. Tehetségének szakmai elismerését bizonyítja, hogy világszerte
sok új zeneműnek legelső előadója volt, és ünnepelt művésze a
legfontosabb nemzetközi gitárfesztiváloknak, köztük a Guitar
'87, Guitar Fest '91 in Toronto, Gitarren-Symposium Iserlohn,
Lachine International Guitar Festival, Columbus State Guitar
Symposium, the National Flute Association (USA) convention, the
Festival Mediterraneo della Chitarra in Cervo, Italy, The Niagara
International Chamber Music Festival rendezvényeknek. Jeffrey
McFadden, a Torontói Egyetem zenefakultásának professzora, hetedik
CD-jének kiadásán dolgozik, miközben rendszeresen szerepel a
CBC rádióban és előadásokat tart a legrangosabb egyetemeken. A Daily Telegraph szerint
McFadden játékának elegáns, ezüstös kvalitása van. A francia
kritika azt írta előadásáról, hogy finomság, jó ízlés és érzékenység
jellemzi, egyszóval: nagyszerű! A Peller falai is sokáig visszhangozzák
még játékának ezt a finom nagyszerűségét!
Magyar Extravagancia! Augusztus 14-ére tűzték műsorukra a Fesztivál
szervezői a magyar délutánt. A múzsák találkozásának jegyében
született meg az ötlet, hogy a csodálatos templomok, borpincék,
történelmi helyek mellé beiktassák a magyar szobrászművész, Dálnoki
Veress Károly kerti stúdióját is. A Bartók- és Kodály-kompozíciók
után könnyed, népi dallamokat is bevettek a műsorba az előadók
- Atis Bankas szavait idézve - csemegének.
Nincsen magyar turista, akinek szíve ne dobbanna nagyobbat,
amikor Niagara-on-the-Lake- egyik főutcáján sétálgatva egyszerre
csak ezt olvassa: Karoly Veress, Sculptor. A szobrászművésznek
nincs is szüksége bővebb szavú hirdetésre, hiszen a táblácskán
túlpillantva elénk tárul egy nem mindennapi udvar: hatalmas fák
árnyékában szerénykednek, illetve a tisztásfoltokon megütköző
nap fényében sütkéreznek a szobrok, a Mester alkotásai. Szépek,
modernek, némelyikük monumentális, a többiek tartózkodóbb méretűek,
de mindegyikük nagy kaliberű, nagy tehetségű művész munkája.
Azonban csak akkor ismerhetjük meg igazán ennek a világnak valódi
gazdagságát, amikor belépünk a 287 Kings Street-re nyíló kiskapun,
és megtekintjük mind a kinti, mind a benti stúdió kincseit. Az
immár világhíres művész alkotásai hatalmas rapszódia remekművei.
A Székelyföldtől Hollandián át az Egyesült Államokig elhallatszó
ritmusa van ennek a látható, vizuális zeneműnek, amely az idén
testvéri szövetségre lépett a hallhatóval, a Niagara Nemzetközi
Kamarazene Fesztivállal.
Arra a kérdésre, hogy miért éppen a Veress-portát választották
az augusztus 14-i koncert színhelyéül, Atis Bankas elmondta,
hogy a hét éve minden esztendőben megrendezett fesztiválok koncertjeiről
Veress Károly és felesége, Margó soha sem hiányzik. Zenerajongásuk
és -értésük olyan rezonanciákat váltanak ki, amelyeket művészembernek
lehetetlen nem észre vennie. A zene épp akkora szerepet játszott
barátságuk kialakulásában, mint a szobrok, hiszen Bankas a vizuális
művészetek iránt is rajong és nagy tisztelője a Niagara-on-the-Lake-n
élő képzőművésznek. Ezen kívül, István, a legifjabb Veress-fiú
évek óta segítséget nyújt a fesztivál szervezésében, technikai
dolgok megoldásában. Veressék szabadtéri stúdiója önként kínál
lehetőséget magyar kerti koncert megszervezésére.
