December
21.:
1957. Losonczy Géza újságíró, politikus,
mártír halála.
-Az Ideiglenes Nemzetgyűlés összeülésének napja.
December
22.:
1920. született Gimes Miklós újságíró,
mártír.
December
25.:
1987. A tévé először közvetít éjféli
misét Budapestről, a Mátyás templomból.
December
26.:
Regölés. István napjától, december 26-tól
újévig jártak a regősök. A regölés lényegében természetvarázsló
köszöntés - bőségvarázsló, párokat össze bűvőlő, adománygyűjtő
célzatú szokás volt. A regölés a téli napforduló pogánykori
ünnepének emléke. A karácsony táji népszokások egyik legértékesebb
hagyománya, egyike a legrejtelmesebb szokásainknak, melynek
eredete, elemei, célzata - sok kutatás ellenére sem világos
még előttünk.
A regősök ősi, pogánygyökerű, varázserejű jókívánságokat mondtak
a háziaknak. A szokás legfontosabb mozzanata ugyanis a jókívánságok
kifejezése. Hiszen a regősök eredetileg nem közönséges köszöntők,
hanem varázslók voltak, akiknek hatalmukban állt a szavakkal
kifejezett jókívánságok valósággá idézése is.
A "reg" szó hevületet jelent - a sámán extázisra,
rejtekezésre utaló kifejezés. A zajütésben és a "regő
rejtem"-féle szavak ritmikus ismétlésében a finnugor
sámánvarázslás csökevénye mutatható ki. Utal a szokásnak a
téli napfordulat ősi primitív ünnepével való kapcsolatára
is. Az Erdélyben és a Dunántúlon fennmaradt szokás fő részei:-
bevezető - szarvas-ének (téli égbolt csillagképe)- gazda-ének
(bőséget varázsol a gazdának)- összeregölés (leányt, legényt
név szerint összeénekelve)- záradék (adományra felhívás vagy
elvonulás)Férfiak, legények "kifordított bundában, kucsmában,
kezükben láncos vagy csörgos bottal, köcsögdudával, furulyával
léptek be a házba, és énekelték a regős énekeket. Bevezetőjükben
megnyugtatták a családot, hogy nem rablók, hanem Szent István
szolgái. A csodaszarvasról, tiszta forrásról, pázsitról daloltak,
majd termékenységet varázsló jókívánságokat mondtak a gazdának
és háza népének. Ahol eladó lány volt, ott legénnyel regölték
össze, hogy mielőbb bekössék a fejét. Befejezésül az ősi refrént
énekelték: hej regő rejtem."
(Timaffy L.)
Egyházasfalun (Rábaköz) gyűjtötték az alábbi változatot:
"Eljöttünk eljöttünk Szent István szolgái, / Régi szokás
szerint szabad megtartani. / Hej regő rejtëm, regő regő regő
rejtëm.(Balogh Júlia: Szent Mihály havától Kisasszony haváig.)
(Szegedi Tudományegyetem Egyetemi
Könyvtár web)
--Regölés a. m. énekmondás; minthogy pedig régi (egész az
Árpád-korig felmenő) feljegyzések szerint a regősök énekei
históriás, vagyis mondai színezetű történeti énekek valának,
a regélés mai értelmével meglehetősen egyező e régi szó jelentése,
mely azonban kicsinylő és megvető értelemben is használatos
és ekkor üres, szószátyárkodó fecsegést, haszontalan beszédet
jelent. Mivel pedig az énekmondás és a szintén éneklő ráolvasás
(incantantio) között vajmi szoros kapcsolat van; ha figyelembe
vesszük, hogy a pogány őskorban mind a kettő együtt járt s
ugyanannak a papi, vagy legalább varázslói tisztű rendnek
volt a mestersége: könnyű megérteni, miért jelent a R. tájszólási
változata, a ma is élő réjülés annyit, mint igézés, ráolvasás.
Regősöknek nevezik némely helyütt (kivált dunántúli vidékeken)
a kántálókat és koledálókat is, akik különféle népszokások
kíséretében házról házra járva pénzért, v. más természetbeli
ajándékért áldásmondókákat énekelnek, kivált advent, aprószentek,
vízkereszt, húsvét hétfője, pünkösd napján s más keresztény
ünnepekhez csatlakozó, de pogány eredetű ünnepi szokások alkalmával.
