A húszas években, a magyar
filmgyártás összeomlása után, szétszóródtak a világban
a legtehetségesebb magyar filmesek, hogy rövidesen
a világ filmművészetének formálóivá váljanak. Köztük
volt a kezdő Putti Lia is, aki néhány év alatt világsikert
aratott.
Nyolcvan év telt el azóta. A mai Magyarországon,
néhány szakmabelit nem számítva nem ismerik a nevét.
- Hazája elfelejtette egykor oly sikeres leányát,
Putti Liát, bár Lya de Putti nevére még emlékezik
a világ.
Külföldi némafilmek rajongói elismerően emlegetik
a húszas évek filmcsillagát, akivel a korszak legjelentősebb
rendezői is szívesen dolgoztak. Némafilm fesztiválokon,
elsárgult plakátokon, öreg fényképeken gyakran látható
tüzesen fénylő, fekete szeme.
Viharos élete, tragikus halála sokáig foglalkoztatta
a filmrajongókat, még ma is vannak akik ápolják legendáját.
Ilyen például, Albert Guerard, amerikai író és professzor,
aki számos novellájában és könyvében írt róla. Soha
nem tudta elfelejteni azt a szépséges nőt, akibe tízéves
korában egy svájci bálon beleszeretett. Johannes
Zeilliger német orvos pedig, aki Putti Lia egykori
berlini lakásában él, szenvedélyesen gyűjti a Putti
emlékeket.
Régi plakátokból, levelezőlapokból, sárgult fényképekből
kiálliátást is rendezett és 1991-ben életrajzi kötettel
adózott emlékének. Péter Herzog magyar származású filmtörténész
New Yorkban adott ki könyvet Lya de Putti címmel.
A kilencvenes években a berlini Gisa Schleelein filmrendezőnő
72 perces dokumentumfilmjét mutatták be, Lya de Putti harmadik élete címmel.
A filmben életének színhelyei, filmjeinek részletei
láthatók és megszólal benne Albert Guerard, J. Zeilliger
és Putti Lia két elhagyott, Torontóban élő lánya: Judith
Borhy és Lucy Görgey.
Mégis, ki volt az a filmszínésznő akire még ma
is gondolnak hódolói?
Putti Lia, a szép Hoyos grófnő és az olasz származású,
ulánuskapitány Putti Antal báró házasságából született.
A házaspár négy gyermeke közül a legfiatalabb Amália,
éppen száztíz éve, 1896 január 10-én látta meg a
napvilágot Vecsén, a család Kassa melletti birtokán.
A zárdában nevelkedett kis Máli rakoncátlan természetét
az apácák sem tudták megfékezni. Bár a csintalan lány
áthágott minden szabályt, a zárda karácsonyi előadásán
Szent Margit szerepében meghódította a közönséget.
Anyja remélte, hogy korai házassággal természete megváltozik.
1912-ben férjhez adta a jó családból származó Szepessy
Zoltánhoz.
A fiatal pár Kassán telepedett le és Málinak két
kislánya született , de a lázadó szellemű gyerekből
nyugtalan asszony lett, akinek a színjátszás, a hírnév
utáni vágyódását a szép családi élet nem tudta elfojtani.
Jó házasságát, jólétet, biztonságot egyik napról a
másikra eldobta a bizonytalan jövőért. 1918-at írtak,
a magyar némafilmgyártás fénykora volt ez az év. A
tehetséges fiatalasszonynak nem kellett soká várakoznia,
Balogh Béla az akkori filmgyár főrendezője felfigyelt
a budapesti Royal Orfeum szép táncosnőjére és főszerepet
bízott rá A császár
katonája c. hazafias filmjében. Putti Lia olyan
rátermettséggel játszotta el a szerepet, mintha hónapokig
tanulta volna.
A sajtóban dicsérték játékát, szépségét.
A sikeres indulás ellenére sem lett Putti Liából
magyar filmsztár.
A románok bejövetele után egy román ezredes beleszeret
és vele örökre elhagyja Magyarországot.
Először Nagyváradra, majd Bukarestbe utazott. Itt
több filmben szerepelt, ahol a közönség kedvence lett,
de innen is hamarosan mennie kellett, mert egy tönkrement
bankár öngyilkossági ügyébe keveredett. Ismét egy férfi
segítette ki, a norvég követség titkára, Janke Louise
csempészte ki Romániából. 1920 nyarán Berlinbe érkezett,
ahol elérte pályája magaslatát. Később Janke Louise
felesége is lett.
Putti Lia csillaga a német film egén ragyogott fel,
ahol előtte is és utána is gyakran tündököltek idegen
filmcsillagok. Berlinben több magyar színésznő érvényesült.
Lia után később Gaál Franciska , Rökk Marika váltak
német földön világhírű sztárokká.
