A tömegben egyébként nemcsak piros-sárga-kék lobogót lengető emlékezők voltak, nemcsak soviniszta nótákat gajdoló, egymásba kapaszkodó atyafiak, de például román hagyományőrzők is: dák harcosok az ókorból, Avram Iancu felkelőtársai meg valami furcsa nemzetőrök, román karszalagot viselő, de osztrák–magyar egyenruhába öltözött katonák. Ők bizonyára az átállás pillanatának időszakát idézik.
– mondta róluk a filmes.
Persze az elkészült alkotásnak csak kisebb része szól a gyulafehérvári forgatagról, arról a különös eseményről, amelyen Magyarország és Románia legsúlyosabb történelmi ellentétei összpontosulnak. Nagyobb hányada inkább az előzményeket, de főleg a következményeket vizsgálja. – Négy éven át forgatva, bevett munkamódszerünkkel, a történelmi oknyomozással elkészítettük – magyar, sőt szalonképes román nézőpontból is megvizsgálva –, pontosan mi történt 1918. december 1-jén, amikor Gyulafehérváron kimondták Erdély és Románia unióját. Mi vezetett el idáig? Mi, magyarok vesztettük-e el Erdélyt, vagy a románok nyerték meg azt?
És mindennek mi lett száz év alatt a súlyos következménye a magyarságra nézve? – foglalta össze a dokumentumfilm kérdéseit Margittai Gábor.
A Nemzeti Filmintézet és a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával készült filmben megszólal Gudor András református lelkipásztor és Marton József gyulafehérvári teológusprofesszor, akik arról beszélnek, milyen nehéz egyben tartani a szórványmagyarságot. Megszólal Valer Moga román történész, a gyulafehérvári 1918. December 1. Egyetem oktatója és Tudor Rosu román történész, a téma szakavatott kutatója, gyulafehérvári helytörténész. Egyikük a hagyományos román narratívát mondja fel, a magyar birodalomban elnyomott nemzetiségek elszakadási vágyáról beszél, másikuk racionalitással ragadja meg a kérdést, és elsősorban Erdély gazdagságát látja a román egyesítő igyekezet fő okának.
Soós Zoltán történész, Marosvásárhely polgármestere a Romániára maradt kulturális örökség sorsáról beszél.