(A Pallas Nagy Lexikona)
--...Nemzeti költészetünk az Árpád-királyok alatt. A magyar
királyság első három századából sem maradt ránk a nemzeti
költészetnek egyetlen szöveges terméke sem, de a korra nézve
két dokumentált tény erősen kiemelkedik: egyik egy külön énekesrend
létezése, másik a történeti költészet virágzása. A joculatorok
testülete udvari intézmény volt; ily testületek voltak mind
a központi királyi udvarnál, mind a királyi várakban s eltartásukra
külön várjószágok voltak rendelve, s az udvart, illetőleg
az udvar távollétében a várnépet mulattatták. Az oklevelek
általános joculator nevének a magyarban többféle név felel
meg, s úgy látszik, e mulattatóknak két fobb fajtáját kell
megkülönböztetnünk: az igreceket, akik inkább zenészek voltak,
amellett azonban némelyek bohóskodást is űztek (a szláv szó
arra látszik utalni, hogy ez udvari zenészek jórésze, legalább
eleinte, szláv nemzetiségű lehetett); és az énekmondókat,
akik versszerzők és előadók voltak, s versöket hangszerrel
(a pengetős kobozzal és a vonós, de nyeregtelen hegedővel)
kisérték, ez utóbbiak neve kobzos, hegedők, regős (talán ez
a legősibb név; epikus recitatort jelenthetett, máig élő népszokás
a regölés),
l. Lantosok. Ez intézményt nyugati
példára karolhatták fel királyaink, midon a lovagvilág szokásait
a magyar királyokhoz férjhezmenő hercegnők terjesztették fejedelmi
udvarunkban s egyes nagy hírű troubadourok nálunk is megfordultak
(p. Peire Vidal Imre királynál). Leginkább a XII. sz.-ban
virágozhatott; a XIII. sz.-ban a királyi udvar szegényültével
s a jószágok eladományozásával a joculatorok is inkább az
oligarkák kezére kerülnek. A joculatorokról szóló okleveleink
mind a hanyatlás ezen korából valók. E testületnek egyenest
a történeti költészet művelése lehetett feladata. Valószinű,
hogy a királyi énekmondók mellett szegényszerűbb vándorénekesek
is voltak. Az énekmondók tárgyairól a kortársak feljegyzéseiből
van tudomásunk és a krónikákból, melyek adataik egy részét
belolük merítették. Béla király Névtelen jegyzője említi,
hogy ő azért írja meg hiteles krónikáját, mert igen illetlen
volna, ha oly cicsonép mint a magyar, a maga eredetét és minden
vitéz tetteit «a parasztság csalfa meséiből vagy az énekmondók
csacska énekeiből álmodozva hallgatná». Tuhutumról szólva
ismét így szól Anonymus: «Ha jelen levelem betűnek nem akartok
hinni, higgyétek az énekmondók csacska énekeinek és a parasztság
hiu meséinek, kik a magyarok vitézi tetteit és hadait mind
mai napig sem eresztik feledésnek». Ez adat annál hitelesebb,
mert Anonymus lenézéssel nyilatkozik eme közszájon forgó mondákról,
illetőleg az énekmondók epikai dalairól, melyek a honfoglalást
és a magyarok viselt dolgait oly naiv formában és annyi költői
elemmel megtoldva adják elő, hogy a tudós pap a kritika álláspontjára
helyezkedik velük szemben. Az írástudók e naiv kritikája és
lenézése elősegítette a XII. és XIII. század gazdag történeti
költészetének elenyésztét, mert nem részesítették a megörökítés
tisztességében. De mégis éppen krónikáinkban, latin szövegben,
fennmaradtak e költészet némi romjai. Maga Anonymus minden
válogatása mellett is, ahol hitelesebb forrásai hallgatnak,
a naiv hagyományra támaszkodik, tán nem a korábbi regösök
variánsaira, hanem a hagyománynak előkelőbb helyen öröklődött
s azért hitelesebbnek tartott változatára. A honfoglalásnak
az a története, melyet ő jóhiszeműleg ad, sok mondai elemmel
van keverve; különösen sok nála a helyi monda. De Anonymusnál
jóval többet megmentett a XII. sz.-beli királyi jegyző, ki
nem is idegenkedett annyira a naiv hagyománytól s akitol a
korunkra maradt krónikák nagy része, Kézaié és a Képes Krónika
is merített. Ezek őrizték meg a hunmondákat és a királymondákat.
Az Árpádkori magyar történeti költészet három fő tárgyköre
közül (Hunn-, honfoglalás-, királymondák) leggazdagabb a hunnmonda,
melynek eredetisége felől sok vita folyt nálunk. Abban az
alakban és terjedelemben nem élt e monda a nép ajkán, mint
a krónikákban találjuk, melyeknek alaptípusa külföldi krónikákból
is merített, de viszont sok olyan részlet van a magyar hunnkrónikában,
mely a külföldi krónikákban és hunnmondákban nem fordul elő,
s több részlet láthatólag a magyaros észjárás bélyegét viseli
magán. Etele alakja jobban elotérben áll, mint a külföldi
mondákban és a világhódító hős és nemzete sorsának tragikus
vonása is élesebben kirajzolódik. Nem volt ez nálunk puszta
könyvmonda, hanem a nép és énekmondók ajkán élt legalább a
XII-XIII. sz.-ban, talán a pogánykorban is már. A honfoglalás
mondái kisebb csoportokra oszlanak a mitikusabb Álmos és a
történetibb Árpád, továbbá Zoltán és vezéreik körül; ide tartozik
a Fehér ló mondája, az ország megvétele jelképekkel.
December
28.:
1927. Hatályba lép a március 15-ének
nemzeti ünneppé nyilvánításáról szóló 1927. XXXI.tc., Kossuth
Lajos örök érdemeit és emlékét törvénybe iktató 1927. XXXII.
tc. Novemberben felavatták a Parlament elott álló Kossuth
szobrot. (Idézet: A Magyarok Krónikája,
Magyar Könyvklub, Bp., 2000.)
December
30.:
1962. Reményik Zsigmond író halála.
December
31. Szilveszter
JANUÁR - Boldogasszony hava
Január 1.: ÚJÉV!
A polgári év kezdőnapja. A pogány Rómában
az évkezdetet Janus tiszteletére tartották, kicsapongással
ünnepelték. Az emberek jókívánságokat mondtak, ajándékokat
adtak egymásnak. A január eleji évkezdet a Gergely-féle naptárreform
(1582).
Ez a nap jelentette az újévet, valamint a télközépi ünnepkört.
Számos népszokás, hiedelem kapcsolódik ehhez a naphoz, amelyet
napjainkban már csak kevesen ismernek, használnak. Egyik népszerű
szokás volt az újévi jókívánságok elmondása házról-házra járva,
amiért a háziak almával, dióval kínálták a köszöntőket. Újévkor
az egész év sikerét igyekeztek biztosítani, nagyon fontos
volt a jó cselekedet az év első napján, és sokféle tiltással
is találkozhatunk.
(Tiszaújváros web)