November 11.: Szent Márton
napja. A tél kezdete.
Valamikor az Óév utolsó
ünnepe november 11-e, Szent Márton napja volt. Ekkorra már
hordókba került az újbor, bezsákolták a kamrákba a lisztet,
a betakarított terményeket. Véget ért a mezogazdasági munka,
elszámoltak uraiknak a jobbágyok, megfogadták az új pásztorokat.
A házasemberek a disznótorokra, a fiatalok a fonókba, a kisgyermekek
pedig a tél örömeire készülődtek, mert a népi hagyomány úgy
tartja, rendszerint ilyenkor esik le az első hó. Szent Márton,
akinek nevenapját ünnepeljük e napon, a kora középkor egyik
legnépszerűbb szentje volt. Nekünk, magyaroknak pedig különösen
kedves, hiszen a legenda szerint itt, az ország nyugati határán
született 316-ban vagy 317-ben. Korábban egyesek úgy vélték,
a mai pannonhalmi apátság helyén, amit egykor szentmárton-hegyi
apátság néven emlegettek, de most már biztosan tudjuk, hogy
Saváriában, a mai Szombathelyen született. Állítólag pontosan
ott, ahol jelenleg is, áll a középkori eredetű Szent Márton-templom.
(Sopron.web)
Szent Márton 316-ban született Pannóniában.
A középkor egyik legnépszerűbb szentje, kultusza hazánkban
is virágzott: emlékét helynevek is őrzik. A XIV. századi krónikákban
a tisztújítás, jobbágytartozás lerovásának napja. Márton-napon
országszerte lakomákat rendeztek, hogy egész esztendőben élhessen,
ihassanak. Úgy gondolták, minél többet isznak, annál több
erőt és egészséget isznak magukba. Ilyenkor vágták le a tömött
libát, mert úgy tartották: "Aki Márton napján libát nem
eszik, egész éven át éhezik."...
(Tiszaújváros web)
Pogányként látta meg a napvilágot, s
tizenöt éves volt, amikor besorozták a római hadseregbe. Nemcsak
vitézségével tűnt ki hanem szívjóságával a betegek és a szegények
iránti részvétével is: A legenda szerint egyszer Amiens városkapujánál
télen megpillantott egy didergő koldust s annyira megszánta
hogy köpenyegét levéve kettéhasította s a felét odavetette
a szűkölködőnek: Ezután éjjel álmában megjelent neki Jézus...
(Sopron.web)
Szentmárton - a települést 1885-ben
egyesítették Szombathellyel.
A ma is látható templom helyén már a IX-X. században volt
egy kápolna, amit a helytörténeti kutatások és a régészeti
feltárások is igazolnak. A széles körben elterjedt nézet szerint
ez Márton, a szombathelyi születésű szent szülőházának helyén
állt. Aztán a XI. században egy faszerkezetű templomot építettek
ide. Ezt a korai román, majd a XIII-XV. századi átalakítás
során egy négyzet alakú, keresztboltozatos szentély követette.
A XVI. század elején a helyre ismét egy kápolnát építettek.
Már a legkorábbi periódusban Szent Márton tiszteletére szentelhették
fel - s ez volt a város plébániatemploma.
1638 húsvétján Draskovich György győri püspök a domonkos rendnek
adta át, majd megépült a ma is látható torony, 1668-1674 között
pedig a hajó szentély felöli része is. Ez valószínűleg Giovanni
Bernardo Ceresola nevéhez fűződik. 1930-ban Walder Gyula tervei
alapján egy második kereszthajóval bővítették, illetve homlokzatát
a régi mintára alakították át.1938-ban készült el Rumi Rajki
István alkotása, a Szent Márton kútja, ami a templom előtti
téren áll. Azt az eseményt ábrázolja, amikor a már megtért
Márton megkereszteli édesanyját. Ennek elődje az a kút, ami
a kora keresztény templomhoz tartozó előudvarban állt 1360
körül.(nyugat.hu web)
Szent Márton nevéhez számos szokás fűződik...Bajorországban,
a Rajna vidékén - akárcsak a Mikulást - Szent Mártont is a
gyermekek barátjaként tisztelik. 1886-ban Düsseldorfban rendezték
meg először az ún. Márton-napi lovaglást, amikor is Szent
Márton megszemélyesítője átlovagolt a városon, közben cukrot,
diót, édességeket osztott az őt követő kicsinyeknek, akik
énekszóval, világító díszlámpásokkal kísérték, s kísérik ma
is......Márton napján szokták az addigra meghizlalt ludakat
levágni és megsütni. Ebben a szokásban régi pogány hagyomány
él tovább. E napra esett ugyanis a germánok hálaadó ünnepe
a jó termésért, akik ebből az alkalomból madár-, többnyire
libaáldozatot mutattak be az isteneknek. Hitük szerint ilyenkor
Wotan fehér lovon átlovagolt a vidéken, s nyomában mindenkinek
bőséges ennivaló jutott az asztalára, amit az elkövetkezendő
év kedvező előjelének tekintettek. De e napon - amely Aesculapius
ünnepe volt - a rómaiaknál is libát tálaltak fel az asztalra.