Sajnos, az időjárás szeszélye megváltoztatta az eredeti terveket,
a szabadtéri koncert helyett a St. Marks Anglican Templomban
került sor az előadásra. Az esemény tekintélyét emelte a Magyar
Köztársaság új torontói főkonzuljának, Bagi Lászlónak és feleségének,
Zsuzsa asszonynak jelenléte, aki boradománnyal is hozzájárult
a rendezvény sikeréhez. Mind a művészek, mind a vendéglátók nagyra
értékelték a főkonzul úr megjelenését, amelyet a magyar művészközösségek
tevékenységének hivatalos elismeréseként értelmeztek.
Az első számot Kodály Zoltán Intermezzo for String Trio c.
darabját Spencer Martin brácsaművész két ragyogó tehetségű fiatal
hegedűművésszel, Sadie Fields-el és Yosuke Kino-Shuta-val adta
elő. Spencer Martin a zeneművészet doktora, virtuóz brácsaművész
és karmester, egyetemi professzor és híres zenekarok aktív tagja,
Európától Izraelen át Észak-Amerikáig nagyon sok helyen elismerést
és csodálatot vívott ki magának. A játék összhangja, tökéletességig
fokozott harmóniája, lenyűgöző volt.
A következő zenedarab, amelyet hallhattunk, Kodály különleges
hangszer-összeállítása volt, a Duó hegedűre és gordonkára, op.
7. A két vonós hangszer érvényre juttatta a tiszta kétszólamú
szerkesztést, amely Gordon Cleland gordonkáján és Jin-Shan Dai
hegedűjén tökéletesen megvalósult. A két művész bravúros játékával
Kodály eredeti zeneszerzői szándéka, az egynemű, homogén hangzás
töretlenül érvényesült.
A fiatal Jin-Shan Dai hozzáértéssel és beleéléssel keltette
életre az első tétel személyes hangú, belsőséges hangulatát,
majd a második tétel lírai hevületét. A táncmuzsikaszerű befejezés
hatásosan zárta a visszatérő kezdő tételek témáit.
Bartók Béla Duó két hegedűre c. sorozatát a legnagyobbak
játszották: Atis Bankas és Almita Vamos. A szakirodalom szerint
Bartók ezeket a darabokat nevelői célzattal írta, hogy bevezesse
a hegedülni tanulókat a szabadon recitáló népdal, a kontrapunktikus
formák és a modern zene előadási titkaiba. A hegedűjáték technikai
nehézsége fokozatos a duókban, de a súrlódó disszonanciák rászoktatják
a játékost a biztonságos intonánciához, az együttzenélés fegyelméhez
és ajzó készenlétéhez. Nem tanoncoknak szánt darabok ezek, mert
csak vérbeli, érett művészek előadásában kelti azt az megfelelő
hatást, amely egybehangzó a halhatatlan magyar zeneszerző szándékával.
Almita Vamos és Atis Bankas a különféle gyermekjátékok és táncok,
a magyar és idegen népdalok hangzásvilágának káprázatos bemutatásával
nemcsak ámulatba ejtett mindenkit, hanem olyan világot nyitott
meg, amelynek neve: szabadság. A szárnyalás szabadsága.
Roland Vamos, a zenetudományok doktora, az Oberlin Conservatory
hegedű és brácsa professzora, nemzetközileg elismert előadóművész
volt az egyetlen olyan zeneművész, aki nemcsak magyar hangzású
nevével, hanem magyar gyökerekkel is kötődött a hangverseny témájához.
A nap házigazdájának, Veress Károlynak egy ajándék számot játszott,
majd játékosan, finom humorral bevezette a népes hallgatóságot
a magyar népi muzsika rejtelmeibe, a magyar falu mindennapjaiba,
majd egy csokorra való népdalt játszott el. Zongorán Graig Wintas
kísérte. A csárdással aratták a legnagyobb sikert.
A hangverseny után következett a stúdiótúra. A holland anyanyelvű,
ám a magyart tökéletesen beszélő művészfeleség, Margó mint a
modernkori Aletta van der Maet Apáczai Csere János holland felesége
a Mester szobrainak környezetét virágkölteményekkel tette tökéletessé.
A családi miliőt a három Veress-fiú és a két kis unoka jelenléte
még teljesebbé tette, és csak a túravezetést magára vállaló atomfizikus-költő
Ferkó felesége hiányzott - tudományos elfoglaltság miatt - a
családi képből.
|