Berlin, a háború utáni dekadens világváros, szívesen
fogadta az egzotikus szépségű magyar táncosnőt. Néhány
nappal érkezése után már a Scala színpadán próbált.
Nappal a színházban statisztált, éjszakánként a Scalaban
szerepelt. A premieren két és félezer ember állva
ünnepelte. Ekkor változtatta meg a nevét Lya de Putti
-ra.
1920 és 1926 között 14 filmben szerepelt. Olyan
emlékezetes, nagysikerű filmek főszereplője, mint
a Fantom, Varieté, Az indiai síremlék, Manon
Lescaut, Féltékenység stb.
Az Othelloban is játszott, Jágó feleségét
alakította. Putti Liát kipróbálták a legkülönbözőbb
szerepkörökben. Eleinte szemérmes, vidéki lányokat
alakított, de a húszas években a szűzies naivától
egyre inkább a baljós, kéjvágyó vamp felé fordult
a közönség érdeklődése. Ekkor szerepeiben a csábító
nőket alakította
A Varieték amerikai sikere felkeltette a
producerek érdeklődését és rövidesen szerződést ajánlottak
fel Putti Lianak. Czukor Adolf segítségével Hollywoodban
szerződtették. Hajóra száll és elhagyja Európát. New
Yorkban nagyszabású fogadtatásban volt része, virágokkal
várták, riporterek vették körül, limuzin vitte szállodájához,
vacsorát adtak tiszteletére.
A színésznő nem sejtette, hogy arisztokratikus egyéniségét
kíméletlenül beskatulyázzák.
Első három amerikai filmjét 1926-ban New Yorkban
forgatta. Az első A sátán
keservei-t a híres Griffith rendezte és Lia
boldog volt, hogy a nagy rendező türelmesen tanítja.
Ebben a filmben is vampot alakított, mert az amerikai
producerek a Varieté után nem tudták másban
elképzelni. Az amerikai közönség azonban mindig a
MÁSIK női szereplővel szimpatizált, így Liának nem
volt sikere.
A következő filmekben is a "rossz" lányt alakította. The Prince of Tempers-ben
Lia ismét vampot alakít, erotikusabb mint valaha,
testhezálló fekete szatén ruhája híressé vált. Következő
filmje sem vezetett sikerre ezért elhagyja a Paramount
filmstúdiót és a Universallal köt szerződést két filmre.
Itt a második filmben volt csak neki tetsző szerep,
mert az vígjáték volt és nem melodráma, de ez sem hozott
neki sikert.
1928-as interjújában így nyilatkozott: "Amerikában nagyszerű felfedezést tettem,
azt hogy komikus érzék rejtőzik bennem. Remélem, hogy legközelebb új Liával
találkoznak majd, aki többé nem az az arcátlan gonosz ellenszenves vámpír..."
Németországba is azért tér vissza, mert ott vígjátékot
ígérnek neki, amivel elégedett is volt.
Majd ismét Hollywoodból kap ajánlatot a Columbia stúdiótól
a Scarlet Lady címszerepére.
Berlini lakását végkép felszámolja és újra átkel az
Óceánon. Sajnos vízuma lejárt és nem engedték be az
Egyesült Államokba, így Kubába ment amíg papírjait
elintézik. Columbia hosszú lejáratú szerződést ajánl
fel, de nem fogadja el, nem akarja lekötni magát.
Élete utolsó filmjét Londonban forgatja, a Szabadság , szerelem című
filmet egy filmrendező barátja jóvoltából. Az angol
közönség jól fogadta a filmet hiszen Putti Lia legszuggesztívabb
szerepét alakította Karrierje ezután válságba jutott,
a hangosfilm térhódításával lecsökkentek esélyei az
angol nyelvterületen. Divatjamúlt lett az a típus,
amit ő képviselt. Putti Lia tisztában volt azzal, hogy
az amerikai filmiparban nincs már lehetősége.
Elhatározta, hogy visszatér onnan ahonnan elindult
egy évtizede: házasságba, a biztonságba! Visszatért
New Yorkba, hogy régi barátjához férjhez menjen, a
bankár Walter Blumenthalhoz. Sajnos ez is kudarcba
dőlt, mert annak családja nem engedélyezte a frigyet.
1930-ban még tett néhány kísérletet, hogy a színházi
életben felszínen maradjon, de ez már nem sikerült.
A magára maradt, éhségsztrájkot tartó színésznő,
egy éjszaka a hűtőszekrényhez ment, hogy csirkét egyék.
Egy csirkecsont fennakad a torkán, azonnali műtét,
súlyos fertőzés, majd tüdőgyulladás következtében 1931
november 27-.én meghal.
Így ért véget a legendás magyar
származású némafilmsztár különös élete. |