Szülőfalum, Nyírbéltek nagyközség
a Nyírség déli részén, Ligetalján fekszik. Hétezer kataszteri
holdas, futóhomokos határa - szinte hihetetlen - emlékezetünk
óta 3000 körüli léleknek nyújtott megélhetést. Jelenleg
a község modern egészségházzal, helyi orvosi szolgálattal,
gyermek- és fogorvosi szakrendelőkkel, laboratóriummal, gyógyszertárral
rendelkezik. A gyönyörű parkokkal, rendezett utcákkal, takaros
portákkal rendelkező község kulturális igényeit tizennyolc
tantermes iskola, művelődési ház és jól felszerelt könyvtár
szolgálja.
Az árpádkori község közel kilencszáz éves történelme során
sok megpróbáltatáson ment át. Vidékét végig pásztázták tatárok,
törökök, labancok, németek, oroszok; lakosait gyakran egyidőben
adóztatták a kállói vitézek és a váradi török pasa. Véres
harcokat vívtak itt az ellennel Nagy László király, Gheorgius
Fekhete, Joannes Domahidi, Thököly, Rákóczi hadai. Emléküket
megőriztük olyan határnevekben mint Pogánykert, Lászlóverés,
Rákóczi-hegy, Halamán. Volt idő, midőn lakossága majdhogy
kipusztult. A túlélők védettebb helyeken, a szomszédos Encsencs
és Piricse községekben kerestek menedéket. A megmaradottakkal
karöltve, betelepülő ruszinok, kisoroszok,
románok újra és újra lelket leheltek a ma virágzó közösségbe.
Szép középületei mellett, a község hírnevét növeli a műemléknek
számító római katolikus Szt. Márton templom, mely az 1779-es
Canonica Visitatio szerint 1222-ben, vagyis az Aranybulla
évében, hét évvel az angol Magna Carta után épült. Jellegzetességéről
annyit, hogy kisebb magaslaton lévő, a Nagyrét községi legelőre
néző, középkori eredetű, keletelt épület; egyhajós, egyenes
záródású szentéllyel, a keleti falán támpillérekkel, a homlokzatból
előugró nyugati toronnyal, melynek harangjait én is gyakran
megszólaltattam. A feljegyzések szerint az istenháza a tatárjárás
során megrongálódott. Az 1773-ban Dombrádi György által készített
urbáriumban említik a romjait, melyet a törökök felgyújtottak.
Ekkor már a templom boltozata és a torony megvolt. Egy 1769-es
feljegyzés tudósít a templom helyreállítási munkálatairól.
1787-ben a falu egyharmadával együtt leégett, még 1801-ben
is kéregettek felépítésére. Végül Kállay Ignác földesúr tette
istentiszteletre alkalmassá. Nyugati tornya 1925-ben épült.
Külső leírása - Oromfalas,
sarkain egy-egy támpillérrel megtámasztott. Nyugati homlokához
tartozik a torony. A hajó déli homlokzatát két ablak tagolja.
Itt a vakolat alatt kivehetők a középkori bejárat, valamint
egy ablak nyomai. A hajónál keskenyebb, egyenes záródású
szentély déli falát egy, a keletit két jellegtelen ablak
töri át. A szentély északi falához jellegtelen sekrestye
csatlakozik. A hajó északi fala egyszerű, vakolatlan.
Belső leírása - Síkmennyezetű,
jelen formában teljesen átalakított hajóját egykor diadalív
választotta el a szentélytől. A hajó nyugati oldalán jellegzetes
fakarzat áll. Szentélyében a déli oldalon megtalált román
kori ablak bontás nélkül van bemutatva. Keleti falán falképek
és két újabb kori ablak alatt két kisméretű fülkét találunk.
Az északi oldalon félköríves, román kori, egykorú sekrestyebejáratot
találunk. A felmenő falakon látszanak a román kori dongaboltozat
lenyomatai. A szentélyt jelenleg síkmennyezet fedi. A hajó
keleti és déli falszakaszain ornamentális töredéket, illetve
többablakos kompozíció töredékeit láthatjuk. Ez utóbbiak
a XV. század második felében készülhettek. A szentélyt borító falképek
a Golgota jelenetről 1420 körülire datálhatók.
A jelenetből a középrész látható. Krisztus keresztje alatt
Máriát, Magdolnát, Kleofás Mária nevű feleségét láthatjuk,
a másik oldalon Szt. János apostol alakját. Az ismertetett
nőalakok felett egyszerű ruhás, sarus férfialak áll, egyik
kezében dézsa, másikban hosszú fapálca - a Krisztusnak ecetes
szivacsot nyújtó bibliai figura. Szemben vele lovagi ruhába
öltözött lovas. Mögötte lovascsoport, elől páncélos vitézzel.
Ő a Krisztus testét őrző százados.
A falkép északi oldalán lovaskatonák csoportja látható,
köztük egy lándzsás férfi, aki megnyitotta Jézus testét,
melyből vér és víz folyt ki. A festő tehát a Golgota ábrázolásakor
az Evangélium ide vonatkozó szövegének öt mozzanatát ábrázolta.
A központi témához csatlakozott jobbról és balról a 12 apostol
alakja. Az alakok piros rozettával díszített fehér háttér
előtt állnak. A megmaradt töredékek alapján a Credo 12 ágazatának
megfelelő mondatszalagokat tartották kezükben. A Zsigmond-kori
ábrázolásnak összefüggő ikonográfiai programja van: a keresztrefeszítés,
az áldozat, ill. Megváltás mint alapvető hittétel ábrázolása,
amelyhez csatlakoznak a Credoba foglalt hittételek. A falképek
színei: angolvörös, cinóber, fehér, kékesszürke és okker.
A templom nagy harcok idején menhelyül is szolgált lakosoknak
és harcosoknak. Ezt igazolják a falán ma is látható bekarcolások.
Georgius Fekhete, kedves elődünk 1581-ben szorongatottságában
ezt karcolta a falra: Az Isten tudja,
mi lesz velünk... De itt járt 1589-ben ,,Hic fuit
Joannes Literatus Domahidi" is,
Paulus Koncs pedig 1689-ben hagyta ránk névjegyét. Milyen kár, hogy utcákat nevezünk
el államférfiakról, költőkről, közírókról, egy időben még szovjet marsallokról
is, a nagyobb városokban ugyanazokról néha többet is, falumban viszont Koncsnak,
Fekethének és Domahidinak nyoma sincs.
Az én időmben, amikor görög katolikus létemre gyakran itt
is ministráltam, még nem is sejtettük a kistemplom (ahogy
neveztük) műértékét. A szentély képeinek feltárását egy oda
kinevezett új lelkész fejezte be 1957-ben, hontalanságom
évében. A vakolással feltárt eredeti falképek leírása az
1987-ben megjelent Szabolcs-Szatmár
Megye Műemlékei II. kötetéből származik. |