A liba különösen tisztelt állatnak számított, mióta a Capitolium
lúdjai ébresztették fel a fáradt őrséget, mikor a gallok megpróbálták
azt éjszaka elfoglalni. Aesculapiust az orvostudomány, a megújhodó
élet isteneként tisztelték, ezért áldoztak neki ilyen értékes
állatot az asztal örömeinek adózók. Mindez a hagyomány tovább
élt a Márton-napi lúd fogyasztásának szokásában. A szent ludak
alakja pedig a következőképpen kapcsolódott egymáshoz: mikor
Mártont püspökké választották, ő szerénységből, alázatosságból
bebújt a libák óljába, hogy ne kelljen a magas méltóságot
elvállalnia. A ludak gágogása azonban elárulta rejtekhelyét.
November 11-e, mint Bod Péter írta,
Bacchanalia..., második Fársáng volt a régieknél. Sült Ludat
ettek s új Bort ittak. A nagy lakomát az is indokolta, hogy
a középkorban a hónap közepén kezdodött el a karácsony elotti
negyvennapos böjt, ez volt tehát az utolsó alkalom a nyilvános
lakomára.(sopron netlap) Bod Péter 1712. február 22-én született
Bod Péter református lelkész és irodalomtörténet író. Bethlen
Kata udvari lelkésze és könyvtárosa is volt. Kiadta Pápai
Páriz Ferenc latin-magyar szótárát. Bod Péter írta az első
magyar nyelvű írói lexikont, a Magyar Athenást, mely Nagyszebenben
1766-ban jelent meg... A Szentírás értelmére vezérlő magyar
lexikon a bibliai neveket és kifejezéseket magyarázza. A Szent
Heortokrates a kalendáriumi szentek históriáját írja le. Az
Erdélyi Féniks Tótfalusi Kis Miklósról szóló verset, s a magyar
könyvnyomtatás történetét tartalmazza.
November
14.: Diabetikus világnap (WHO, 1991- )
November
17.: "NE GYÚJTS RÁ" VILÁGNAP.
November harmadik csütörtöke a dohányzás
elleni nap (Füstmentes nap) (WHO) A Nemzetközi Rákellenes
Unió (UICC) ajánlása alapján ezen a napon az egész világon
emberek milliói próbálnak felhagyni a dohányzás káros szenvedélyével.
BUDAPEST
ÜNNEPNAPJA
1873-ban ezen a napon egyesült Pest,
Buda és Óbuda. Budapest Fováros Közgyűlése 1991. március 21-i
döntése értelmében a főváros ünnepnapja november 17.
November
19.:
Erzsébet napja Árpádházi Szent Erzsébet
(1207-1231) a katolikus egyház egyik legtiszteltebb női szentje.
Időjárásjóslás fűződik ehhez a naphoz: ha e napon havazik,
azt mondják Erzsébet megrázta pendelyét.
(Tisza Újváros web)
November
20.:
1968.ifjú zenebarátok világnapja. Az
ifjú Zenebarátok Nemzetközi Szövetsége 1968 tavaszán Lisszabonban
tartott kongresszusának határozata alapján ünneplik.
- A gyermekek jogának világnapja
(ENSZ, 1990)
November
22.:
1991. Magyar Közoktatás Napja A Pedagógusok
Szakszervezete a magyar közoktatás helyzetének, gondjainak
bemutatására, valós társadalmi megítélésének elősegítése,
a közös cselekvés kialakítása céljából 1991-ben kezdeményezte,
hogy november 22-én tartsák a Magyar Közoktatás Napját.