E "hazafiság" megnyilvánulásaként számos csanádi egyházmegyés pap vállalt szolgálatot a honvédségben is. Ezek közé tartozott Brassoványi József, aki 1820-ban született Aradon, polgári családban. A szegedi líceumban folytatott tanulmányokat követően került a temesvári papneveldébe, majd 1843-ban szentelték pappá. Irodalmi érdeklődésének megfelelően a "Csanád megyei növendékpapok olvasó társasága" tiszteletbeli tagja volt. 1844–45 fordulóján káplánként súlyos konfliktusba került az ujvári plébánossal, Kiss Józseffel. Mérgében azt mondta neki: sajnálom valóban hogy a föld és emberi társaság eltűrhet egy ily embert mint plébános úr, kivel, midőn józan, e világon a legnagyobb szerencsének tarthatja az ember beszélhetni. 1848-ban Katalinfalván volt segédlelkész.
A Délvidék kiürítését követően, 1849 januárjában a szerb felkelő csapatok elől elmenekült állomáshelyéről, majd 1849. április 29-én tábori lelkészi hivatal elnyeréséért folyamodott a hadügy-minisztériumhoz. Klapka György tábornok, helyettes hadügyminiszter 1849. május 10-én nevezte ki az V. hadtest tábori lelkészévé. Ebben a minőségében részt vett az aradi, majd a temesvári vár ostromában. A szabadságharcot követően felmentették a szabálytalanság (irregularitás) alól. Ezután az 1850-es években plébános volt Csávoson, majd 1860-tól Sándorházán. 1856-ban vizsgálat folyt ellene, később rendszeresen anyagi jellegű vitába keveredett sándorházi híveivel és a megyei tisztikarral is. 1873-ban "a bírói tekintélyt aláásó kihágás elkövetése" miatt nyolc nap alatt végrehajtás terhe mellett százforintnyi "nyelv-váltsági" pénzt kellett befizetnie Torontál megye házi pénztárába. 1881. július 21-én ragadta el a halál.
"Vad emberek közt"
Kerényi Frigyes (Kerndler Ferenc) 1825-ben született Temesváron, német polgári családban. Lonovics József püspök 1848. október 28-án szentelte pappá, majd november 28-tól Écskára küldték káplánnak. 1849. január 20-án az előretörő szerb csapatok elől elmenekült, és Róka József püspöki helynök jóváhagyásával jelentkezett tábori lelkésznek. Érdemes beleolvasni Újaradon, 1849. január 28-án kelt levelébe, amelyet Róka József helynökhöz intézett: "Van szerencsém Nagyságodnak jelenteni, miszerint az én statziomat f. h. 21-én kénytelen valék a vad szerbek miatt elhagyni, és hogy ugyanazon nap Kiss Ernő Ő Excellenziája ajánlkozás következtében a derék és általjános szeretett Damjanich tábornok Úr által tábori lelkésznek kineveztettem, amely tisztséget annál inkább magamra vállaltam, mert azon reményben voltam, hogy Nagyságodnak semmi ellenvetése nem leend, és így az én keserves sorsomnak legjobban segítve láttam. Egy becsületes hazafinak nem lehet Bánátba maradni, mert lehetetlen azon vad emberek közt, kik egyszersmind ellenségünk, lakni. A szabadságharc után három hétig vizsgálati fogságban volt Pesten, ekkoriban hevesen ostorozta a forradalmat. Felmentették az irregularitás alól, majd 1849 novemberétől karánsebesi káplánként alkalmazták. 1854-ben segédlelkész lett Nagykikindán, majd 1855. február 16-tól kezdődően a 12. német-bánsági határőr-gyalogezred tábori lelkészeként adminisztrátor volt Beresztócon. Elöljárója 1855-ben jó képzettségű, művelt és buzgó lelkipásztorként jellemezte, aki a huzamos tábori lelkészi alkalmazásra jól megfelel. 1858-ban szerette volna kineveztetni magát buziási plébánossá, erre azonban nem került sor: 1859-ben Beresztócon érte a halál.
Eltitkolt név
Sokan a fegyveres harcot is vállalták. Közéjük tartozott Baross László billédi káplán, aki nemesi családban született. Pappá szentelését követően rendszeresen kártyázott, és – saját bevallása szerint – ezer pengőforint adósságot halmozott fel. Barosst a csanádi szentszék 1847. szeptember 17-én maga elé idézte, és megintette felelőtlen viselkedése miatt, javait pedig zár alá vették. Megjavulnia azonban nem sikerült, néhány hónap leforgása alatt újabb, 167 forint 40 krajcár adósságot halmozott fel. 1848. július közepén ezért beállt a honvédek közé, s ezt elöljáróival is tudatta: E folyó hó [1848. július] 18-án, Pesten az önkéntesek közé állottam. Gondolám, inkább a harctéren dicsőségesen végzem küzdéssel teljes nyomorult életemet, mint négy falak közt kötél, vagy bármily más halállal. Ezt jónak láttam Méltóságodnak tudtára adni… Nevemet, eddigi viselt állásomat jónak találtam eltitkolni, nehogy valaki megbotránkozzék lépésemen, és így némi árnyék essék azon tisztes rendre, melynek igénytelen tagja valék– írta többek között.