A középnemzedék
egyik legtehetségesebb alakja Seres József.
Ő is a kísérletezők
közé tartozik, kezdeti írásait impresszionista beütésekkel
magyarázták kritikusai, bár a költő ezzel nem egészen értett
egyet. Csinger Józsefhez hasonlóan, befelé forduló, önmagát
vallató, gondolatait analizáló költő és képzőművész.
Szerencsen született 1942-ben. 1972-ben jött
Kanadába. Torontóban telepedett le, s az Ontárió Művészeti
Főiskolán szobrászművészi diplomát szerzett. Művészeti munkáiban
és költészetében bölcseleti és filozófiai elemek dominálnak.
Állandóságot kutat a pillanatnyiban és a gyorsan változóban
is. 1978-ban jelent meg első verseskötete, Évszakok nélkül címmel,
saját illusztrációival. A kilencven számozott versében filozófikus
tárgyakat elevenít meg, bennük az élet elvont titkait kutatja.
Ezeket a fogalmakat általában nagybetűs alakban szedi: ÉRTELEM,
ISTEN, IDŐ, HALÁL. Más elvont szavai a lélekből fakadnak,
mintegy belső útvonalat jelezve a költő számára: CSEND, AKARÁS,
KÉTSÉG, SZERELEM, KÖZÖNY.
A nyugati magyar irodalom története 1945 után című kötet szerzői
feljegyezték róla, hogy kezdeti verseiben az impresszionizmus érzésvilágának
újraélésére tesz kísérletet. ,,Színek, formák, hangulatok gomolyognak verseiben.
Szándékosan kerüli az élesebb kontúrokat, a pontosító vonalrajzot. Hasonlatai
váratlanságukkal, asszociációi merészségükkel hatnak leginkább az olvasóra." Valóban,
az embert szinte értetlenül érinti a kedveséhez írott verse befejező sora.
További megfontolás alapján azonban arra felismerésre jutunk, hogy talán
éppen az ilyen fordulatok teszik igazán emlékezetessé a Seres verseket:
játszadozó bűnök alján
búcsúzok a kedvesemtől
hóvirágos rétre megyek
hol a mézet nem rabolja szorgos nyüzsgés
Költészete alapján kitárulkozó lélekként ismerjük
meg, szeretné átfogni az egész világot. ,,Szabadként vagyok"-ban
mindenki szolgájának nevezi magát, újra akar lenni, adni,
tenni, bár nem úgy, ahogy X elvárja...
Jobbá tenni az emberi életet
segítek én azáltal,
hogy láthatom, miként születik
és testvérkedik folyton a halállal.
Szakács István Péter feljegyezte Szavak
prérijén c. monográfiájában, hogy ,,az általános sorsproblémákra
és paradoxonokra épülő, egzisztencialisa jegyeket viselő
költészetben az emigráns léthelyzet értékelése is megváltozik.
A nyugati magyar irodalom e jellegzetes témája veszít intenzitásából,
hiányzik belőle a fájdalmas, lázadó vagy rezignált hangsúly,
amely a gyógyíthatatlan gyökértelenség átéléséből fakad...
Seres verseinek gondolatíve e megváltozott létérzékelésre
utalnak." Számára a otthontalanság sivár világából a kivezető
út az új értékekkel telített világ felé vezet.
Légy vendégem című gyűjteménye 1999-ben
jelent meg. A kötet 108 versét tematikai szempontból továbbra
is gondolati, befelé forduló, filozófiai elmélkedések jellemzik.
Hangvétele és verstechnikája azonban gyökeresen megváltozik.
Az egyes költemények nagyobb lélegzetűek, környezetüket illetően
elbeszélőbbek, a részletek megjelenítésére nagyobb gondot
fordítóak. Az elégikus elmélkedések mellett (,,Elégia") odafigyel
a természet jelenére. A költőben ott él a ,,tollászkodó fa",
a határban az ,,aprógyöngyök a fűszál végén" azon tanakodnak,
,,hulljanak-e le vagy várjanak a Napra?" Megjelenik a hatalmas
világjelenség, ,,lankákon fekszik az ég", de ugyanott van
egy prózai barna rostú kötél is. A meghökkentő versvégek,
csattanók helyett megelégszik ilyen zárósorral: ,,megfürdetem
magam a valóban." Visszatérő gondolatai: szeretet, szerelem,
varázsos, rejtélyes, ima, ,,minden-Isten pillanat" (,,Megvillanni
láttam"). ,,Szólj anyám" nagylélegzetű gyönyörű verse hellyel-hellyel
József Attilára emlékeztet. Seresnél azonban a küzdelmekben
aszott anya csókkal, gyöngédséggel, reménységgel árasztja
el fiát, aki a kétkézi aratókat nézve felismeri, ki ad örömet.
S az anya legnagyobb érdeme, hogy fia megmaradt magyarnak.
Palackposta (2001) című kötetével
még tovább megy korábbi, gyakran abszurditásba hajló verstílusa
feladásában. Az itt közzétett 108 versét kiegyensúlyozott
hangvétel, közvetlen élményeiből fakadó, leíró, önelemző,
a humornak is helyt adó költészeti stílus jellemzi. Egyik
otthoni kritikusa (Tarapcsák Ilona) Arany János költészetére
hívta fel a figyelmét. Hogy csupán intuitív megnyilvánulás
volt-e ez, vagy Seres már korábban is foglalkozott a klasszikus
hagyományok gondolatával, nem tudni. Tény az, hogy a hagyományos
verstechnika alkalmazása, a könnyed rímelés, a ritmus, a
bravúros szótömörség olyan költészetet eredményezett, amihez
hasonlót Aranynál láthattunk.
Réveteg szemünk fénye lett
Megtervezett csakazértis
lelkünk homályba, égbe ment,
Igényeltünk tágas tért is
s szerettél minket jó Atyánk.
(,,Kétségek idején")
Ezek a versek is nagylélegzetűek, érezni rajtuk,
hogy a költő élvezetet talál a leíró, a részletező módszerben. ,,A
dér összeesküdött a köddel. / Aludt még a nagy csatatér,
/ a lábak érezték a rugaszkodás fáradtságát... (,,Előszó
helyett"). Vissza-visszatér a magány-okozta önirónia, a váratlan
fordulatosság, de ezek már pózolás nélküli formában. Nyugodt
hangvétele, a hosszú verssorok alkalmazása olvasmányos költészetet
eredményeznek nála. Gyakori telefonbeszélgetéseink és részletes
felolvasásai közepette néha megemlítettem neki a Fáy Ferenc
- Tűz Tamás - Seres József alkotta háromszöget. ,,Gondolod?" mondta,
s eltűnődött a javaslaton. |