Don-kanyar-kiállítás a Hadtörténeti Múzeumban
május 6.
N. Kósa Judit
Péchy György főhadnagy kifejezetten snájdig katonatiszt volt,
amikor 1942-ben megérkezett a doni frontra. A róla készült
fénykép tanúsága szerint sötét haja, jól nyírott bajusza volt,
egyenruháját élére vasalták, gombjai fényesen csillogtak.
Bizakodón nézett a kamerába. Néhány hónappal késobb ismét
lefényképezték. A fotó egy szétesett vonású, borzas öregembert
mutat. A két felvétel mindent elmond a magyar királyi 2. honvéd
hadsereg doni küldetéséről. Az otthoni háborús sikerpropagandától
elandalított tömegek a fronton jöttek rá, mi is történt velük.
Kétszázezer katona a tűzharcban értette meg, hogy képzetlenül,
rossz felszereléssel, egy végrehajthatatlan haditerv alapján
vezényelték ki az orosz télbe. A végkifejlet nem volt kétséges:
közülük minden második elesett, fogságba került vagy megsebesült.
A Hadtörténeti Múzeum Don-kanyar című időszaki kiállítása
segít átérezni ezt a rémületet. A tárlat szakít az intézménynek
azzal a hagyományával, amely üvegtárlókba zárt tárgyakra és
hosszú szöveges magyarázatokra korlátozta a bemutatás eszközeit.
Erre a kiállításra belépve hatalmas gipsztömbbel találja szemben
magát a látogató. Elhagyott hadifelszerelés süllyed a havat
jelképező masszába, kicsit odébb pedig egy hason fekvő, halott
katona sziluettje rajzolódik ki. Ha máshonnan nem, az iskolából
mindnyájan tudjuk, hogy ezt kell Don-kanyar alatt érteni:
a 2. magyar hadsereg pusztulását. A kiállítás magát a folyamatot
részletezi.
Az első terem kronologikus rendben követi nyomon a tragikus
év történetét.
A látványos elemek sora hatalmas Magyarország-térképpel indul:
azt lehet leolvasni róla, hogy az ország egész területéről
hívtak be férfiakat a doni frontszolgálatra. A számok, betűk
önmagukban persze nem sokat mondanak, de a fotó például, amelyen
dr. Skarupinszky Nándor tartalékos hadnagy látható gyermekeivel,
mindjárt megfoghatóbbá teszi a rideg tényeket. Embermagasságnál
nagyobb üvegtárlók állnak sorban a viszonylag kis teremben,
legtöbbjükben egy-egy felöltöztetett bábu és néhány tárgy.
Magyar közkatonák és tisztek felszerelését láthatja például
az érdeklődő, akinek először talán az egyenruhák színén akad
meg a szeme. Azon a különös melegbarnán, amelyet sötétszürkének
mutat a legtöbb régi, fekete-fehér kép és film.
A karnyújtásnyi távolságnak köszönhetően különösen feltűnő,
milyen más volt a német katonák csukaszürkéje meg a szovjetek
világosbarna zsávolya. Temérdek olyan tárgyat szemlélhetünk
meg egészen közelről, amelyekkel máshol sosem találkozhatunk.
A honvéd gyorsfegyvernemi őrvezető 1907-es Schwarzlose géppuskája,
1936-os mintájú kézigránátja és 1939-es lángkézigránátja egy
helyre került a katona kitüntetéseivel. A gyalogos felszerelése
mellé odakerült egy rádió adó-vevő, az egyik kapcsoló alatt
a sokatmondó felirattal: "ellenség is hallja". A térképen
közben az is látható, milyen iszonyatos távolságokat tettek
meg a csapatok vonaton, gyalog, sőt ló vontatta kocsikon.
Noha a kiállított tárgyak között olyan különlegességek is
akadnak, mint a híres Enigma rejtjelzőgép, mégis azok maradnak
meg leginkább a látogató emlékezetében, amelyek névhez, archoz
is köthetők.
Dr. Szentpétery Tibor haditudósító egész katonai karrierje
kibontakozni látszik az üveg mögé került néhány személyes
emlékből. Fél évszázad után is összeszoruló gyomorral nézzük
a szétroncsolódott fényképezőgépet, a szétlőtt kulacsot és
a levágott ujjú, véres zubbonyt. Még akkor is, ha egy korabeli
fotón jól látni magát a tartalékos zászlóst is, amint felkötött
karral a telibetalált masinát vizsgálgatja. A kiállítás semmit
sem magyaráz túl, egyáltalán, alig magyaráz. A látvány hivatott
mindent elmondani. A kormányzó hadparancsa, a hátországnak
szánt, ömlengően drámai, hősies küzdelemről szónokló plakátok
és mellettük Jány 1942 júniusában kelt levele, amelyben szűkszavú
mondatokkal a nehézségekről szól, és a téli ruha meg a füstölt
szalonna utánpótlását sürgeti. Az itt kiállított fotók a front
hétköznapi pillanatait mutatják.
Az őzikét dédelgető borostás és piszkos honvédeket, a friss
kenyérbe boldogan beleharapó suhancot, meg azt a katonát,
aki szinte megsimogatja a tábori posta ütött-kopott levélszekrényét.
A Hadtörténeti Múzeumbeli bemutató erőssége egyben a gyengéje
is. Ami képpel, látvánnyal nem érzékeltethető, arról szinte
nem is ejt szót. Úgy is mondhatnánk, a vizuális élmény elkeni
a fontos történelmi kérdéseket. Háttérismeretek nélkül nem
tudható meg, hogy a doni hadsereg pusztulásában milyen szerepe
volt a német és a magyar hadvezetésnek, a végsokig való kitartás
mellett lándzsát törő Horthynak és Jánynak, aki 1943 januárjában
még hadparancsot adott ki a magyar csapatok gyávaságáról.
A tárlatot jegyző dr. Kovács Vilmos alezredes és Illésfalvi
Péter nem vállalkozik többre, mint hogy a fronton harcolók
szemszögéből megmutassa, milyen volt az a pokoli egy év harcban
és hidegben. Politika és hadtörténet helyett itt kizárólag
a pusztulásról esik szó. Egymás mellé kerül a legismertebb
halott, Horthy István veszteségi kartonja, egy frontkarácsony
fotója - a képen mosolygó katona nem érte meg a visszavonulást
- és a honvédsírokból előkerült tárgyak sora. Cigarettatárca,
gomb, zsebtükör.
Az utóbbi hátán ma is olvasható a mókás felirat: Ez a szamár
párjára vár, fordíts, ott a nagyobb szamár. Ugyancsak a láttatást
szolgálja a kiállítás második terme, amelyben a Donnál kiépített
állások egyikét, mellette pedig egy földbe mélyített fedezéket
rekonstruáltak a rendezők.
A látogató besétálhat a múltba, beleshet a fából ácsolt
bunkerbe, megszemlélheti a sarokban kucorgó rádióst, az asztalon
lévő szamovárt, a lavórt a bádogkannával, meg a képeslapokból
kivágott képeket. Karádyra egész biztosan ráismer a pricss
fölé tűzött fotókon. A már-már idilli jelenettel átellenben
azt látni, hogy két katona fekszik a földön hatékonynak és
veszedelmesnek tűnő fegyverek mögött, de előttük nincs más,
mint a lankás dombok között kanyargó folyó és a végtelenbe
tűnő, nagy orosz puszta.
A vállalkozás reménytelen voltáról nehéz ennél többet mondani.
|