Az ember azt hinné, hogy a szeretet
csupán lelki mozgatóerő, amire azért mégsem lehet építeni,
mert egy erősebb szélvihar, mondjuk gyűlölet szította, el
is söpörheti munkánk eredményét. Akkor előáll egy Tanár,
mosolyogva, és azt mondja nekünk, hogy szeressük magunkat,
azt, amink van: dalainkat, köveinket, imáinkat, azokat az
embereket, akik megtartották ezeket a kincseket nekünk, és
akkor mi fennmaradunk a történelem sodrásában. Ezt olyan
egyszerűen, olyan sallang és pátosz mentesen mondja, énekli,
muzsikálja el, mint ahogy a tavaszi szél vizet áraszt vagy,
ahogy ama kiskacsa fürdik fekete tóban.
Január 13-án a torontói Magyar Kultúrközpontban hallgattuk
meg Dr. Barsi Ernőt, Bartók Béla és Kodály Zoltán volt tanítványát,
aki Mesterei hagyományát követve, életét - többek között
- a néprajzkutatásnak szentelte. Többek között, mert ezzel
párhuzamosan hegedűművész, főiskolai tanár, lelkész, kántor,
tudományos előadó, író - a magyar kultúra elhivatott terjesztője,
mentője. A magyar nemzeti tudat fenntartatásáért, ahol kell,
felélesztéséért minden fáradságot vállaló tudós.
Az előadást dokumentumfilm vetítésével kezdte az est házigazdája,
Bede Fazakas Zsolt, a Magyar Kultúrközpont kulturális igazgatója.
A Sós Ágnes készítette Félálom c.
film mintegy ízelítőt nyújtott abból a sokfelé ágazó, de
minden területen alapos szakmai tájékozottsággal megalapozott
tevékenységről, amelyet a 85. életévét taposó Barsi Ernő
végez.
Ezután került sor a tulajdonképpeni közvetlen előadásra,
amely a szülőfalu, Sály bemutatásával kezdődött. Jó értelemben
vett lokálpatriotizmusból kaphattunk életre szóló leckét,
mert ahogy Barsi Ernő beszélt bölcsőhelyéről, szinte visszaröpítette
időben és térben a képzeletet.
Csak az előadást követő rövid beszélgetésünkből derült ki,
hogy tulajdonképpen földiek vagyunk, mert az ő édesanyját
nagyapám szülőfalujából, Kisborosnyóból űzte Nyugatra az
1916-os román betörés, apja pedig Málnáson született, egy
futamodásra valamikori otthonomtól. Szívére tett kézzel említette
tragikus sorsú osztálytársamat, Salamon Anikót, akit szakmai
tanácsokkal látott el doktori értekezésének írásakor, és
felsóhajtott: "Istenem, kicsi a világ!"
Igen, a világ valóban kicsi. Ez talán nem is mindig jó,
de Dr. Barsi Ernő előadása után jónak, jobbá tehetőnek látjuk,
ahol mindenkinek megvan a maga helye és szerepe.
De csak akkor, ha akár ars poeticának is tekinthető tanítását
magunkévá tesszük: "A
szeretet sugározzon mindenüvé, mert szeretet nélkül nem lehet sem muzsikálni,
se tanítani, se írni. Szeresse mindenki az övéit, saját népét és értékeit, hogy
a másokét is szeretni tudja."
Sályban tanító szüleitől kapja a népi kultúra értékelésének
példáját. A gazdag népzenei hagyománnyal rendelkező falu
után Sárospatakon folytatja tanulmányait, ahol Dr. Szabó
Ernőtől tanul hegedülni, és pataki diákként kezd népdalgyűjtésbe
is.
Teológiai tanulmányait szintén Sárospatakon végzi, azután
a Budapesti Zeneakadémián hegedűszakon tanul tovább. Itt
kerül kapcsolatba Kodály Zoltánnal, aki az Akadémián népzenét
tanít. Nevelői munkáját Sályban kezdi, ahol megírja első,
országos elismerést kiváltó munkáját, Sály falu zenei művelődése címmel.
1947-ben az akkor létesülő győri Állami Zenekonzervatóriumba
kerül, ahol tanítás mellett ismeretterjesztő előadásokat,
falusi hangversenyeket tart. Feleségével, Varsányi Idával
a magyar klasszikus és népzene népszerűsítését szolgálják
évtizedeken keresztül hangversenysorozatokat szervezve.
Az ötvenes évek derekától rendszeres népzenegyűjtést végez,
aminek eredményeit doktori értekezésében dolgozza fel 1970-ben
az ELTE-n. Hatalmas életművéből munkáinak egyik kiadója,
Takács Zsolt hozott Torontóba néhány szép példányt. Ezek
egyikének borítóján olvassuk, hogy "A hallott szó elvész, a leírt megmarad."
Hadd tegyük hozzá: és megőrzi írójának lelkét is. Dr. Barsi Ernő szeretetre
épített szellemvárát. |